Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2013 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Folkhälsovetenskap A, 30 högskolepoäng
Public Health Sciences, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: FH1001 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Folkhälsovetenskap Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Folkhälsovetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2006-11-01 Senast ändrad: 2012-03-26
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1
Kunskap och förståelse
- definiera och redogöra för begreppen folkhälsovetenskap, (o)hälsa, salutogenes, hälsofrämjande och förebyggande
- redogöra för nationella och internationella mål för folkhälsan

Färdighet och förmåga
- diskutera hälsoutveckling utifrån olika antaganden och teorier om hälsa och ohälsa
- sammanfatta och presentera folkhälsans och folkhälsoarbetets historik och utveckling i Sverige

Värderingssätt och förhållningssätt
- jämföra folkhälsovetenskapliga begrepp, teorier och antaganden om (o)hälsa och salutogenes
- relatera olika människors uppfattningar om hälsa till olika definitioner och teorier om hälsa
- diskutera hur hälsobegreppet uppfattas och behandlas inom olika kulturer
- jämföra nationella och internationella mål för folkhälsan

Delkurs 2
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika sökvägar för att finna svensk och internationell information och forskning inom folkhälsoområdet
- beskriva de kvalitativa (hermenutiska) och kvantitativa (positivistiska) vetenskapsteoretiska traditionernas ansatser och historia
- redogöra för skillnaden mellan olika begrepp inom epidemiologi och statistik
- redogöra för vetenskapliga kvalitetsbegreppen såsom validitet och reliabilitet
- beskriva grundläggande hälsoekonomiska begrepp och analysmetoder

Färdighet och förmåga
- hitta vetenskaplig och annan litteratur i olika databaser
- identifiera en vetenskaplig artikel
- tillämpa grunder i vetenskapligt skrivande
- Beskriv forskningsprocessen

Värderingssätt och förhållningssätt
- diskutera grundläggande skillnader mellan kvalitativ och kvantitativ metod
- diskutera det forskningsetiska regelverket
- diskutera olika metoder för hälsokartläggning
- identifiera och diskutera vad som krävs för att kunna genomföra en hälsokartläggning i ett mångkulturellt samhälle

Delkurs 3
Kunskap och förståelse
- beskriva de vanligaste folksjukdomarna nationellt och internationellt
- sammanfatta hur samspelet mellan hälsa, livsvillkor och levnadsvanor utgör förutsättningar för en hållbar utveckling i samhället

Färdighet och förmåga
- redogöra för och diskutera den ojämlika fördelningen av hälsan lokalt, nationellt, europeiskt och globalt
- uppvisa förmåga att läsa och förstå internationella publikationer inom kunskapsområdet
- undersöka livsvillkoren för olika grupper inom ett geografiskt område
- identifiera hälsoproblem och beskriva målgrupper och aktörer inom ett geografiskt område

Värderingssätt och förhållningssätt
- identifiera, beskriva, värdera och diskutera (folk)hälsans olika bestämningsfaktorer och betydelsen av olika gruppers livsvillkor

Delkurs 4
Kunskap och förståelse
- redogöra för det goda samtalet och dess villkor
- redogöra för relationen mellan kommunikation och lärande inom hälsopedagogik
- redogöra för och diskutera modeller för hälsoutveckling, motiverande samtal och beteendeförändring i grupp
- förstå hur olika antaganden om hälsa och ohälsa får betydelse för val och genomförande av interventioner

Färdighet och förmåga
- organisera och planera för hälsoutveckling med stöd av modeller och interventioner samt beskriv målgrupper och arenor för detta
- genomföra motiverande samtal och gruppinterventioner med syfte att stötta individer och grupper till beteendeförändring
- identifiera och särskilja olika aktörers bidrag till kursens interventionsmetoder
- identifiera vilka situationer i kursens interventionsmetoder som kräver etiska överväganden
- planera och genomföra muntliga och skriftliga presentationer i syfte att kunna argumentera för ett hälsofrämjande perspektiv

