Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Idrott och hälsa IIa, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng
Physical Education and Health IIa, with a Specialisation in Upper Secondary School, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: ID1026 Utbildningsområde: Idrottsområdet
Huvudområde: Idrott Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Idrott/idrottsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2012-02-22 Senast ändrad: 2015-03-23
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva anatomiska strukturer som utgör förutsättning för rörelse
- redogöra för rörelseapparatens topografiska anatomi
- beskriva fysiologiska faktorer som utgör förutsättning för fysisk aktivitet
- förklara akuta och långvariga fysiologiska effekter av fysisk träning
- redogöra för principer för träning av styrka, kondition och rörlighet
- förklara näringsintagets betydelse för prestation vid fysisk aktivitet
- redogöra för centrala kritiska perspektiv på ämnet idrott och hälsa
- ta hänsyn till ämnesdidaktiska teman som genus, etnicitet, social bakgrund och fysiska förutsättningar vid planering och genomförande av undervisning.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- tillämpa grundläggande biomekaniska principer vid analys av olika typer av rörelser
- analysera idrottslärarens arbetssituation utifrån ett ergonomiskt perspektiv
- bedöma näringsintag i relation till aktuella kostrekommendationer
- utföra tester för bedömning av fysisk prestationsförmåga
- tillämpa träningsprinciper vid utformande av träningsprogram
- använda ämnesdidaktisk kompetens vid planering och genomförande av undervisning
- visa färdigheter i bollspel, simning och friidrott.
- tillämpa ett vetenskapligt skrivsätt i form av en rapport.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs ha förmåga att
- värdera fysiska aktiviteter utifrån arbetsfysiologiska träningsprinciper
- värdera och reflektera över didaktiska val vid planering och genomförande av undervisning i bollspel, dans, simning, gymnastik och friidrott.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs. Idrottens anatomi och fysiologi 12,5 högskolepoäng
Anatomy of the Musculoskeletal System and Exercise Physiology 12,5 Credits
- anatomi för rörelseapparatens ben, leder och muskler
- muskelfunktion
- nervsystemet
- biomekaniska grunder
- ergonomi
- kardiovaskulära systemet
- respiration
- energiomvandlingsprocesser.

Delkurs. Träningslära och nutrition 7,5 högskolepoäng
Nutrition and Principles of Training 7,5 Credits
- arbetsfysiologiska träningsprinciper
- träningsmetoder
- fysiologiska effekter av fysisk träning
- idrottsnutrition, prestationshöjande medel
- metoder för bedömning av fysisk prestationsförmåga
- översikt om vanligt förekommande idrottsskador samt akut omhändertagande.

Delkurs. Idrott och hälsas didaktik II 10 högskolepoäng
Teaching and Learning in Physical Education and Health II 10 Credits
- centrala kritiska perspektiv på ämnet utifrån aktuell forskning
- ämnesdidaktiska teman: anpassad fysisk aktivitet, genus, etnicitet samt sociala bakgrundsfaktorer
- planering och genomförande av idrottsundervisning utifrån olika syften och teman
- bollspel, dans, simning, gymnastik och friidrott.


Studieformer

Delkurs. Idrottens anatomi och fysiologi 12,5 högskolepoäng
Föreläsningar, laborationer, seminarier, praktiska moment.

Delkurs. Träningslära och nutrition 7,5 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier, laborationer.

Delkurs. Idrott och hälsas didaktik II 10 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier och praktiska moment.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Idrottens anatomi, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Individuell skriftlig salstentamen.
Idrottens fysiologi, 6,5 högskolepoäng. (Provkod: 0103)
Individuell skriftlig salstentamen.
Praktiskt moment Ergonomi (Provkod: 0104)
Obligatoriskt moment. Då flera studenter är berörda sker nytt lektionstillfälle inom 5 veckor efter ordinarie tillfälle annars sker ersättningsuppgift efter anvisningar från ansvarig lärare.
Praktiskt moment Idrottsskador (Provkod: 0105)
Obligatoriskt moment. Då flera studenter är berörda sker nytt lektionstillfälle inom 5 veckor efter ordinarie tillfälle annars sker ersättningsuppgift efter anvisningar från ansvarig lärare.
Träningsplan, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0208)
Parvis skriftlig uppgift
Värdering av kost och fysisk aktivitet, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0209)
Individuell skriftlig uppgift med muntlig redovisning
Laborationer - Träningslära och nutrition (Provkod: 0207)
Obligatoriska moment.
Personlig färdighet, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0306)
Individuellt utförda praktiska moment i bollspel, simning och friidrott
Didaktik, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0307)
Individuell skriftlig hemtentamen
Metodik i lärande av färdigheter, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0308)
Parvis utfört praktiskt moment med tillhörande skriftlig uppgift
Ämnesdidaktiska teman, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0309)
Seminarier samt workshop med tillhörande uppgifter

