Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Genusvetenskap C, 30 högskolepoäng
Gender Studies, Advanced Course, 30 Credits


Kurskod: GE1301 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Genusvetenskap Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Genusstudier
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2E
Inrättad: 2006-11-09 Senast ändrad: 2012-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- fördjupat kunskapen om den svenska och internationella genusvetenskapliga forskningen med inriktning mot könsrelationer, makt och politik i nutida och historisk belysning,
- ökat sin förmåga att analysera könsteoretiska frågor och göra en könsteoretisk analys, och
- kunskap att kritiskt granska och värdera genusvetenskapliga undersökningar.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- med ökad färdighet självständigt söka, samla och värdera information i form av litteratur och annat källmaterial,
- med ökad färdighet självständigt planera och genomföra en vetenskaplig undersökning, och
- med ökad förmåga muntligt och skriftligt redovisa problemformulering, metodisk uppläggning och resultat i sin egen eller någon annans undersökning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- kunna använda könsteoretisk analys teoretiskt och praktiskt, t ex kunna göra utredningar och/eller arbeta med genusfrågor som lärare, journalist, utredare, genuspedagog, jämställdhetsexpert både nationellt och internationellt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen består av tre delkurser:

Delkurs 1
Feministisk teori, 7,5 högskolepoäng (Feminist Theory, 7,5 credits)
Delkursen behandlar den feministiska teoribildningens framväxt och kvinnorörelsens globala utveckling. Samband mellan feministisk teori och politik studeras med exempel från svensk politik, liksom motstånd mot feminism. Dessutom studeras ett par kortare texter av inflytelserika teoretiker och en avhandling som inspirerats av kritisk mansforskning.

Delkurs 2
Könsrelationer i förändring, 7,5 högskolepoäng (Changing Gender Relations 7,5 credits)
Delkursen problematiserar könsrelationer i en tid där förutsättningar för jämställdhet i arbetsliv och i familjeliv förändras både nationellt och internationellt och där sambanden mellan kön, klass och etnicitet är centrala. Kursen behandlar bland annat förändrade villkor för kärlek och intimitet.

Delkurs 3
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Independent Work, 15 credits)
Delkursens målsättning är att studenten ska kunna planera, genomföra och redovisa ett könsteoretiskt arbete inom ett problemområde som anknyter till en övergripande inriktning mot kön, makt och politik. I delkursen ska också studenten erhålla fördjupad kunskap och vetenskapsteori och metod. Studenten ges handledning både individuellt och i grupp. Det självständiga arbetet redovisas i form av dels ett individuellt skriftligt arbete som examineras i seminarieform med en utsedd opponent, dels med en opposition på en C-uppsats i ämnet.


Studieformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbeten, seminariediskussioner samt individuell och gruppvis handledning. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier och grupparbeten. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Feministisk teori, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom läsrapporter och hemtentamen. (Delkurs 1)
Könsrelationer i förändring, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Examination sker genom läsrapporter och hemtentamen. (Delkurs 2)
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Kursen examineras genom författande av ett självständigt arbete som försvaras vid ett seminarium och genom opposition på ett annat självständigt arbete. (Delkurs 3)

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Feministisk teori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Könsrelationer i förändring
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Genusvetenskap B, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på helkurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Butler, Judith (2005)
Kön/genus/begär som subjekt. Könet brinner: texter/Judith Butler; i urval av Tiina Rosenberg
Stockholm: Natur och kultur, (s.37-55 läses)
Ericson, Mathias (2011)
Nära inpå: Maskulinitet, intimitet och gemenskap i brandmäns arbetslag.
Göteborg: Göteborgs universitet, 204 sidor, http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/25388/1/gupea_2077_25388_1.pdf
Foucault, Michel (2002)
Sexualitetens historia. Band 1. Viljan att veta
Göteborg: Daidalos, 158 sidor, (s. 7-70 läses)
Lorber, Judith (2010)
Gender Inequality. Feminist theories and politics (fourth edition)
Oxford: Oxford university press, 326 sidor
Wendt, Maria & Eduards, Maud (2010)
Fienden mitt ibland oss. Kön och nation i pressbevakningen av Feministiskt initiativ. Den nationella väven: feministiska analyser. Maria Jansson, Maria Wendt, Cecilia Åse (red)
Lund: Studentlitteratur, 33 sidor (s.19-51 läses)

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Aarseth, Helene (2007)
Between Labour and Love. The re-erotization of Home-making in Egalitarian Couples within a Nordic Context. NORA - Nordic Journal of Woméns Studies, Vol. 15, No 2-3, 133-143, June-September 2007
10 sidor, [Tidskriftsartikel]
Mulinari, Diana & Sandell, Kerstin (2009)
A Feminist Re-reding of Theories of Late Modernity: Beck, Giddens and the Location of Gender. Critical Sociology 35(4) 493-507
London: Sage, http://crs.sagepub.com/, 15 sidor läses
Scott, Jacqueline, Crompton, Rosemary & Clare, Lyonette (eds) (2011)
Gender Inequalities in the 21st century: New barriers an Continuing Constraints
Camberley: Edward Elgar Publishing inc, 320 sidor
Skeggs, Beverley (2000)
Att bli respektabel. Konstruktioner av klass och kön
Göteborg: Daidalos, 287 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydus & Loekensgard Hoel, Torlaug (2010)
Skriva för att lära
Lund: Studentlitteratur, 209 sidor
Ramazanoglu, Caroline with Holland, Janet (2002)
Feminist Methodology. Changes and Choices
London: Sage Publications, 195 sidor

Delkurs 3: Referenslitteratur
Svenska Språkrådet (2008)
Svenska Skrivregler
Stockholm: Liber AB, 263 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

På delkurs 1 tillkommer ytterligare litteratur om ca 50 sidor som väljs i samråd med läraren.
På delkurs 3 väljs litteratur i samråd med lärare.


Se denna kursplan som PDF