Värderingssätt och förhållningssätt
- problematisera skillnaderna mellan befolknings- och individperspektiv.
- argumentera för val av modeller och interventioner för hälsoutveckling samt identifiera resurser och problem
- reflektera över i vilka situationer som det egna och andras lärande sker
diskutera egen förståelse, färdighet och förmåga inom kursens kunskapsområde samt identifiera det egna behovet av vidare kunskap


Kursens huvudsakliga innehåll

Folkhälsovetenskapen studerar hälsotillståndet och dess förändringar och fördelning i befolkningen. Folkhälsovetenskapen studerar också de faktorer som inverkar på hälsan samt hur man påverkar hälsoutvecklingen och klyftorna i hälsa mellan olika grupper i samhället. Exempel på livsvillkor som karaktäriserar olika grupper kan vara kön, ålder, etnisk och kulturell bakgrund, funktionshinder, sexuell identitet eller socioekonomisk situation. Dessa livsvillkor bearbetas i kursens samtliga delkurser.

Samtliga delkurser innehåller också
- informationshantering
- skrivande enligt vetenskaplig struktur
- etiska överväganden

Delkurs 1. Introduktion till folkhälsovetenskap, 7 högskolepoäng
Introduction to Public Health Science
- centrala begrepp och perspektiv avseende hälsa och folkhälsovetenskap
- mål för folkhälsan
- folkhälsohistorik

Delkurs 2. Folkhälsovetenskapliga metoder, 6 högskolepoäng
Methods in Public Health Sciences
- kunskapssyn och vetenskapligt perspektiv
- informationshantering
- metoder för att följa hälsoutvecklingen i befolkningen, epidemiologi
- forskningsetik
- forskningsmetodik
- centrala begrepp och perspektiv avseende statistik, demografi och epidemiologi
- deskriptiv epidemiologi
- deskriptiv statistik
- hälsoekonomi

Delkurs 3. Folkhälsans bestämningsfaktorer, 10 högskolepoäng
Determinants of Public Health
- centrala begrepp och perspektiv
- hälsostatus, sjukdomslära och bestämningsfaktorer
- statistik, demografi och epidemiologi
- sambanden mellan livsvillkor, levnadsvanor och hälsoutfall i befolkningen

Delkurs 4. Folkhälsans teori och praktik I, 7 högskolepoäng
The Theory and Practice of Public Health I
- lärande och hälsopedagogik
- kommunikation
- interventionsmetodik och förändringsarbete
- samverkanskompetens och omvärldsanalys
- yrkesetik


Studieformer

Självstyrda studier,studiegrupper, föreläsningar, seminarier, workshops, portfolio samt litteratursökning.
Kursmaterial och kursinformation publiceras på den webbaserad inlärningsmiljön Blackboard. På Blackboard finns även möjlighet för kommunikation mellan lärare och studenter.

Undervisningen skall i möjligaste mån skapas i samverkan mellan lärare och studenter och erbjuda möjligheter till såväl teoretisk som praktisk bearbetning av innehållet. Kursen skall bedrivas på sådant sätt att både kvinnor och mäns erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Obligatoriskt deltagande i seminarier, handledarledda studiegrupper och workshops.
Vid frånvaro från obligatoriska moment beslutar delkursansvarig/examinator hur det obligatoriska
momentet ska tas igen.

