Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Idrott och hälsa IIa, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng | |||
Physical Education and Health IIa, with a Specialisation in Upper Secondary School, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | ID1026 | Utbildningsområde: | Idrottsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Idrott | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Idrott/idrottsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2012-02-22 | Senast ändrad: | 2015-03-23 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva anatomiska strukturer som utgör förutsättning för rörelse
- redogöra för rörelseapparatens topografiska anatomi
- beskriva fysiologiska faktorer som utgör förutsättning för fysisk aktivitet
- förklara akuta och långvariga fysiologiska effekter av fysisk träning
- redogöra för principer för träning av styrka, kondition och rörlighet
- förklara näringsintagets betydelse för prestation vid fysisk aktivitet
- redogöra för centrala kritiska perspektiv på ämnet idrott och hälsa
- ta hänsyn till ämnesdidaktiska teman som genus, etnicitet, social bakgrund och fysiska förutsättningar vid planering och genomförande av undervisning.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- tillämpa grundläggande biomekaniska principer vid analys av olika typer av rörelser
- analysera idrottslärarens arbetssituation utifrån ett ergonomiskt perspektiv
- bedöma näringsintag i relation till aktuella kostrekommendationer
- utföra tester för bedömning av fysisk prestationsförmåga
- tillämpa träningsprinciper vid utformande av träningsprogram
- använda ämnesdidaktisk kompetens vid planering och genomförande av undervisning
- visa färdigheter i bollspel, simning och friidrott.
- tillämpa ett vetenskapligt skrivsätt i form av en rapport.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs ha förmåga att
- värdera fysiska aktiviteter utifrån arbetsfysiologiska träningsprinciper
- värdera och reflektera över didaktiska val vid planering och genomförande av undervisning i bollspel, dans, simning, gymnastik och friidrott.
Delkurs. Idrottens anatomi och fysiologi 12,5 högskolepoäng
Anatomy of the Musculoskeletal System and Exercise Physiology 12,5 Credits
- anatomi för rörelseapparatens ben, leder och muskler
- muskelfunktion
- nervsystemet
- biomekaniska grunder
- ergonomi
- kardiovaskulära systemet
- respiration
- energiomvandlingsprocesser.
Delkurs. Träningslära och nutrition 7,5 högskolepoäng
Nutrition and Principles of Training 7,5 Credits
- arbetsfysiologiska träningsprinciper
- träningsmetoder
- fysiologiska effekter av fysisk träning
- idrottsnutrition, prestationshöjande medel
- metoder för bedömning av fysisk prestationsförmåga
- översikt om vanligt förekommande idrottsskador samt akut omhändertagande.
Delkurs. Idrott och hälsas didaktik II 10 högskolepoäng
Teaching and Learning in Physical Education and Health II 10 Credits
- centrala kritiska perspektiv på ämnet utifrån aktuell forskning
- ämnesdidaktiska teman: anpassad fysisk aktivitet, genus, etnicitet samt sociala bakgrundsfaktorer
- planering och genomförande av idrottsundervisning utifrån olika syften och teman
- bollspel, dans, simning, gymnastik och friidrott.
Delkurs. Idrottens anatomi och fysiologi 12,5 högskolepoäng
Föreläsningar, laborationer, seminarier, praktiska moment.
Delkurs. Träningslära och nutrition 7,5 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier, laborationer.
Delkurs. Idrott och hälsas didaktik II 10 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier och praktiska moment.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c).
Dessutom krävs Idrott och hälsa B, Matematik B, Naturkunskap B.
eller
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
Dessutom krävs Idrott och hälsa 2, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
För betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på minst 20 högskolepoäng.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Parvisa examinationsuppgifter kan i undantagsfall genomföras i grupper om tre eller individuellt. Beslutas av examinator
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Artiklar och rapporter tillkommer.