Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Folkhälsovetenskap, Barnets rättigheter i ett folkhälsoperspektiv, 7,5 högskolepoäng | |||
Public Health Sciences, The Rights of the Child in a Public Health Perspective, 7.5 Credits |
Kurskod: | FH001G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Folkhälsovetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Folkhälsovetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2014-11-27 | Senast ändrad: | 2016-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse:
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:
- Beskriva viktiga folkhälsoproblem bland barn och unga.
- Förklara hur barnets rätt till hälsa och goda livsvillkor påverkas av faktorer på olika nivåer i samhället.
- Beskriva barnets rätt till utveckling och bästa uppnåeliga hälsa med utgångspunkt i huvudprinciperna i FN:s konvention om barnets rättigheter.
- Beskriva hälsofrämjande och förebyggande arbete bland barn och unga
Färdighet och förmåga:
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:
- Visa förmåga att planera och argumenterar för olika promotiva och preventiva hälsoinsatser utifrån ett praktiskt tillämpbart barnrättsperspektiv.
- Visa beredskap att agera till skydd för barn.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:
- Värdera promotiva och preventiva insatser utifrån etiska principer och ur ett barnrättsperspektiv.
- FN:s konvention om barnets rättigheter går som en röd tråd genom hela kursen
- barns och ungas livsvillkor nationellt och internationellt
- folkhälsoproblem bland barn och unga
- folkhälsoarbete med barn och unga, inklusive etik
- etnicitet, genus, klass och socioekonomiska faktorer
- barn och ungdomar i risk att fara illa
Distansundervisning, all undervisning via IT.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
---
Betyg på helkurs
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs Väl Godkänt på minst 6,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Obligatoriska seminarier.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
www.folkhalsomyndigheten.se
www.rb.se (Rädda Barnen)
www.bo.se (Barnombudsmannen)
www.redcross.se (Röda Korset)
www.unicef.org
www.who. int
www.regeringen.se
SFS 2001:453 Socialtjänstlagen
Egen vald litteratur som är aktuell och relevant.