Kursspråket är svenska, men undervisning och litteratur på engelska, danska och norska kan förekomma.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Introduktion till folkhälsovetenskap, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Två individuellt skrivna PM vilka diskuteras i uppföljande seminarium samt ett seminarium i folkhälsohistorik
Folkhälsovetenskapliga metoder 1, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0203)
Individuell skriftlig salstentamen
Folkhälsovetenskapliga metoder 2, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0206)
Litteratursökning
Folkhälsovetenskapliga metoder 3, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0205)
Seminarium
Folkhälsans bestämningsfaktorer 1, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0303)
Ett individuellt skrivet PM med efterföljande seminarium
Folkhälsans bestämningsfaktorer 2, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0304)
En individuell skriftlig hemtentamen med opponering på ett efterföljande seminarium
Folkhälsans teori och praktik, 1, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0405)
Individuell muntlig och skriftlig presentation av planerad intervention i en kommun
Folkhälsans teori och praktik, 2, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0403)
Individuellt skriven pm om samtalet som interventionsmetod för beteendeförändring med åtföljande seminarium med opponering

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Introduktion till folkhälsovetenskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Folkhälsovetenskapliga metoder 1
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Folkhälsovetenskapliga metoder 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Folkhälsovetenskapliga metoder 3
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Folkhälsans bestämningsfaktorer 1
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Folkhälsans bestämningsfaktorer 2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Folkhälsans teori och praktik, 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Folkhälsans teori och praktik, 2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För att erhålla betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på minst 14 högskolepoäng.

Kursen är obligatorisk i Hälsoutvecklarprogrammet och kan läsas som friståendekurs.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§


Övergångsbestämmelser

-


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Backman, Jarl (2008)
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur, 219 sidor
Lärarkollegiet Folkhälsovetenskap (2010)
Anvisningar för självständigt arbete och examensarbete i folkhälsovetenskap vid Örebro universitet
Örebro: Örebro universitet

Referenslitteratur
American Psychological Association (2009)
Publication Manual of the American Psychological Association
300 sidor

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Antonovsky, Aaron (1991)
Hälsans mysterium
Natur & Kultur: Stockholm, 97 sidor, kapitel 1-3
Blaxter, Mildred (2004)
Health
Cambridge: Polity Press, 168 sidor
Cernerud, Lars (2009)
Dags att precisera ämnet folkhälsovetenskap
http://www.socialmedicinsktidskrift.se, Socialmedicinsk tidskrift, nr 1, sidorna 11-15, 4 sidor
Cernerud, Lars, Arneson, Hanna, Kugelberg, Susanna, Paulsson, Gun, Brodin, Håkan, Cesares Olsson, Marie & Ainestrand, Daniel (2009)
Folkhälsovetenskap - arbetet med ämnets definition och innehåll
http://www.socialmedicinsktidskrift.se, Socialmedicinsk tidskrift nr 1, sidorna 7-10, 4 sidor
Eriksson, Monica & Lindström, Bengt (2008)
A Salutogenic Interpretation of the Ottawa Charter
http://www.oru.se/Universitetsbiblioteket, Health Promotion International, 23, 2, 190-199, 10 sidor
Faresjö, Tomas & Åkerlind, Ingemar (2005)
Kan man vara sjuk och ändå ha hälsan?
Lund: Studentlitteratur, 40 sidor, kapitel 3
Medin, Jennie & Alexandersson, Kristina (2001)
Begreppen hälsa och hälsofrämjande
Lund: Studentlitteratur, Del 2 och 3, 125 sidor
Orth-Gomér, Kristina & Perski, Alexander (2008)
Preventiv medicin - teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, sidorna 1-26, 26 sidor
Regeringen (2008)
En förnyad folkhälsopolitik
Stockholm: Socialdepartementet, Regeringens proposition 2007/08:110, kapitel 7, 63 sidor. www.regeringen.se alt www.fhi.se
Sundin, Jan, Hogstedt, Christer, Lindberg, Jakob & Moberg, Henrik (red) (2005)
Svenska folkets hälsa i ett historiskt perspektiv
Stockholm: Statens folkhälsoinstitut, http://www.fhi.se, Introduktionen, kapitel 1-2 respektive 8-9, 191 sidor
Williamson, Deanna & Carr, Jeff (2009)
Health as a Resource for Everyday Life: Advancing the Conceptualization
http://www.oru.se/universitetsbiblioteket, Critical Public Health, 19,1,107-122, 15 sidor
World Health Organization (1998)
Health Promotion Glossary
http://www.who.int/, 25 sidor, Geneva, WHO

