Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Idrott, grundkurs, 30 högskolepoäng
Sport Science, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: ID006G Utbildningsområde: Idrottsområdet
Huvudområde: Idrott Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Idrott/idrottsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2014-11-25 Senast ändrad: 2015-03-23
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha grundläggande kunskaper om idrotten som fenomen, dess olika kunskapsområden och idrottens vetenskapliga grund.

Delkurs 1. Idrotten i samhället 6 högskolepoäng
Sport in Society 6 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva idrottens historiska utveckling från antiken till modern tid med tonvikt på det västerländska samhället
- kunna redogöra för idrottsrörelsens organisation samt förklara skillnader i värden mellan olika idrottsliga praktiker och verksamhetsformer
- redogöra för relationen mellan kropp, individ och samhälle
- beskriva och diskutera idrottsutövande i relation till ålder, socioekonomi, kön och etnicitet.

Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
Introduction to Science and Research Methods 5 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
- beskriva forskningsprocessens olika delar
- sammanställa och presentera kvantitativt datamaterial
- använda ett vetenskapligt skrivande med avseende på formalia och struktur.

Delkurs 3. Idrottsfysiologi 7,5 högskolepoäng
Sport Physiology 7,5 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva de fysiologiska faktorer som utgör en förutsättning för fysisk aktivitet
- förklara förändringar i fysiologiska faktorer vid övergång från vila till olika typer av arbete, samt långvariga effekter av fysisk träning
- ange kroppens näringsbehov, och näringsintagets betydelse i samband med olika typer av arbete
- analysera och värdera fysiska aktiviteter utifrån arbetsfysiologiska träningsprinciper
- utföra tester för bedömning av aerob kapacitet.

Delkurs 4. Idrottspsykologi 6 högskolepoäng
Sport Psychology 6 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva det idrottspsykologiska vetenskapsområdet samt de olika tillämpnings- och forskningsområden som det omfattar
- redogöra för psykologiska perspektiv som kan förklara mänskliga beteenden
- redogöra för mänskliga drivkrafter och behov (motivationsfaktorer) kopplat till idrottslig miljö
- redogöra för personlighetens roll i idrottsutövandet
- förklara begreppen stress, ängslan/oro och anspänning kopplat till fysisk aktivitet

Delkurs 5. Idrottspedagogik/didaktik 5,5 högskolepoäng
Sport Pedagogy/Didactics 5,5 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- förklara begreppen lärande och socialisation inom idrott
- diskutera idrott utifrån ett genusperspektiv
- planera och organisera idrottsaktiviteter utifrån ett specifikt syfte.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1. Idrotten i samhället 6 högskolepoäng
- idrottens historiska utveckling
- idrottsrörelsens organisation
- idrottens olika praktiker och verksamhetsformer
- sociologiska teorier och begrepp i relation till idrott
- idrotts- och motionsvanor i relation till ålder, kön, socioekonomi och etnicitet.

Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
- vetenskapsteoretiska begrepp
- forskningsprocessen
- deskriptiv redovisning av kvantitativt datamaterial
- vetenskapligt skrivande.

Delkurs 3. Idrottsfysiologi 7,5 högskolepoäng
- kardiovaskulära systemet
- respiration
- energiomvandlingsprocesser
- arbetsfysiologiska träningsprinciper
- energigivande näringsämnen.

Delkurs 4. Idrottspsykologi 6 högskolepoäng
- idrottspsykologins framväxt utveckling som vetenskap
- grunder i mental träning
- idrott och psykisk hälsa
- motivationsteorier
- olika perspektiv på personlighet
- teoretiska förklaringsmodeller av stress, ängslan/oro och anspänning kopplat till fysisk aktivitet

Delkurs 5. Idrottspedagogik/didaktik 5,5 högskolepoäng
- lär- och socialisationsprocesser inom idrott
- didaktiska modeller och teorier inom idrott
- planering och genomförande av idrottsaktiviteter.


Studieformer

Delkurs 1. Idrotten i samhället 6 högskolepoäng
Föreläsningar, praktiska moment och seminarier.

Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
Föreläsningar och seminarier.

Delkurs 3. Idrottsfysiologi 7,5 högskolepoäng
Föreläsningar, laborationer och seminarier. Laborationer är obligatoriska.

