Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Idrott B, Anpassad fysisk aktivitet - ur ett delaktighetsperspektiv, 7,5 högskolepoäng
Sport Science, Adapted Physical Activity - from a Participatory Perspective, Intermediate Course, 7.5 Credits


Kurskod: ID1421 Utbildningsområde: Idrottsområdet
Huvudområde: Idrott Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Idrott/idrottsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2011-12-05 Senast ändrad: 2013-03-26
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på anpassad fysisk aktivitet
- redogöra för begreppen inkludering och delaktighet i förhållande till en skola för alla
- kunna redogöra för hur pedagogens roll påverkar verksamheten.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- problematisera och reflektera över det egna förhållningssättets betydelse för att främja delaktighet och ett inkluderande arbetssätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs ha förmåga att
- värdera betydelsen av elevers olika fysiska förutsättningar för ämnet idrott och hälsa.


Kursens huvudsakliga innehåll

- inkluderande arbetssätt
- alla elevers möjligheter till rörelse
- betygsättning och bedömning
- förhållningssätt och bemötande
- verksamhetsförlagd utbildning (VFU).


Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, laborativa pass samt individuellt arbete. Del av utbildningen kan förläggas sen eftermiddag/kväll, utanför campusområdet.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Anpassad fysisk aktivitet - ur ett delaktighetsperspektiv, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig uppgift samt genomförda seminarier och laborationer.
Anpassad fysisk aktivitet - ur ett delaktighetsperspektiv, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
En muntlig presentation.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Anpassad fysisk aktivitet - ur ett delaktighetsperspektiv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Anpassad fysisk aktivitet - ur ett delaktighetsperspektiv
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Idrott och hälsa I, 30 högskolepoäng eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs VG på individuell skriftlig uppgift och godkänd på övriga examinationsuppgifter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Göransson, Kerstin, Janson, Ulf & Nilholm, Claes red (2011)
Vetenskaplig artikelsamling om specialpedagogik - från Specialpedagogiska skolmyndighetens konferens för Lika värde 2010
84 sidor, http://www.spsm.se
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008)
Visst kan alla vara med - i idrott lek och spel
Örebro: Varsam AB, 180 sidor
Jerlinder, Kajsa (2010)
Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder: en utopi?
Örebro: Örebro universitet, 82 sidor
Nygren, Göran (2008)
Skolvardag med rörelsehinder - En etnologisk studie
Uppsala: Uppsala universitet, 120 sidor, Rapportserie Forum för skolan
Persson, Bengt (2007)
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm: Liber AB, 180 sidor
Persson, Bengt & Persson, Elisabeth (2012)
Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever
Stockholm: Liber AB, 183 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Ett urval av styrdokument och vetenskapliga artiklar tillkommer.


Se denna kursplan som PDF