Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Förebyggandets konst - Föräldraskapsstöd, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng | |||
The Art of Prevention - Parental Support, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | FH002U | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Folkhälsovetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Folkhälsovetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | AXX |
Inrättad: | 2016-10-27 | Senast ändrad: | 2016-10-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:
- beskriva och analysera familjeinriktat hälsofrämjande och förebyggande arbete under barnets hela uppväxt, inklusive evidensbaserade metoder
- analysera barns och ungas hälsa, risk- och skyddsfaktorer, samt familjens betydelse för barnets utveckling och hälsa
- redogöra för nationella strategin för ett utvecklat föräldrastöd "En vinst för alla"
- visa fördjupad kunskap om hur föräldraskapsstödjande program byggs upp från teoretiska överväganden till faktisk implementering och utvärdering
Färdighet och förmåga
- identifiera och tillämpa lämpliga metoder och strategier för olika föräldraskaps- och familjestödjande insatser, inklusive planering, implementering, dokumentation och utvärdering samt marknadsföring
- redogöra för kostnader och vinster med att arbeta med föräldraskapsstöd (hälsoekonom)
- identifiera styrkor och svagheter i olika undersökningsdesigner inom forskning
- tillämpa teoretisk kunskap om familj och föräldraskap i praktiskt föräldraskapsstödjande arbete
- planera för ett föräldraskapsstöd som genomsyras av ett barnrättsperspektiv och ett jämlikt och jämställt föräldrasskap, samt som bidrar till att möta föräldrars behov av stöd i sin relation till varandra
- beskriva och implementera barnets rätt till utveckling och bästa uppnåeliga hälsa samt barnets rätt att uttrycka sina åsikter i frågor som rör dem med utgångspunkt i Konventionen om barnets rättigheter i en strategi för föräldraskapsstödjande arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt,
- värdera ett systematiskt föräldraskapsstödjande arbete utifrån etiska principer och ur ett jämlikhets- och barnrättsperspektiv
- värdera och dra rimliga slutsatser av empiriska studier inom preventionsområdet utifrån ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt
- värdera och kritiskt diskutera metod och strategi för planering, implementering, dokumentation och utvärdering av föräldraskapsstödjande insatser
- reflektera över metoder för att överbrygga gapet mellan teori och praktik
- värdera och analysera familjens situation i termer av risk- och skyddsfaktorer utifrån folkhälsans bestämningsfaktorer och dess betydelse för ett jämlikt och jämställt föräldraskap
- beskriva och diskutera hållbara strukturers och samverkans betydelse för att lyckas med föräldraskapsstödjande arbete på regional och lokal nivå
Utbildningen utgår från aktuell forskning, bästa tillgängliga kunskap och regeringens nationella strategi för ett utvecklat föräldrastöd. Utbildningen omfattar föräldraskapsstöd under barnets hela uppväxt, liksom hur stödet kan erbjudas föräldrar med olika bakgrund, önskemål, förutsättningar och behov. Utbildningen genomsyras av ett barnrättsperspektiv samt det gemensamma och jämställda föräldraskapet. Kompetensutveckling och stöd för regional och lokal utveckling av samlad strategi för föräldrasskapstöd ingår i utbildningen.
Utbildningen ger kunskap om risk- och skyddsfaktorer och familjens betydelse för barns och ungas hälsa. Metoder och verktyg till hjälp vid planering, marknadsföring, implemetering, dokumentation och utvärdering av föräldraskapsstödjande arbete på regional och lokal nivå ingår. Hälsoekonomiska aspekter belyses. Olika hälsofrämjande och förebyggande insatser med vetenskapligt stöd behandlas med särskilt fokus på universella insatser. Vikten av hållbara strukturer för att erbjuda ett kvalitativt och genomarbetat föräldraskapsstöd på regional och lokal nivå belyses, liksom hur effektiv samverkan mellan professioner och verksamhetsområden kan organiseras och genomföras.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, läsning av kurslitteratur, självstudier, handledning och aktivt deltagande i olika uppgifter som främjar lärande. Föreläsningarna ger grunderna inom föräldraskapsstödjande arbete. Dessa sker vid fyra dagar på Örebro universitet, tillsammans med seminarier. Ytterligare föreläsningar blir tillgängliga på den digitala lärmiljön Blackboard.
Obligatorisk närvaro gäller för campusträffarna vid Örebro universitet. Examinationsuppgifter genomförs på distans. Vid frånvaro på campusträffarna beslutar examinator om ersättningsuppgift.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kriterier för sammanvägningsbetyg: För att erhålla betyget godkänd (G) på hela utbildningen krävs betyget G respektive deltagit (DT) på samtliga examinationer. För att erhålla betyget Väl godkänt (VG) på hela utbildningen krävs dessutom betyget VG på examinationen Strategier för ett hälsofrämjande och förebyggande familjestöd.
Obligatorisk litteratur
Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar.