Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2014 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Arbetslivshälsa, 7,5 högskolepoäng
Health in Working Life, Intermediate Course, 7.5 Credits


Kurskod: FH1410 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Folkhälsovetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Folkhälsovetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2010-09-01 Senast ändrad: 2012-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna

Kunskap och förståelse
- definiera centrala begrepp för hälsa i arbetslivet

Färdighet och förmåga
- beskriva det aktuella hälsoläget för den arbetande befolkningen i Sverige avseende demografiska och socioekonomiska faktorer
- redogöra för det historiska perspektivet på hälsan i den arbetande befolkningen i Sverige
- diskutera hälsorelaterade problem i arbetslivet
- genomföra en arbetsplatsanalys som beaktar människan i arbetslivet ur ett helhetsperspektiv
- utforma och presentera en plan för intervention som omfattar människans förutsättningar och behov i relation till teknisk, fysisk som psykosocial arbetsmiljö

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera olika definitioner av centrala begrepp till tänkbara scenarion av hur hälsan i arbetslivet ser ut
- problematisera ohälsotal och arbetsrelaterad (o)hälsa såväl nationellt som internationellt


Kursens huvudsakliga innehåll

Folkhälsovetenskapen studerar hälsotillståndet och dess förändringar och fördelning i befolkningen.
Folkhälsovetenskapen studerar också de faktorer som inverkar på hälsan samt hur man påverkar hälsoutvecklingen och klyftorna i hälsa mellan olika grupper i samhället. Exempel på livsvillkor som karaktäriserar olika grupper kan vara kön, ålder, etnisk och kulturell bakgrund, funktionshinder, sexuell identitet eller socioekonomisk situation. Dessa livsvillkor bearbetas i kursen.

- hälsans fördelning utifrån relationen mellan arbetslivets villkor och ålder, kön, socioekonomi, och etnisk bakgrund
- nationella och internationella sjukskrivningsmönster
- centrala begrepp såsom arbetsförmåga och arbetslinje
- förutsättningar för och konsekvenser av människans samspel med teknik och fysisk och psykosocial arbetsmiljö


Studieformer

Självstyrda studier, föreläsningar, seminarier, arbetsplatsanalys, gruppövningar, litteratursökning, fältstudier samt verksamhetsnära utvecklingsarbete.

Undervisningen skall i möjligaste mån skapas i samverkan mellan lärare och studenter och erbjuda möjligheter till såväl teoretisk som
praktisk bearbetning av innehållet.

Kursen skall bedrivas på sådant sätt att både kvinnor och mäns erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Kursmaterial och kursinformation publiceras på den webbaserade inlärningsmiljön Blackboard. På Blackboard finns även möjlighet för kommunikation mellan lärare och studenter.

Obligatoriskt deltagande i seminarier, workshops och praktiska moment.
Vid frånvaro från obligatoriska moment beslutar delkursansvarig/examinator hur det obligatoriska momentet ska tas igen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Arbetslivshälsa, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
En individuell skriftlig tentamen - hemtenta
Arbetsplatsanalys, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
En individuellt skriven arbetsplatsanalys med åtföljande seminarium

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Arbetslivshälsa
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Arbetsplatsanalys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Folkhälsovetenskap A, 30 högskolepoäng alternativt 30 högskolepoäng från andra relevanta ämnen.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursspråket är svenska, men undervisning på engelska, danska eller norska kan förekomma.

För att erhålla betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på minst 4 högskolepoäng

Kursen ges som en valbar delkurs inom Hälsoutvecklarprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§

Denna kurs ger ej behörighet till fortsättningskurser inom ämnet folkhälsovetenskap.


Övergångsbestämmelser

-


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Arbete och teknik på människans villkor
Stockholm: Prevent, (2008), 726 sidor, kap. 1, 2, 4, 5, 9
Arbetsmiljölagen (2005)
Arbetsmiljölagen, AML
http://www.av.se/lagochratt/aml
Arbetsmiljöverket (senaste upplaga)
Arbetsmiljöverkets författningssamling, AFS
http://www.av.se/lagochratt/afs
Berglund, Tomas & Schedin, Stefan (red) (2009)
Arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 488 sidor
Hanson Anders (2004)
Hälsopromotion i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 296 sidor
Lärarlaget, Folkhälsovetenskap (senaste upplagan)
Anvisningar för självständigt arbete och examensarbete i folkhälsovetenskap vid Örebro universitet
Örebro: Hälsoakademin, Örebro universitet
Statens offentliga utredningar (2009)
God arbetsmiljö - en framgångsfaktor?
78 sidor, http://www.regeringen.se, 2009:47, sök efter Statens offentliga utredningar
Statens offentliga utredningar (2009)
Gränslandet mellan sjukdom och arbete. Arbetförmåga/Medicinska förutsättningar för arbete/Försörjningsförmåga
373 sidor, http://www.regeringen.se, 2009:89, sök efter Statens offentliga utredningar
Statens offentliga utredningar (2009)
Inkluderande arbetsliv
159 sidor, http://www.regeringen.se, 2009:93, sök efter Statens offentliga utredningar

Referenslitteratur
Framgångsrik företagshälsovård - möjligheter och metoder
SOU 2011:63, (2011)
Allvin Michael (2006)
Gränslöst arbete: socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet
Malmö : Liber, 188 sidor
Naidoo, Jennie & Wills, Jane (2007)
Folkhälsa och hälsofrämjande insatser
Lund: Studentlitteratur, 412 sidor
Sandmark, Helene (red.) (2011)
Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 255 sidor


Se denna kursplan som PDF