Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Handikappvetenskap, Samverkan kring barn och ungdomar med flera funktionsnedsättningar i ett delaktighetsperspektiv, 15 högskolepoäng | |||
Disability Studies, Cooperation in Children with Multi-disabilities in a Participatory Perspective, 15 Credits |
Kurskod: | HV003G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Handikappvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Handikappvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2015-12-08 | Senast ändrad: | 2016-03-29 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2016 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- följa kunskapsutvecklingen
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Kursens mål är att ge grundläggande analytisk kompetens och handlingsberedskap i intervention ur ett helhetsperspektiv avseende barn och ungdomar med flera funktionsnedsättningar där tonvikt läggs på deras aktiva deltagande och involvering i livssituationer.
De studerande ska
- besitta kompetens i att implementera teorin kring det systematiska arbetssättet i den för målpersonens konkreta kontext som vardagen erbjuder
- ha tillägnat sig ett synsätt och färdigheter i samverkan som understödjer interventionsarbetet.
Kunskap och förståelse
Den studerande ska
- besitta analytisk och åtgärdsrelaterad kompetens avseende aktivitet och delaktighet i ett helhetsperspektiv avseende målgruppen
- ha insikter i samverkansprocesser och analytiskt kunna fastställa hindrande och främjande samverkansfaktorer
- vara orienterade i barnrättsperspektivet
Färdighet och förmåga
Den studerande ska kunna
- genomföra behovsorienterad kartläggning genom målinriktade åtgärder för att förbättra målgruppens situation (ICF och 5-stegsmodellen)
- implementera en systematisk samverkansprocess
- med utgångspunkt i barnets individuella förutsättningar verka för en optimal inlärningsmiljö
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska kunna
- tillämpa barnrättsperspektivets grundläggande värdegrund
- i samverkansprocessen utgå från samtliga parters lika värde
- behovskartläggning och individbaserat rehabiliteringsarbete baserat på ICF:s tankemodell - den innovativa 5-stegsmodellen
- funktionsnedsättningarnas praktiska, kommunikationsmässiga, sociala och emotionella konsekvenser
- grundprinciper för orientering och mobility
- fysisk miljö och dess anpassning till målgruppens behov
- organisation och samverkan
- barnrättsperspektivet
Studierna bedrivs i projektform där samverkansgrupper kring barnet bildas. Gruppen deltar i tre workshops (seminarier) där föreläsningar varvas med grupparbete. Mellan workshops arbetar grupperna med fastställda uppgifter på hemorten under handledning av medverkande på kursen. Kurslitteraturen läses perioden mellan workshops och diskuteras under dessa.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs att samtliga obligatoriska moment är fullgjorda samt Väl Godkänd (VG) på den skriftliga examinationen och Godkänt (G) på seminarierna (workshops).
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
Övrig litteratur om den specifika målgruppen, 400 sid.