Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Historia, grundkurs, 30 högskolepoäng
History, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: HI001G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Historia Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Historia
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2014-12-11 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för och förklara viktiga politiska, sociala, kulturella och ekonomiska företeelser och förändringar i historien,
- diskutera orsakerna till och konsekvenserna av viktiga politiska, sociala, kulturella och ekonomiska företeelser och förändringar i historien,
- jämföra olika historiska förlopp, processer och sammanhang och resonera kring samband mellan dessa,
- diskutera olika tolkningar av historiska, förlopp, processer och sammanhang,
- förhålla sig kritiskt till och reflektera över historiska källor samt relatera sina slutsatser till historievetenskaplig forskning,
- redogöra för och diskutera hur det förflutna konstrueras och rekonstrueras i olika medier, och
- analysera och diskutera bruk av historia i populärkultur.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Historia i populärkultur, 6 högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge den studerande en grundläggande förståelse för hur det förflutna konstrueras och rekonstrueras i olika typer av mediala framställningar, såsom bild, text och ljud. I delkursen får den studerande reflektera över olika människors behov av historia samt den betydelse som mediala framställningar kan ha för hur människor ser på det förflutna. Därutöver behandlas olika specifika diskussioner om historiebruk, historieförmedling och genrekonventioner relaterade till konkreta uttrycksformer av det förflutna.

Delkurs 2
Äldre historia, 7 högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge en översiktlig orientering om mänsklighetens historia från äldsta tid till 1500. Här diskuteras de grundläggande villkoren för civilisationers uppkomst och särskilt medeltida statsbildning och dess konsekvenser för utvecklingen av politiska, sociala, kulturella och ekonomiska strukturer.

Delkurs 3
Tidigmodern historia, 6 högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge en översiktlig orientering om perioden 1500 till 1800. Här behandlas framväxten av centraliserade stater med effektiv förvaltning och stark krigsmakt. I delkursen problematiseras även historiska processer som konfessionalisering och kolonialisering.

Delkurs 4
Modern historia, 6 högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge en översiktlig orientering om perioden 1800 till 1945. Här behandlas det moderna samhällets framväxt med en ökad industrialisering och urbanisering. I delkursen problematiseras även historiska processer som nationalism, imperialism och parlamentarism.

Delkurs 5
Samtidshistoria, 5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge en översiktlig orientering om perioden efter 1945. Här behandlas uppkomsten av det postindustriella samhället med en ökad konsumtionskultur och växande ekologiska utmaningar. På delkursen problematiseras även historiska processer som avkolonialisering och globalisering.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och exkursioner. Delkurs 1 löper över hela terminen parallellt med övriga delkurser.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Historia i populärkultur, 6 högskolepoäng. (Provkod: 1100)
Individuellt skriftligt arbete. (Delkurs 1)
Äldre historia I, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 2001)
Salstentamen. (Delkurs 2)
Äldre historia II, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 2002)
Salstentamen. (Delkurs 2)
Äldre historia III, 1 högskolepoäng. (Provkod: 2003)
Salstentamen. (Delkurs 2)
Äldre historia IV, 4 högskolepoäng. (Provkod: 2004)
Individuellt skriftligt arbete. (Delkurs 2)
Tidigmodern historia I, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 3001)
Salstentamen. (Delkurs 3)
Tidigmodern historia II, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 3002)
Salstentamen. (Delkurs 3)
Tidigmodern historia III, 1 högskolepoäng. (Provkod: 3003)
Salstentamen. (Delkurs 3)
Tidigmodern historia IV, 3 högskolepoäng. (Provkod: 3004)
Individuellt skriftligt arbete. (Delkurs 3)
Modern historia I, 0,5 högskolepoäng. (Provkod: 4001)
Salstentamen. (Delkurs 4)
Modern historia II, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 4002)
Salstentamen. (Delkurs 4)
Modern historia III, 1 högskolepoäng. (Provkod: 4003)
Salstentamen. (Delkurs 4)
Modern historia IV, 3 högskolepoäng. (Provkod: 4004)
Individuellt skriftligt arbete. (Delkurs 4)
Samtidshistoria, 5 högskolepoäng. (Provkod: 5001)
Individuellt skriftligt arbete. (Delkurs 5)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Historia i populärkultur
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Äldre historia I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Äldre historia II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Äldre historia III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Äldre historia IV
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tidigmodern historia I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Tidigmodern historia II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tidigmodern historia III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tidigmodern historia IV
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Modern historia I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Modern historia II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Modern historia III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Modern historia IV
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Samtidshistoria
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 1).

eller

Grundläggande behörighet samt Historia 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A1).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2015)
Det svenska samhället 1720-2000. Böndernas och arbetarnas tid
Lund: Studentlitteratur
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2015)
Det svenska samhället 800-1720. Klerkernas och adelns tid
Lund: Studentlitteratur
McKay, John P., Hill, Bennet D., Buckler, John, Buckler Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Crowston, Clare Haru & Wiesner-Hanks, Merry E.
A History of World Societies
Boston: Bedford/St Martins, (flera upplagor kan användas)
Sjöberg, Maria (2012)
Kritiska tankar om historia
Lund: Studentlitteratur
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber
Svenska språknämnden (2016)
Språkriktighetsboken
Malmö: NE, (andra upplagan)
Åmark, Klas (2011)
Varför historia? En ämnesintroduktion för nya studenter
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
De Groot, Jerome (2016)
Consuming history. Historians and heritage in contemporary popular culture
London: Routledge, Taylor & Francis Group, (andra upplagan) (valda delar)
Gustafsson, Tommy & Arnberg, Klara (2013)
Moralpanik och lågkultur. Genus- och mediehistoriska analyser 1900-2012
Stockholm: Atlas, (valda delar)
Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) (2014)
Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Gustafsson, Harald (2007)
Nordens historia. En europeisk region under 1200 år
Lund: Studentlitteratur
Sjöberg, Maria (red.) (2014)
En samtidig världshistoria
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Gustafsson, Harald (2007)
Nordens historia. En Europeisk region under 1200 år
Lund: Studentlitteratur
Sjöberg, Maria (red.) (2014)
En samtidig världshistoria
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Gustafsson, Harald (2007)
Nordens historia. En Europeisk region under 1200 år
Lund: Studentlitteratur
Sjöberg, Maria (red.) (2014)
En samtidig världshistoria
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 5: Obligatorisk litteratur
Gustafsson, Harald (2007)
Nordens historia. En europeisk region under 1200 år
Lund: Studentlitteratur
Sjöberg, Maria (red.) (2014)
En samtidig världshistoria
Lund: Studentlitteratur


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

På delkurs 1-5 kan litteratur om ca 300 sidor per delkurs tillkomma.

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. material i form av filmhyra eller resekostnader i samband med exkursion.


Se denna kursplan som PDF