Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Idrott och hälsa IVb, Självständigt arbete, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng | |||
Physical Education and Health, Independent Project with Specialisation in Upper Secondary School, Advanced Course, 15 Credits |
Kurskod: | ID1716 | Utbildningsområde: | Idrottsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Idrott | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Idrott/idrottsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2014-08-28 | Senast ändrad: | 2014-09-23 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha utvecklat fördjupad kunskap inom ett valbart idrottsvetenskapligt område.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- formulera relevanta forskningsfrågor inom ett valbart idrottsvetenskapligt område och tillämpa relevanta metoder för datainsamling, analyser, samt redovisning av resultat
- självständigt planera och genomföra en studie av vetenskaplig karaktär
- kommunicera ett vetenskapligt arbete på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt, muntligt såväl som skriftligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- utifrån ett kritiskt förhållningssätt värdera vetenskapliga arbeten inom idrottsvetenskap
- göra bedömningar utifrån forskningsetiska principer
- göra bedömningar av resultatet av egen genomförd studie i relation till idrottsvetenskaplig forskning, samt diskutera resultaten i relation till utveckling av yrkesverksamheten och resultatens betydelse i ett samhälleligt perspektiv.
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
- under handledning, självständigt planera, genomföra och redovisa ett examensarbete
- opponering på ett annat examensarbete
- posterpresentation av examensarbete.
Litteraturstudier, handledning och självständigt arbete. Handledning omfattar 8 x 45 minuter per examensarbete.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
---
I fall där examensarbetet i huvudsak uppfyller kriterier för betyget Godkänd men uppvisar bristande formalia av ringa omfattning kan examinator besluta att studenten skyndsamt inkommer med en kompletterad version utan väntan på formellt omtentamenstillfälle
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Friluftsliv och ledarskap, 2 högskolepoäng, Fysisk aktivitet och hälsa I, 4,5 högskolepoäng, Fysisk aktivitet och hälsa II, 1 högskolepoäng, Pedagogisk planering, 3 högskolepoäng, Idrott och hälsas didaktik I, 2,5 högskolepoäng, Bollspel I, 3 högskolepoäng och Idrottspsykologi I, 3 högskolepoäng inom kursen Idrott och hälsa IIIb, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Examensarbetet ska utgå ifrån någon av de befintliga ämnesinriktningarna; idrottsfysiologi, idrottsdidaktik, idrottshistoria, idrottspsykologi och ledarskap.
Examensarbetet ska genomföras i par. Examinator kan besluta om att examensarbetet utförs individuellt. Respondentskap och opponentskap utförs alltid individuellt.
Vissa moment i utbildningen kan komma att ges på engelska.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Litteratur väljs i samråd med handledare.