Delkurs 4. Idrottspsykologi 6 högskolepoäng
Föreläsningar, grupparbeten, praktiska moment, seminarium samt muntlig presentation.

Delkurs 5. Idrottspedagogik/didaktik 5,5 högskolepoäng
Föreläsningar, praktiska moment, fältstudier och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Idrotten i samhället I, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig hemtentamen
Idrotten i samhället II, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Individuella skriftliga uppgifter som redovisas och diskuteras vid seminarier.Då flera studenter är berörda sker ett nytt examinationstillfälle inom 5 veckor efter ordinarie tillfälle annars sker en skriftlig ersättningsuppgift efter anvisningar av ansvarig lärare.
Vetenskaplig grundkurs, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Skriftlig individuell inlämningsuppgift samt genomförd sammanställning och presentation av datamaterial
Idrottsfysiologi, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell skriftlig salstentamen
Idrottsfysiologi, rapport och laboration, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0301)
Parvis skriftlig uppgift samt genomförda laborationer
Idrottspsykologi, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell skriftlig salstentamen
Idrottspsykologi, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0401)
Gruppuppgift och skriftlig uppgift samt genomfört seminarium. Då flera studenter är berörda sker ett nytt examinationstillfälle inom 5 veckor efter ordinarie tillfälle annars sker en skriftlig ersättningsuppgift efter anvisningar av ansvarig lärare
Idrottspedagogik/didaktik I, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Individuell skriftlig uppgift
Idrottspedagogik/didaktik II, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0501)
Parvisa skriftliga uppgifter som redovisas vid två seminarier samt genomförd workshop. Indelningen i par sker i samråd med studenterna. Då flera studenter är berörda sker ett nytt examinationstillfälle inom 5 veckor efter ordinarie tillfälle annars sker en skriftlig ersättningsuppgift efter anvisningar av ansvarig lärare

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Idrotten i samhället I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Idrotten i samhället II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Vetenskaplig grundkurs
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Idrottsfysiologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Idrottsfysiologi, rapport och laboration
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Idrottspsykologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Idrottspsykologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Idrottspedagogik/didaktik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Idrottspedagogik/didaktik II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17).

eller

Grundläggande behörighet samt Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A15).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen, krävs VG på minst 17,5 högskolepoäng.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Engström, Lars-Magnus (2010)
Smak för motion
Stockholm: Stockholms universitets förlag, 152 sidor
Lindroth, Jan (2011)
Idrott under 5000 år
Stockholm: SISU idrottsböcker, 286 sidor
SOU 2008:59 (2008)
Föreningsfostran och tävlingsfostran
http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/66/71/bc89126c.pdf, sid. 189-272

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Gratton, Chris & Jones, Ian (2009)
Research Methods for Sport Studies
Routledge: London and New York, 320 sidor, (valda delar)

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Livsmedelsverket (senaste upplagan)
Svenska Näringsrekommendationer: Rekommendationer om näring och fysisk aktivitet
McArdle, Williams, Katch, Frank, Katch, Victor (2011)
Essentials of Exercise Physiology
Baltimore, Mayland: Lippincott Williams & Wilkins, 752 sidor, (valda delar)

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Weinberg, Robert S & Gould, Daniel (2014)
Foundations of Sport and Exercise Psychology, sixth edition
Champaign, IL: Human Kinetics,664 sidor, (valda delar), 664 sidor

Delkurs 4: Referenslitteratur
Atkinson, Rita, Atkinson, Richard & Hilgard, Ernest (2009)
Introduction to Psychology 15 th Edition
London: Cengage Learning, 787 sidor, (valda delar)

Delkurs 5: Obligatorisk litteratur
Armour, Kathleen (red) (2011)
Sport Pedagogy
Harlow: Prentice Hall, 368 sidor, (valda delar)
Engström, Lars-Magnus (2010)
Smak för motion
Stockholm: Stockholms universitets förlag, s.41-77

Delkurs 5: Referenslitteratur
Högberg, Jan-Ola (2008)
Effektiv idrottsträning. Rörelselära i teori & praktik
Stockholm: SISU Idrottsböcker, 128 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Artiklar tillkommer.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om senare upplaga än den angivna finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF