Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Folkhälsovetenskap, Hälsoutveckling i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng
Public Health Sciences, Health Enhancement in Working Life, 7.5 Credits


Kurskod: FH007G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Folkhälsovetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Folkhälsovetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2014-11-27 Senast ändrad: 2015-10-08
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
-analysera principer för hälsopromotion, sjukdomsprevention och rehabilitering i arbetslivet i relation till hälsoekonomi.

Färdighet och förmåga
- utarbeta och presentera teorigrundade interventioner med huvudfokus på hälsopromotion, integrerat med sjukdomsprevention och rehabilitering på individ-, grupp- organisations- och samhällsnivå
- muntligt och skriftligt presentera och diskutera interventioner för hälsorelaterade problem i arbetslivet..

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- beskriva och sammanfatta olika hälsoutvecklande interventioner i arbetslivet
- reflektera över interventioners studerade effekt på arbetsrelaterad hälsa och värdera föreslagna interventioner.


Kursens huvudsakliga innehåll

Inom ämnet folkhälsovetenskap studeras människors hälsotillstånd och dess förändringar över tid och fördelning i befolkningen. Det innebär att man analyserar de olika faktorer som inverkar på människors hälsa samt hur man kan påverka hälsoutvecklingen och minska skillnader i hälsa mellan olika grupper i samhället. Exempel på skillnader i livs- och arbetsvillkor som karaktäriserar olika grupper kan vara kön, ålder, etnisk och kulturell bakgrund, funktionsnedsättning, sexuell identitet eller socioekonomisk situation. Dessa grundläggande villkor bearbetas i kursen.

- centrala begrepp och perspektiv för hälsopromotion, sjukdomsprevention och rehabilitering i arbetslivet
- hälsoutvecklande och integrerade interventioner inom en arbetsorganisation med hälsoutfall som kan bedömas på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå.


Studieformer

Självstyrda studier, föreläsningar, seminarier, gruppövningar, litteratursökning, fältstudier samt verksamhetsnära utvecklingsarbete enskilt eller i grupp.

Undervisningen skall i möjligaste mån skapas i samverkan mellan lärare och studenter och erbjuda möjligheter till såväl teoretisk som
praktisk bearbetning av innehållet.

Kursen skall bedrivas på sådant sätt att både kvinnor och mäns erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Kursmaterial och kursinformation publiceras på den webbaserade inlärningsmiljön Blackboard. På Blackboard finns även möjlighet för kommunikation mellan lärare och studenter.

Obligatoriskt deltagande i seminarier, workshops och praktiska moment.
Vid frånvaro från obligatoriska moment beslutar delkursansvarig/examinator hur det obligatoriska momentet ska tas igen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbetsplatser, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
En parvis skriftlig projektplan presenterad på seminarium
Återgång i arbetslivet, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
En parvis genomförd skriftlig projektplan med påföljande seminarium

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbetsplatser
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Återgång i arbetslivet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Folkhälsovetenskap A, 30 högskolepoäng eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursspråket är svenska, men undervisning på engelska, danska eller norska kan förekomma.

För att erhålla betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på minst 4,5 högskolepoäng

Kursen ges som en valbar delkurs inom Hälsoutvecklarprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering.
Högskoleförordningen, 1 kap 14§

Denna kurs ger ej behörighet till fortsättningskurser inom ämnet folkhälsovetenskap.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Angelöw, Bo (2010)
Framgångsrikt förändringsarbete: om individ och organisation i förändring
Stockholm: Natur & Kultur, 207 sidor
Arbetsmiljöverket (senaste upplaga)
Arbetsmiljöverkets författningssamling AFS
http://www.av.se/lagochratt/afs
Hanson, Anders (2004)
Hälsopromotion i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 296 sidor
Tangen, Henrik & Conrad, Charlotte (2009)
Skapa och bygga hälsa på arbetsplatsen
Lund: Studentlitteratur, 189 sidor
Vahlne Westerhäll, Lotta, Bergroth, Alf & Ekholm, Jan (red) (2006)
Rehabiliteringsvetenskap. Rehabilitering till arbetsliv i ett flerdisciplinärt perspektiv
Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur
Hälsa och Framtid - ett forskningsprojekt om långtidsfriska företag. Delstudie 1-4
Karolinska Institutet, Uppsala universitet och Stockholms läns landsting, (2008), 7 sidor, http://www.folkhalsoguiden.se/halsaochframtid
Ahlberg, Gunnel, Bergman, Peter, Ekenvall, Lena, Parmsund, Marianne, Stoetzer, Ulrich, Waldenström, Måns, Svartengren, Magnus & HoF study group (2008)
Tydliga strategier och delaktiga medarbetare i friska företag. Delstudie 2. Hälsa och Framtid ett forskningsprojekt om långtidsfriska företag.
Karolinska Institutet, Uppsala universitet och Stockholms läns landsting, http://www.folkhalsoguiden.se/halsaochframtid, 37 sidor
Angelöw, Bo (2002)
Friskare arbetsplatser: Att utveckla en attraktiv, hälsosam och väl fungerande arbetsplats
Lund: Studentlitteratur, 191 sidor
Ekenvall, Lena, Nise, Gun, Pettersson, Inga-Lill, Svartengren, Magnus & HoF study group (2008)
Ledningens enkätsvar bekräftar intervjuresultatet. Delstudie 3, Hälsa och Framtid - ett forskningsprojekt om långtidsfriska företag
Karolinska Institutet, Uppsala universitet och Stockholms läns landsting, 37 sidor, http://www.folkhalsoguiden.se/halsaochframtid
Ewles, Linda & Simnet, Ina (2005)
Hälsoarbete
Studentlitteratur: Lund, (kap. 8 sid 127-146)
Nilse, Gun, Ekenwall, Lena, Alberyd, Jerker, Svartengren, Magnus & HoF study group (2007)
Friska företag i alla branscher. Delstudie 1
Karolinska Institutet, Uppsala universitet och Stockholms läns landsting, 22 sidor, http://www.folkhalsoguiden.se/halsaochframtid
Upmark, Marianne & Edlund, Curt (red) (2006)
Den komplexa sjukfrånvaron
Lund: Studentlitteratur, 185 sidor
Vingård, Eva, Waldenström, Måns, Bengtsson, Frida, Ekenvall, Lena, Svartengren, Magnus & HoF study group (2007)
Långtidssjukskrivning, rehabilitering och återgång i arbete. Delstudie 4, Hälsa och Framtid ett forskningsprojekt om långtidsfriska företag
Karolinska Institutet, Uppsala universitet och Stockholms läns landsting., 37 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF