Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Folkhälsovetenskap, Hälsa i arbetslivet, 30 högskolepoäng | |||
Public Health Sciences, Occupational Health, 30 Credits |
Kurskod: | FH008G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Folkhälsovetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Folkhälsovetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2014-11-27 | Senast ändrad: | 2015-10-08 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2016 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
Delkurs 1. Arbetslivshälsa, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
- definiera centrala begrepp och analysera olika perspektiv på hälsans bestämningsfaktorer i arbetslivet.
Färdighet och förmåga
- beskriva det aktuella hälsoläget för den förvärvsarbetande befolkningen i Sverige avseende genus, demografiska och socioekonomiska faktorer
- redogöra för den historiska trenden för hälsa i den arbetande befolkningen i Sverige
- diskutera hälsorelaterade problem i arbetslivet
- genomföra en arbetsplatsanalys som beskriver människors hälsoförutsättningar och behov i relation till organisation och teknik samt fysisk och psykosocial arbetsmiljö.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera olika definitioner av centrala begrepp till tänkbara scenarier avseende hälsans villkor i arbetslivet
- problematisera sjukskrivningstal och arbetsrelaterad (o)hälsa såväl nationellt som internationellt.
Delkurs 2. Hälsoekonomi med fokus på säkerhetsfrämjande och skadeförebyggande arbete, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
-grundläggande kunskaper i hälsoekonomiska begrepp,
- grundläggande kunskaper i hälsoekonomiska teorier och metoder.
Färdighet och förmåga
- förstå hälsoekonomisk litteratur
- förstå hälsoekonomiska analyser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förklara hälsoekonomisk litteraturer,
- analysera grundläggande hälsoekonomiska problem,
- utföra grundläggande hälsoekonomiska analyser.
Delkurs 3. Stress och stresshantering, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika stressteorier och mekanismer som påverkar stressreaktioner- och stresshantering på individ-, grupp- och organisationsnivå.
Färdighet och förmåga
- förklara och tillämpa centrala principer vad gäller mentala och fysiska bemästringsstrategier
- planera och genomföra en föreläsning om stress och stresshantering.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och motivera val av mentala och fysiska bemästringsstrategier.
Delkurs 4. Hälsoutveckling i arbetslivet, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
-analysera principer för hälsopromotion, sjukdomsprevention och rehabilitering i arbetslivet i relation till hälsoekonomi.
Färdighet och förmåga
- utarbeta och presentera teorigrundade interventioner med huvudfokus på hälsopromotion, integrerat med sjukdomsprevention och rehabilitering på individ-, grupp- organisations- och samhällsnivå
- muntligt och skriftligt presentera och diskutera interventioner för hälsorelaterade problem i arbetslivet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- beskriva och sammanfatta olika hälsoutvecklande interventioner i arbetslivet
- reflektera över interventioners studerade effekt på arbetsrelaterad hälsa och värdera föreslagna interventioner.
Inom ämnet folkhälsovetenskap studeras människors hälsotillstånd och dess förändringar över tid och fördelning i befolkningen. Det innebär att man analyserar de olika faktorer som inverkar på människors hälsa samt hur man kan påverka hälsoutvecklingen och minska skillnader i hälsa mellan olika grupper i samhället. Exempel på skillnader i livs- och arbetsvillkor som karaktäriserar olika grupper kan vara kön, ålder, etnisk och kulturell bakgrund, funktionsnedsättning, sexuell identitet eller socioekonomisk situation. Dessa grundläggande villkor bearbetas i kursens olika delkurser.
Samtliga delkurser innehåller även
- informationshantering
- skrivande enligt vetenskapliga riktlinjer
- etiska överväganden
Delkurs 1. Arbetslivshälsa, 7,5 högskolepoäng
Health in Working Life, 7,5 Credits
- svensk folkhälsopolitik och arbetsmiljörätt för ökad hälsa i arbetslivet
- arbetslivets aktörer i förhållande till centrala begrepp som arbetslinje, arbetsförmåga, inkluderande arbetsliv
- hälsans fördelning i arbetslivet utifrån ålder, genus, socioekonomi, funktionsnedsättning och etnisk bakgrund
- människans samspel med teknik, fysisk och psykosocial arbetsmiljö i förhållande till arbetsorganisation och ledarskap
- nationella och internationella jämförelser avseende (o)hälsa i arbetslivet.
Delkurs 2. Hälsoekonomi med fokus på säkerhetsfrämjande och skadeförebyggande arbete, 7,5 högskolepoäng
Public Health Economics Focusing Injury Prevention and Safety Promotion, 7,5 Credits
- centrala begrepp och perspektiv inom hälsoekonomi
- sjukvårdskonsumtion
- finansiering och analys av hälsoinsatser
- ekonomisk utvärdering av hälsoinsatser.
Delkurs 3. Stress och stresshantering, 7,5 högskolepoäng
Stress and Stress Management, 7,5 Credits
- centrala begrepp som stress, stressorer, stresshantering och stressreaktioner
- utmattnings- och smärtsyndrom och dess bakomliggande faktorer
- levnadsvanornas betydelse för hantering av stress
- balans mellan aktivitet och återhämtning
- stress och coping/bemästringsstrategier i relation till egna erfarenheter
- hälsoutvecklande interventioner ur ett stressperspektiv på individ- och gruppnivå.
Delkurs 4. Hälsoutveckling i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng
Health Promoting Work Places, 7,5 Credits
- centrala begrepp och perspektiv för hälsopromotion, sjukdomsprevention och rehabilitering i arbetslivet
- hälsoutvecklande och integrerade interventioner inom en arbetsorganisation med hälsoutfall som kan bedömas på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå.
Självstyrda studier, föreläsningar, seminarier, gruppövningar, litteratursökning, fältstudier samt verksamhetsnära utvecklingsarbete enskilt eller i grupp.
Undervisningen ska i möjligaste mån skapas i samverkan mellan lärare och studenter och erbjuda möjligheter till såväl teoretisk som praktisk bearbetning av innehållet.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
---
Betyg på helkurs
För betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på minst 19 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Folkhälsovetenskap A, 30 högskolepoäng eller motsvarande.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursmaterial och kursinformation publiceras på den webbaserade inlärningsmiljön Blackboard. På Blackboard finns även möjlighet för kommunikation mellan lärare och studenter.
Obligatoriskt deltagande i seminarier, workshops och praktiska moment. Vid frånvaro från obligatoriska moment beslutar delkursansvarig/examinator hur det obligatoriska momentet ska tas igen.
Kursspråket är svenska, men litteratur och undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.