Delkurs 1: Referenslitteratur
Ahmadi, Fereshteh (2008)
Kultur och hälsa
Lund : Studentlitteratur, 164 sidor, kapitel 1-3, 78 sidor
Smith, Ben J, Tang, Kwok Cho & Nutbeam, Don (2006)
WHO Health Promotion Glossary: News Terms
http://www.who.int, Health Promotion International, 12,4, 340-345, 6 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Ahmadi, Fereshteh (2008)
Kultur och hälsa
Lund: Studentlitteratur, 78 sidor, kapitel 1-3
Andersson, Ingemar (2006)
Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion
Lund: Studentlitteratur, 161 sidor, kap. 1-4
Backman, Jarl (2008)
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur, 219 sidor
Ejlertsson, Göran (2003)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 123 sidor, kap. 1-6
Faresjö Tomas & Åkerlind Ingemar (2005)
Kan man vara sjuk och ändå ha hälsan? : frågor om liv, hälsa och etik i tvärvetenskaplig belysning
Lund: Studentlitteratur, 258 sidor, kapitel 4, 15 sidor
Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran & Petersson, Bo (senaste upplagan)
Vad är god forskningssed? Synpunkter, riktlinjer och exempel
Vetenskapsrådet, 97 sidor, http://www.vr.se
Gustavsson, Bernt (2002)
Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
125 sidor, http://www.skolverket.se, Myndigheten för skolutveckling
Hansson, Ulla (2002)
Vad är vetenskaplig artikel?
Karolinska institutets universitetsbibliotek, 3 sidor. www.ki.se/ub
Naidoo, Jennie & Wills, Jane (2007)
Folkhälsa och hälsofrämjande insatser
Lund: Studentlitteratur, 27 sidor, kapitel 2
Orth-Gomér, Kristina & Perski, Alexander (2008)
Preventiv medicin - teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, 26 sidor, sidorna 297-323

Delkurs 2: Referenslitteratur
Saks, Mike & Allsop, Judith (2007)
Researching Health. Qualitative, quantitative and mixed methods
Los Angeles: SAGE Publications, 432 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Hogstedt, Christer & Backhans, Mona & Bremberg, Sven & Lundgren, Bernt & Törnell, Brita & Wamala, Sarah (2003)
Välfärd, jämlikhet och folkhälsa - vetenskapligt underlag för begrepp och indikatorer
Stockholm: Statens folkhälsoinstitut, 296 sidor
Månsdotter, Anna (2009)
Jämställdhet och folkhälsa - ett kunskapsunderlag
Karolinska institutets folkhälsoakademi, http://www.folkhalsoguiden.se, 2009:5, 32 sidor
Naidoo, Jennie & Wills, Jane (2007)
Folkhälsa och hälsofrämjande insatser
Lund: Studentlitteratur, 137 sidor, kapitel 9, 10, 11 och 12
Orth-Gomér, Kristina & Perski, Alexander (2008)
Preventiv medicin - teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, 196 sidor, sidorna 27-126, 171-184, 215-296
Roth, Niklas, Boström, Gunnel & Nykvist, Karin (2006)
Hälsa på lika villkor?
Stockholm: Statens Folkhälsoinstitut, http://www.fhi.se, 101 sidor
Socialstyrelsen (2009)
Folkhälsorapport
Stockholm: Socialstyrelsen, 450 sidor, http://www.socialstryrelsen.se
Statens folkhälsoinstitut (2008)
Folkhälsofrågor ur ett genusperspektiv
http://www.fhi.se, Statens folkhälsoinstitut 2008:08, 86 sidor
Statens folkhälsoinstitut (2010)
Levnadsvanor - lägesrapport 2009
http://www.fhi.se, 2010:01, 75 sidor
Statens folkhälsoinstitut (2008)
Onödig ohälsa -hälsoläget för personer med funktionsnedsättning
http://www.fhi.se, 50 sidor, Folkhälsoinstitutet 2008:13
Svanström, Leif (2003)
Sjukdomslära
Lund: Studentlitteratur, 84 sidor
Sveriges kommuner och landsting, Statens folkhälsoinstitut, och Socialstyrelsen (2009)
Öppna jämförelser 2009 Folkhälsa
http://www.skl.se, 178 sidor
World Health Organization (2009)
World Health Statistics
http://www.who.int, 149 sidor
World health Organization och Commission on Social Determinants of health och Statens folkhälsoinstitut (2008)
Utjämna hälsoskillnaderna inom en generation
http://www.fhi.se, 48 sidor

