|
Kurskod: |
ID021G |
Utbildningsområde: |
Idrottsområdet |
Huvudområde: |
Idrott |
Högskolepoäng: |
30 |
|
|
Ämnesgrupp (SCB): |
Idrott/idrottsvetenskap |
Utbildningsnivå: |
Grundnivå |
Fördjupning: |
GXX |
Inrättad: |
2018-02-27 |
Senast ändrad: |
2018-09-25 |
Giltig fr.o.m.: |
Vårterminen 2019 |
Beslutad av: |
Prefekt |
|
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Idrott och hälsas didaktik I, 10 högskolepoäng
Teaching and Learning in Physical Education and Health, 10 Credits
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- tolka och göra enklare analyser av ämnets styrdokument
- analysera skolämnet idrott och hälsas historiska utveckling i relation till dagens kursplaner
- redogöra för huvuddragen i barns fysiska och motoriska utveckling samt leken och den fysiska aktivitetens betydelse för utveckling och lärande
- kunna förklara skillnader i värden mellan olika idrottsliga praktiker och verksamhetsformer
- planera och genomföra rörelseaktiviteter utifrån ett givet syfte som främjar lärande och utveckling för yngre åldrar.
- visa förmåga att undervisa och utföra moment i skridskoåkning och skidåkning
Kropp och samhälle, 5 högskolepoäng
Body and Society, 5 Credits
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- ge exempel på relationen mellan kropp, individ och samhälle utifrån några teoretiska perspektiv
- beskriva och diskutera olika möjligheter och utmaningar med dans och gymnastik i skolans undervisning
- visa förmåga att undervisa och utföra moment i takt och rytm i olika danser
- visa förmåga att undervisa och utföra moment i de motoriska grundformerna i olika gymnastikövningar och redskap
- kritiskt granska och värdera samtidens kroppsideal och dess konsekvenser
Idrott och hälsas didaktik II, 7,5 högskolepoäng
Teaching and Learning in Physical Education and Health II 7,5 Credits
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva och reflektera över centrala kritiska perspektiv på ämnet idrott och hälsa
- ta hänsyn till ämnesdidaktiska teman som genus, etnicitet, social bakgrund och fysiska förutsättningar vid planering och genomförande av undervisning
- visa förmåga att undervisa och utföra moment i bollspel, dans, simning och livräddning, gymnastik och friidrott
- värdera och reflektera över didaktiska val vid planering och genomförande av undervisning i bollspel, dans, simning, gymnastik och friidrott
Friluftsliv, 7,5 högskolepoäng
Outdoor Education and Recreation, 7,5 Credits
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva naturkontaktens och friluftslivets roll i dagens samhälle samt allemansrätten och dess tillämpningar
- redogöra för friluftslivets möjligheter att utveckla människors hälsa.
- visa förmåga att undervisa och utföra moment i friluftsliv och orientering
- använda friluftsliv som en utgångspunkt för att utveckla människors relation till naturen
- utföra HLR samt första hjälpen i samband med skador och nödsituationer
- kritiskt beakta olika säkerhetsaspekter i samband med friluftsliv.
Kursens huvudsakliga innehåll
Idrott och hälsas didaktik I, 10 högskolepoäng
Teaching and Learning in Physical Education and Health, 10 Credits
- kursplanen i idrott och hälsa
- historiska perspektiv på ämnet idrott och hälsa
- barns fysiska och motoriska utveckling
- lek och rörelseaktiviteter med inriktning mot barn i yngre åldrar
- grundläggande ämnesdidaktik
- planering och genomförande av undervisning
- introduktion i anpassad fysisk aktivitet
- bollspel, skridskoåkning och skidor.
Kropp och samhälle, 5 högskolepoäng
Body and Society, 5 Credits
- kroppen i relation till historiska, sociala och kulturella villkor
- kroppen som en del av människors identitetsskapande
- didaktiska frågor som rör kropp och rörelse i skolämnet idrott och hälsas
- kroppskännedom,rytmik, musikanalys, uppleva olika typer av dans- och gymnastikövningar
Idrott och hälsas didaktik II, 7,5 högskolepoäng
Teaching and Learning in Physical Education and Health II 7,5 Credits
- centrala kritiska perspektiv på ämnet utifrån aktuell forskning
- ämnesdidaktiska teman: genus, etnicitet, social bakgrund och anpassad fysisk aktivitet
- planering och genomförande av undervisning med inriktning mot metodik för lärande av färdigheter
- bollspel, dans, simning, gymnastik och friidrott.
Friluftsliv, 7,5 högskolepoäng
Outdoor Education and Recreation, 7,5 Credits
- natur, hälsa och miljö
- didaktiska perspektiv på friluftsliv
- Första hjälpen och HLR (Hjärt-lungräddning)
- friluftslivstekniker
- säkerhet och ansvar i friluftsliv
- orientering och kanotfärd
Studieformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och praktiska moment. Delar av undervisningen är förlagd till en annan ort och därmed en extra kostnad för den studerande.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Idrott och hälsas didaktik I, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig hemtentamen
Planering och genomförande av rörelseaktiviteter, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Parvis praktisk uppgift som dokumenteras skriftligt
Skid- och skridskoutbildning, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Obligatoriska och individuellt utförda moment i skidor och skridskor samt tillhörande skriftlig uppgift
Praktiska uppgifter i rörelseaktiviteter (Provkod: 0103)
Obligatoriska moment
Kropp och samhälle, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Skriftlig uppgift
Förmåga att utföra och undervisa - Dans, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Individuellt praktiskt moment i dans
Förmåga att utföra och undervisa - Gymnastik, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0202)
Individuellt praktiskt moment i gymnastik
Praktiska uppgifter i dans och gymnastik (Provkod: 0203)
Obligatoriska moment samt ett seminarium
Idrott och hälsas didaktik II, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell skriftlig uppgift
Planering och genomförande av undervisning, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0301)
Parvis utfört praktiskt moment med tillhörande skriftlig uppgift
Förmåga att utföra och undervisa, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0302)
Obligatoriska moment och individuellt utförda moment i bollspel, simning, dans och gymnastik
Förmåga att utföra och undervisa - Friidrott (Provkod: 0303)
Obligatoriska moment och individuellt utförda moment i friidrott
Ämnesdidaktiska teman (Provkod: 0304)
Seminarier samt workshop med tillhörande uppgifter
Friluftsliv, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Skriftlig uppgift
Kanottur, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0401)
Planerad och genomförd kanottur med tillhörande seminarier
Förmåga att utföra och undervisa - Orientering, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0402)
Individuella praktiskta moment
Friluftslivstekniker (Provkod: 0403)
Obligatoriska moment
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Idrott och hälsas didaktik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Planering och genomförande av rörelseaktiviteter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Skid- och skridskoutbildning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Praktiska uppgifter i rörelseaktiviteter
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Kropp och samhälle
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Förmåga att utföra och undervisa - Dans
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Förmåga att utföra och undervisa - Gymnastik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Praktiska uppgifter i dans och gymnastik
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Idrott och hälsas didaktik II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Planering och genomförande av undervisning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Förmåga att utföra och undervisa
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Förmåga att utföra och undervisa - Friidrott
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Ämnesdidaktiska teman
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Friluftsliv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kanottur
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Förmåga att utföra och undervisa - Orientering
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Friluftslivstekniker
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen, krävs VG på minst 12,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Skolverket (2011)
Gy 11: Läroplan för gymnasieskolan
Stockholm: Skolverket
Skolverket (2011)
Lgr 11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Engström, Lars-Magnus (2010)
Smak för motion
Stockholm: Stockholms universitets förlag, 152 sidor, (7-77)
Ericsson, Ingegerd (2005)
Rör dig - Lär dig, Motorik och inlärning
Farsta: SISU Idrottsböcker, 190 sidor
Huitfeldt, Åke, Bergström, Mike, Tärnklev, Conny, Huitfeldt, Susanne och Ågren, Åsa (2010)
Rörelse & Idrott
Stockholm: Liber, s. 60-97 (Leken).
Jerlinder, Kajsa (2006)
Rättvis idrottsundervisning för elever med rörelsehinder - ett dilemma?
Svensk idrottsforskning nr 3, 3 sidor
Larsson, Håkan (2016)
Idrott och hälsa: igår, idag, i morgon
Stockholm: Liber, 333 sidor (valda delar)
Redelius, Karin, Quennerstedt, Mikael & Öhman, Marie (2015)
Communicating aims and learning goals in physical education: part of a subject for learning?,
Sport, Education and Society, DOI: 10.1080/13573322.2014.987745
Rongland, Lars Tore, Halling, Anders & Teng, Gunnar (2009)
Ballspill over grenser - skandinaviske tilnärminger til läring og utvikling
Oslo: Akilles
Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Larsson, Håkan, Fagrell, Birgitta (2010)
Föreställningar om kroppen - kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
Stockholm: Liber AB, 327 sidor
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (2007)
Idrottsdidaktiska utmaningar
Stockholm: Liber, 304 sidor, (valda delar)
Lundegård & P-O. Wickman (red.) (senaste upplagan)
Lärande i handling - en pragmatisk didaktik
Lund: Studentlitteratur., (valda delar)
Öhman, M & Öhman, J (2014)
Att uppmärksamma makt I undervisningens innehåll. I I. Lundegård & P-O. Wickman (red.) Lärande i handling - en pragmatisk didaktik
Lund: Studentlitteratur, s. 205-214
Öhman, Marie (2007)
Kropp och makt i rörelse
Örebro: Studies in Sociology, 9, 229 sidor
Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Berg, Ulla mfl (2008)
Metodik i redskap
Stockholm: Svenska Gymnastikförbundet, 81 sidor
Engström, Lars-Magnus (2010)
Smak för motion
Stockholm: Stockholm universitets förlag, 152 sidor, (78-132)
Huitfeldt, Åke (2015)
Passar jag in? Nyanlända ungdomars mote med idrottsundervisning
Örebro studies in Sport Science 22, s. 12.21, 66-113
Jerlinder, Kajsa (2010)
Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder- en utopi?
Örebro universitet, valda delar ca 80 sidor
Larsson, Håkan (2016)
Idrott och hälsa: igår, idag, i morgon
Stockholm: Liber, 333 sidor (valda delar)
Larsson, Håkan, Redelius, Karin & Fagrell, Birgitta (2007)
"Jag känner inte för att bli en ...kille". Om heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa
Vol 16, nr 2, 113-138
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red) (2007)
Idrottsdidaktiska utmaningar
Stockholm: Liber, 304 sidor (valda delar)
Lundvall, Suzanne (2006)
It's really about understanding human beings... Exploring PE tranche's perception off working in multicultural schools
Idrottsforum, (tillgänglig via Blackboard)
Lundvall, Suzanne (2005)
På vems villkor? En pilotstudie om ungdomar från etniska minoritetskulturer och deras syn på idrott, fysisk aktivitet och idrott och hälsa
I Redelius, Karin & Larsson, Håkan (red.) Leve idrottspedagogiken. En vänbok till Lars-Magnus Engström. Stockholm: HLS förlag, s. 155-273. (Tillgänglig via blackboard)
Nyberg, Gunn och Larsson Håkan (2016)
Rörelseförmåga i Idrott och hälsa: en bok om rörelse, kunskap och lärande
Lund: Studentlitteratur
Rongland, Lars Tore, Halling, Anders & Teng, Gunnar (2009)
Ballspill over grenser - skandinaviske tilnärminger til läring og utvikling
Oslo: Akilles
Rønholt, Helle (2010)
It's Only the Sissies: Analysis of Teaching and learning Processes in Physical Education: A Contribution to the Hidden Curriculum
Sport, Education and Society, 7(1) 25-36
Skolverket (2005)
Nationella utvärderingar av grundskolan 2003 - Idrott och hälsa
Stockholm: Skolverket, 169 sidor
Sterner, Tage & Zangerl, Rudi (2011)
Trampett grundnivå: Lust- och lekbetonad undervisning
Stockholm: GIH, 14 sidor, (tillhandahålls av institutionen)
Svenska Friidrottsförbundet (2003)
Fri idrott för ungdom 14-17 år
Stockholm: SISU idrottsböcker, 265 sidor (valda delar)
Svensk friidrott (2011)
Grundträning i friidrott 10-14 år
144 sidor, (21-26, 62-144)
Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Brügge, Britta, Glantz, Mats & Sandell, Klas (2011)
Friluftslivets pedagogik - kunskap, känsla och livskvalitet
Stockholm: Liber, 288 sidor, (valda delar)
Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ammi (2004)
Utomhusdidaktik
Lund: Studentlitteratur, 204 sidor (valda delar)
Mårtensson, Fredrika, Lisberg Jensen, Ebba, Söderström, Margareta & Öhman, Johan (2011)
Den nyttiga utevistelsen, forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang, rapport 6407
Stockholm: Naturvårdsverket
Svenska orienteringsförbundet (2007)
Orientera i skolan
SISU idrottsböcker, 84 sidor
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Delkurs 1.
Svenska skidlärarföreningen, http://www.skidlarare.info/artiklar (valda delar)