Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Idrott A, 30 högskolepoäng | |||
Sport Science, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | ID1001 | Utbildningsområde: | Idrottsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Idrott | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Idrott/idrottsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2006-11-01 | Senast ändrad: | 2014-03-25 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2014 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha grundläggande kunskaper om idrotten som fenomen, dess olika kunskapsområden och idrottens vetenskapliga grund.
Delkurs 1. Idrotten i samhället 6 högskolepoäng
Sport in Society 6 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva idrottens historiska utveckling från antiken till modern tid med tonvikt på det västerländska samhället
- beskriva idrotts- och motionsvanor samt förklara skillnader i värden mellan olika praktiker och verksamhetsformer
- redogöra för relationen mellan kropp, individ och samhälle
- beskriva och diskutera samhälleliga aspekter av idrott utifrån begreppen ålder, socioekonomi, kön och etnicitet.
Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
Introduction to Science and Research Methods 5 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
- beskriva forskningsprocessens olika delar
- sammanställa och presentera kvantitativt datamaterial
- använda ett vetenskapligt skrivande med avseende på formalia och struktur.
Delkurs 3. Idrottsfysiologi 7,5 högskolepoäng
Sport Physiology 7,5 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva de fysiologiska faktorer som utgör en förutsättning för fysisk aktivitet
- förklara förändringar i fysiologiska faktorer vid övergång från vila till olika typer av arbete, samt långvariga effekter av fysisk träning
- ange kroppens näringsbehov, och näringsintagets betydelse i samband med olika typer av arbete
- analysera och värdera fysiska aktiviteter utifrån arbetsfysiologiska träningsprinciper
- utföra tester för bedömning av aerob kapacitet.
Delkurs 4. Idrottspsykologi 6 högskolepoäng
Sport Psychology 6 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva det idrottspsykologiska vetenskapsområdet samt de olika yrkesroller och forskningsområden som det omfattar
- redogöra för psykologiska perspektiv som kan förklara mänskliga beteenden
- redogöra för mänskliga drivkrafter och behov (motivationsfaktorer) kopplat till idrottslig miljö
- redogöra för personlighetens roll i idrottsutövandet
- förklara begreppen stress, ängslan/oro och anspänning.
Delkurs 5. Idrottspedagogik/didaktik 5,5 högskolepoäng
Sport Pedagogy/Didactics 5,5 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- förklara begreppen lärande och socialisation inom idrott
- diskutera idrott utifrån ett genusperspektiv
- planera och organisera idrottsaktiviteter utifrån ett specifikt syfte.
Delkurs 1. Idrotten i samhället 6 högskolepoäng
- idrottens historiska utveckling
- idrottens olika praktiker och verksamhetsformer
- sociologiska teorier och begrepp i relation till idrott
- idrotts- och motionsvanor i relation till ålder, kön, socioekonomi och etnicitet.
Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
- vetenskapsteoretiska begrepp
- forskningsprocessen
- deskriptiv redovisning av kvantitativt datamaterial
- vetenskapligt skrivande.
Delkurs 3. Idrottsfysiologi 7,5 högskolepoäng
- kardiovaskulära systemet
- respiration
- energiomvandlingsprocesser
- arbetsfysiologiska träningsprinciper
- energigivande näringsämnen.
Delkurs 4. Idrottspsykologi 6 högskolepoäng
- idrottspsykologers yrkesroll
- idrottspsykologins framväxt utveckling som vetenskap
- motivationsteorier
- olika perspektiv på personlighet
- teoretiska förklaringsmodeller av stress, ängslan/oro och anspänning.
Delkurs 5. Idrottspedagogik/didaktik 5,5 högskolepoäng
- lär- och socialisationsprocesser inom idrott
- didaktiska modeller och teorier inom idrott
- planering och genomförande av idrottsaktiviteter.
Delkurs 1. Idrotten i samhället 6 högskolepoäng
Föreläsningar, praktiska moment och seminarier.
Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
Föreläsningar och seminarier.
Delkurs 3. Idrottsfysiologi 7,5 högskolepoäng
Föreläsningar, laborationer och seminarier. Laborationer är obligatoriska.
Delkurs 4. Idrottspsykologi 6 högskolepoäng
Föreläsningar, grupparbeten, praktiska moment, seminarier samt muntlig presentation.
Delkurs 5. Idrottspedagogik/didaktik 5,5 högskolepoäng
Föreläsningar, praktiska moment, fältstudier och seminarier. Praktiska moment och seminarier är obligatoriska.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment beslutar examinerande lärare om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare tillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17).
eller
Grundläggande behörighet samt Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A15).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen, krävs VG på minst 17,5 högskolepoäng.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
- Artiklar tillkommer.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om senare upplaga än den angivna finns, läses denna.