Delkurs 3: Referenslitteratur
Ahmadi, Fereshteh (2008)
Kultur och hälsa
Lund: Studentlitteratur, 164 sidor
Statens folkhälsoinstitut (2005)
Folkhälsa, hållbar utveckling och globalisering
http://www.fhi.se, 2005:3
Statens folkhälsoinstitut (senaste upplagan)
Folkhälsopolitisk rapport
Stockholm: Statens folkhälsoinstitut, http://www.fhi.se
Statens folkhälsoinstitut (2008)
Hälsa på lika villkor? Hälsa och livsvillkor bland personer med funktionsnedsättning
http://www.fhi.se, 2008:17
Statens Folkhälsoinstitut (2007)
Äldres hälsa en utmaning för Europa
Stockholm: Statens folkhälsoinstitut, http://www.fhi.se

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Barth, Tom & Näsholm, Christina (2006)
Motiverande samtal - MI. Att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Lund: Studentlitteratur, 177 sidor
Ewles, Linda & Simnet, Ina (2005)
Hälsoarbete
Lund: Studentlitteratur, kapitel 10-14, 113 sidor
Faresjö, Tomas & Åkerlind, Ingemar (2005)
Kan man vara sjuk och ändå ha hälsan?
Lund: Studentlitteratur, kapitel 2, 6-7, 60 sidor
Glantz, Karen, Rimer, Barbara, K. & Viswanath, K. (eds) (2008)
Health Behavior and Health Education, Theory, Research and Practice
San Francisco: Jossey-Bass, sidorna 41-162, 122 sidor
Hagborg, Elisabeth (2010)
Hela människan - hjulet - en samtalsmodell för livskunskap och känsla av sammanhang
Lund: Studentlitteratur, del 2, kapitel 15-24, 120 sidor
Holm Ivarsson, Barbro & Pantzar, Margareta (2007)
Introduktion till motiverande samtal
Statens folkhälsoinstitut, http://www.fhi.se, 28 sidor
Johannesson, Kurt (2001)
Tala väl: tio lektioner i praktisk retorik
Stockholm: Norstedts, 205 sidor
Nutbeam, Don & Harris, Elisabeth (2007)
Theory in a Nutshell - A Practical Guide to Health Promotion Theories
Sidney: McGraw-Hill, 81 sidor
Orth-Gomér, Kristina & Perski, Alexander (2008)
Preventiv medicin - teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, 327 sidor, sidorna 127-170, 185-214, 73 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1. Introduktion till folkhälsovetenskap
Europeiska unionens officiella tidning
Inrättandet av ett gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet (2008-2013). Europaparlamentets och rådets beslut nr 1350/2007/EG, 23 oktober 2007. 11 sidor
http://ec.europa.eu/health-eu/index_sv.htm

Milleniummålen: www.un.org/milleniumgoals/

Delkurs 2. Folkhälsovetenskapliga metoder
Stora sökguiden:
http://www.oru.se/Universitetsbiblioteket/Hjalp/Stora-Sokguiden/


- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF