Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa] |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Genusvetenskap C, 30 högskolepoäng | |||
Gender Studies, Advanced Course, 30 Credits |
Kurskod: | GE1301 | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Genusvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Genusstudier | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2006-11-09 | Senast ändrad: | 2012-09-25 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2013 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- fördjupat kunskapen om den svenska och internationella genusvetenskapliga forskningen med inriktning mot könsrelationer, makt och politik i nutida och historisk belysning,
- ökat sin förmåga att analysera könsteoretiska frågor och göra en könsteoretisk analys, och
- kunskap att kritiskt granska och värdera genusvetenskapliga undersökningar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- med ökad färdighet självständigt söka, samla och värdera information i form av litteratur och annat källmaterial,
- med ökad färdighet självständigt planera och genomföra en vetenskaplig undersökning, och
- med ökad förmåga muntligt och skriftligt redovisa problemformulering, metodisk uppläggning och resultat i sin egen eller någon annans undersökning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- kunna använda könsteoretisk analys teoretiskt och praktiskt, t ex kunna göra utredningar och/eller arbeta med genusfrågor som lärare, journalist, utredare, genuspedagog, jämställdhetsexpert både nationellt och internationellt.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurs 1
Feministisk teori, 7,5 högskolepoäng (Feminist Theory, 7,5 credits)
Delkursen behandlar den feministiska teoribildningens framväxt och kvinnorörelsens globala utveckling. Samband mellan feministisk teori och politik studeras med exempel från svensk politik, liksom motstånd mot feminism. Dessutom studeras ett par kortare texter av inflytelserika teoretiker och en avhandling som inspirerats av kritisk mansforskning.
Delkurs 2
Könsrelationer i förändring, 7,5 högskolepoäng (Changing Gender Relations 7,5 credits)
Delkursen problematiserar könsrelationer i en tid där förutsättningar för jämställdhet i arbetsliv och i familjeliv förändras både nationellt och internationellt och där sambanden mellan kön, klass och etnicitet är centrala. Kursen behandlar bland annat förändrade villkor för kärlek och intimitet.
Delkurs 3
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Independent Work, 15 credits)
Delkursens målsättning är att studenten ska kunna planera, genomföra och redovisa ett könsteoretiskt arbete inom ett problemområde som anknyter till en övergripande inriktning mot kön, makt och politik. I delkursen ska också studenten erhålla fördjupad kunskap och vetenskapsteori och metod. Studenten ges handledning både individuellt och i grupp. Det självständiga arbetet redovisas i form av dels ett individuellt skriftligt arbete som examineras i seminarieform med en utsedd opponent, dels med en opposition på en C-uppsats i ämnet.
Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbeten, seminariediskussioner samt individuell och gruppvis handledning. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier och grupparbeten. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Genusvetenskap B, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Betyg på helkurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Övergångsbestämmelser
.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
På delkurs 1 tillkommer ytterligare litteratur om ca 50 sidor som väljs i samråd med läraren.
På delkurs 3 väljs litteratur i samråd med lärare.