Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Handikappvetenskap, Funktionshinder - arbetsliv och sysselsättning, 7,5 högskolepoäng
Disability Studies, Impairment - Working Life and Occupation, 7.5 Credits


Kurskod: HV001G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Handikappvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Handikappvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2014-11-28 Senast ändrad: 2015-09-22
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens mål är att studenten utvecklar kunskap om de villkor som råder i arbetslivet för personer med funktionsnedsättning. Kursens mål är vidare att studenten utvecklar en förståelse för olika stödinsatsers betydelse för personer med funktionsnedsättning. Därutöver ska studenten kunna klargöra vilka faktorer som kan ha en främjande respektive motverkande inverkan på olika stödinsatsers effekt.

Efter avslutad kurs förväntas studenterna kunna:

Kunskap och förståelse
- visa på grundläggande kunskaper om villkor, möjligheter och hinder i arbetslivet för personer med funktionsnedsättning

Färdighet och förmåga
- identifiera funktionshinderskapande processer i arbetslivet
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på funktionsnedsättning och arbetsliv
- redogöra för betydelsefulla faktorer för reellt brukarinflytande i samband med olika stödinsatser
- översiktlig redogöra för villkor i arbetslivet för personer med funktionsnedsättning i relation till kön och klass

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- beskriva olika former av stödinsatser och bedöma deras betydelse för personer med funktionsnedsättning i relation till arbete och sysselsättning
- urskilja och värdera stödjande och hindrande faktorer i samverkan i samband med olika stödinsatser till personer med funktionsnedsättning i arbetslivet


Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen behandlas den välfärds- och arbetsmarknadspolitiska dimensionen och olika former av stödinsatser. Vidare fokuseras på betydelsen av olika aktörer, såsom organisationer och professioner samt samverkan mellan dessa aktörer, i förmedlandet av olika stödinsatser.


Studieformer

Kursen är nätbaserad och ges i samarbetet mellan Sektionen för hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, Institutionen för hälsovetenskap och medicin, Örebro universitet samt Utbildningsradion. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och diskussioner i kursens diskussionsforum, via kursens utbildningsplattform. I kursen ingår också radioprogram från Utbildningsradion.

Undervisningen bedrivs vanligen på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftlig redovisning av uppgifter

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet til särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullförande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Antonson Sivert (2002)
Stödets betydelse - supported employment - i kampen för arbete och att bryta utsatthet
Örebro: Örebro universitet, Universitetsbiblioteket. Skriftserien 71, 184 sidor
Danermark Berth & Germundsson Per (2007)
Nya vägar till arbetsmarknaden - kvalitetssäkring av samverkan
Sundsvalls kommun, Sundvall, 60 sidor
Gustafsson, Johanna, Peralta, Julia & Danermark, Berth (2013)
The employer's perspective: Employment of people with disabilities in wage subsidized employments. Scandinavian Journal of Disability Research (in press)
Gustafsson, Johanna, Peralta, Julia & Danermark, Berth (2013)
The employer's perspective on supported employment for people with disabilities: successful approaches of supported employment organizations. Journal of Vocational Rehabilitation. Vol. 38 nr. 2
s. 99-111
Ineland Jens (2007)
Mellan konst och terapi - om teater för personer med utvecklingsstörning
Umeå universitet: Institutionen för socialt arbete, 140 sidor
Lövgren, Veronica., Markström, Urban., & Sauer, Lennart (2014)
Från sysselsättning till arbete. Kunskapssammanställning om stöd till arbete för personer med funktionsnedsättning. Rapport nr 56
Umeå universitet
Molin Martin (2008)
Delaktighet i olika världar - om övergången mellan gymnasiesärskolan och arbetsliv
Högskolan i Väst, Trollhättan, rapport 2008:2, 217 sidor
Olin, Elisabeth & Ringsby Jansson, Bibbi (2009)
Unga med funktionshinder på väg ut i arbetslivet. En utmaning för välfärdssamhället. (Rapport 1:2009),
FOU i Väst
Strandberg, Thomas (red) (2011)
Förhållningssätt och möten. Arbetsmetoder i social omsorg
Lund: Studentlitteratur
Vahlne Westerhäll, Lotta, Bergroth, Alf & Ekholm, Jan, (2009)
Rehabiliteringsvetenskap : rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Lund : Studentlitteratur, 248 sidor


Se denna kursplan som PDF