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Idrottens anatomi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Idrottens fysiologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Praktiskt moment Ergonomi
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Praktiskt moment Idrottsskador
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Träningsplan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Värdering av kost och fysisk aktivitet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Laborationer - Träningslära och nutrition
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Personlig färdighet
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Didaktik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Metodik i lärande av färdigheter
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ämnesdidaktiska teman
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c).
Dessutom krävs Idrott och hälsa B, Matematik B, Naturkunskap B.

eller

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
Dessutom krävs Idrott och hälsa 2, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på minst 20 högskolepoäng.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Parvisa examinationsuppgifter kan i undantagsfall genomföras i grupper om tre eller individuellt. Beslutas av examinator


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

McArdle, William, Katch, Frank & Katch, Victor (2011)
Essentials of Exercise Physiology
Baltimore, Mayland: Lippincott Williams & Wilkins, 699 sidor, (4th revised international ed)
Wirhed, Rolf (2007)
Anatomi med rörelselära och styrketräning
Örebro: Harpoon Publications AB, 150 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
McArdle, William, Katch, Frank & Katch, Victor (2011)
Essentials of Exercise Physiology
Baltimore, Maryland: Lippincott Williams & Wilkins, 699 sidor, (4th revised international ed)
Nordiska Näringsrekommendationer (2012)
Rekommendationer om näring och fysisk aktivitet
Wirhed, Rolf (2007)
Anatomi med rörelselära och styrketräning
Örebro: Harpoon Publications AB, 150 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Annerstedt, Claes (2007)
Att (lära sig) vara lärare i Idrott och hälsa
Göteborg: Multicare, 207 sidor, (sidor 113-181)
Berg, Ulla mfl (2008)
Metodik i redskap
Stockholm: Svenska Gymnastikförbundet, 81 sidor
Engström, Lars-Magnus (2010)
Smak för motion
Stockholm: Stockholms universitets förlag, 152 sidor, (sidor 78-132)
Halling, Anders (2005)
Bolden i spil - teambold i teori och praxis
Odense: Syddansk universitetsförlag, 154 sidor
Jerlinder, Kajsa, Danermark, Berth & Gill, Peter (2009)
Swedish primary-school teachers' attitudes to inclusion - the case of PE and pupils with physical disabilities
European Journal of Special Need Education, Vol. 25, No. 1, February 2010, 45-57
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red) (2007)
Idrottsdidaktiska utmaningar
Stockholm: Liber, 304 sidor, (valda delar)
Peterson, Tomas (2000)
Att möta främlingar
Lund: Arkiv förlag, I Rystad, Göran & Lundberg, Svante (red), sidor 141-166
Skolverket (2005)
Nationella utvärderingar av grundskolan 2003 - Idrott och hälsa
Stockholm: Skolverket, 169 sidor (valda delar)
Stening-Furén, Birgitta (2007)
Metodik och teknik i matta och hopp
Stockholm: Svenska Gymnastikförbundet, 82 sidor
Sterner, Tage & Zangerl, Rudi (2011)
Trampett grundnivå: Lust- och lekbetonad undervisning
Stockholm: GIH, 14 sidor, (tillhandahålls av institutionen)
Svenska Friidrottsförbundet (2003)
Fri idrott för ungdom 14-17 år
Stockholm: SISU idrottsböcker, 256 sidor (valda delar)
Svensk friidrott (2011)
Grundträning i friidrott 10-14 år
144 sidor (sidor 21-26, 62-144)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar och rapporter tillkommer.


Se denna kursplan som PDF