Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Handikappvetenskap, Samverkan kring barn och ungdomar med flera funktionsnedsättningar i ett delaktighetsperspektiv, 15 högskolepoäng
Disability Studies, Cooperation in Children with Multi-disabilities in a Participatory Perspective, 15 Credits


Kurskod: HV003G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Handikappvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Handikappvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2015-12-08 Senast ändrad: 2016-03-29
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- följa kunskapsutvecklingen
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Kursens mål är att ge grundläggande analytisk kompetens och handlingsberedskap i intervention ur ett helhetsperspektiv avseende barn och ungdomar med flera funktionsnedsättningar där tonvikt läggs på deras aktiva deltagande och involvering i livssituationer.

De studerande ska
- besitta kompetens i att implementera teorin kring det systematiska arbetssättet i den för målpersonens konkreta kontext som vardagen erbjuder
- ha tillägnat sig ett synsätt och färdigheter i samverkan som understödjer interventionsarbetet.

Kunskap och förståelse
Den studerande ska
- besitta analytisk och åtgärdsrelaterad kompetens avseende aktivitet och delaktighet i ett helhetsperspektiv avseende målgruppen
- ha insikter i samverkansprocesser och analytiskt kunna fastställa hindrande och främjande samverkansfaktorer
- vara orienterade i barnrättsperspektivet

Färdighet och förmåga
Den studerande ska kunna
- genomföra behovsorienterad kartläggning genom målinriktade åtgärder för att förbättra målgruppens situation (ICF och 5-stegsmodellen)
- implementera en systematisk samverkansprocess
- med utgångspunkt i barnets individuella förutsättningar verka för en optimal inlärningsmiljö

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska kunna
- tillämpa barnrättsperspektivets grundläggande värdegrund
- i samverkansprocessen utgå från samtliga parters lika värde


Kursens huvudsakliga innehåll

- behovskartläggning och individbaserat rehabiliteringsarbete baserat på ICF:s tankemodell - den innovativa 5-stegsmodellen
- funktionsnedsättningarnas praktiska, kommunikationsmässiga, sociala och emotionella konsekvenser
- grundprinciper för orientering och mobility
- fysisk miljö och dess anpassning till målgruppens behov
- organisation och samverkan
- barnrättsperspektivet


Studieformer

Studierna bedrivs i projektform där samverkansgrupper kring barnet bildas. Gruppen deltar i tre workshops (seminarier) där föreläsningar varvas med grupparbete. Mellan workshops arbetar grupperna med fastställda uppgifter på hemorten under handledning av medverkande på kursen. Kurslitteraturen läses perioden mellan workshops och diskuteras under dessa.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Grupparbete inklusive seminarium, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Med stöd av ett IT-verktyg dokumentera och analysera åtgärder för målpersoner
Individuell hemtentamen inklusive seminarium, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Skriftligt PM som diskuteras i ett seminarium

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Grupparbete inklusive seminarium
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Individuell hemtentamen inklusive seminarium
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För att få betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs att samtliga obligatoriska moment är fullgjorda samt Väl Godkänd (VG) på den skriftliga examinationen och Godkänt (G) på seminarierna (workshops).


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Carlsson, Sven, Hjelmquist, Erland & Lundberg, Ingvar (2000)
Delaktig eller utanför. Psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp
Umeå: Boréa Bokförlag, 22 sidor, (sid 231-253) Jag förstår inte vad du säger-kommunikation och språk hos barn med kommunikationshandikapp:Dahlgren,Sven-Olov, Sandberg, Annika & Hjelmquist, Erland
Danermark Berth (2004)
Samverkan - en fråga om makt
LäroMedia Örebro AB, 66 sidor
Danermark Berth (2000)
Samverkan - himmel eller helvete?
Stockholm: Förlagshuset Gothia, 57 sidor
Elmerskog Bengt, Martinsen Harald, Storlökken Magnar & Tellevik Jon Magne (1993)
Førlighetsopplæring: mobility i en funksjonell sammenheng
Trondheim: Tapir, 276 sidor
Fosse Per, Klingberg Oliv G (2008)
Pedagogiske og psykologiske perspektiver på oppläring av synhemmede
Melhus: Tambartun kompetansesenter, 54 sidor
Ibragimova, Nina (2009)
Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd
Lund: Studentlitteratur, 15 sidor, (Sid. 279-293)
Möller Kerstin (2005)
IFC - Om hälsa, miljö och funktionshinder
Finspång: Mo gård AB, 90 sidor
Sandberg, Annika (red) (2009)
Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd
Lund: Studentlitteratur, 16 sidor, (sid 259-275) Samverkan mellan föräldrar, lärare och andra professionella: Ottosson. Lisbeth
Skau, Greta Marte (2007)
Mellan makt och hjälp
Stockholm: Liber, 147 sidor
Socialstyrelsen (2005)
Ta ansvar för samverkan
http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2005/8991/2005-131-40.htm, 132 sidor
Stiftelsen JAG (1998)
Kvalificerat stöd till personer med funktionshinder
Stiftelsen JAG, 96 sidor
Strandberg, Thomas (2011)
Förhållningssätt och möten. Arbetsmetoder i social omsorg
Lund: Studentlitteratur, 190 sidor
Tellevik Jon Magne (2003)
Habiliteringsarbeid. I ett individuelt og samfunnesmessig perspektiv
Oslo: Unipub forlag, 83 sidor
Tellevik Jon Magne, Storlökken Magnar, Martinsen Harald & Elmerskog Bengt (1999)
Specialisten inn i närmiljöet. Førlighetsopplæring i et habiliteringsperspektiv
Oslo: Unipub forlag, 121 sidor
Winlund, Gunnel & Rosenström Bennhagen, Susanne (2004)
Se mig! Hör mig! Förstå mig!
Stockholm: Ala, 241 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Övrig litteratur om den specifika målgruppen, 400 sid.


Se denna kursplan som PDF