Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Idrott och hälsa för fritidspedagoger (1-30). Ingår i Lärarlyftet, 30 högskolepoäng | |||
Physical Education and Health for Youth Workers in Compulsary School, 30 Credits |
Kurskod: | ID407U | Utbildningsområde: | Idrottsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Idrott | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Idrott/idrottsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2015-08-26 | Senast ändrad: | 2018-03-23 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 hp
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- med utgångspunkt i styrdokument och aktuell forskning om idrott och hälsa kunna redogöra för grundläggande ämnesdidaktiska frågor och utmaningar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- diskutera val av arbetssätt och arbetsformer i relation till skolämnets mål och elevers lärande.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- värdera och anpassa idrottsundervisning utifrån ett genusperspektiv.
Delkurs 2. Lek, idrott och rörelse, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna beskriva barnets fysiska och motoriska utveckling,
- kunna redogöra för lekens betydelse för barns utveckling och lärande.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- planera och genomföra undervisning som utvecklar allsidiga rörelseförmågor i idrott och hälsa för yngre elever.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- värdera och anpassa undervisning för elever med behov av särskilt stöd.
Delkurs 3. Hälsa, träning och fysisk aktivitet, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna beskriva perspektiv på hälsa utifrån olika hälsoteorier och relatera dessa till
skolämnet idrott och hälsa,
- kunna redogöra för kopplingen mellan fysisk aktivitet, matvanor och en god hälsoutveckling
- kunna beskriva hur etnicitet, socioekonomi och andra livsvillkor kan påverka barnets förutsättningar för en hälsosam livsstil.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- planera och genomföra fysisk träning med olika träningsformer, samt avspänning för yngre elever.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- värdera olika fysiska aktiviteter utifrån grundläggande träningsprinciper.
Delkurs 4. Friluftsliv och utevistelse, 5 hp
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna redogöra för allemansrätten och hur man kan använda friluftsliv som ett sätt att utveckla människors hälsa
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- planera, organisera och genomföra friluftsliv och orientering för yngre elever,
- utföra HLR och första hjälpen i samband med skador och nödsituationer
samt kunna utföra livräddning i vatten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- värdera och beakta säkerhetsaspekter i samband med friluftsliv och utevistelse.
Delkurs 5. Bedömning och betygssättning, 5 hp
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- kunna redogöra för forskning avseende kunskaper, lärande och bedömning inom ämnet idrott och hälsa
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva centrala s.k. kunskapskvaliteter, och ge exempel på kunskapsutveckling i ämnet,
- utveckla underlag och metoder för likvärdig och rättvis bedömning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- vid bedömning och betygssättning tillämpa och beakta föreskrifter om bedömningens inriktning i läro- och kursplaner samt övriga riktlinjer och bedömningsstöd.
Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 hp
Delkursen tar utgångspunkt i styrdokumenten och aktuell didaktiskt forskning om skolämnet idrott och hälsa. Ämnets mål och innehåll diskuteras och problematiseras och sätts också i relation till idrottens värden. Deltagarna utvecklar också kunskap om hur olika arbetssätt och arbetsformer kan användas för att stödja elevers lärande i ämnet idrott och hälsa. I delkursen får deltagarna vidare reflektera över undervisning utifrån ett genusperspektiv
Delkurs 2. Lek, idrott och rörelse, 7,5 hp
I delkursen utvecklar deltagarna förmåga att planera och genomföra undervisning som utvecklar elevernas allsidiga rörelseförmågor samt intresse för att vara fysiskt aktiva. Lekens betydelse för lärande samt barns fysiska och motoriska utveckling behandlas och deltagarna får möta olika rörelse-aktiviteter som lekar, spel och idrotter, simning samt danser och rörelser till musik. I delkursen får deltagarna också reflektera över inkluderande undervisning där elever med behov av särskilt stöd beaktas samt utveckla sin förmåga att använda IT i undervisningen.
Delkurs 3. Hälsa, fysisk aktivitet och träningslära, 7,5 hp
I delkursen utvecklar deltagarna kunskap om hälsobegreppet och olika perspektiv på hälsa. Vidare behandlas hälsans bestämningsfaktorer utifrån livsstil och levnadsvillkor. Betydelsen av fysisk aktivitet och matvanor för barns hälsoutveckling behandlas och problematiseras i relation till socioekonomiska villkor och kulturell bakgrund. Deltagarna utvecklar också kunskap om grundläggande träningslära för yngre åldrar, där effekter av träning och olika träningsformer behandlas. Metoder för stresshantering och avspänning behandlas också i delkursen.
Delkurs 4. Friluftsliv och utevistelse, 5 hp
I delkursen utvecklar deltagarna kunskap om friluftsliv och förmåga att planera och genomföra undervisning som utvecklar elevers intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen. Friluftslivets möjligheter att utveckla människors hälsa samt allemansrättens grunder behandlas. Deltagarna utvecklar också förmåga att undervisa i orientering samt hantera säkerhetsaspekter vid utomhusaktiviteter och nödsituationer vid vatten.
Delkurs 5. Bedömning och betygssättning, 5 hp
Delkursen tar utgångspunkt i aktuell forskning om betyg och bedömning i skolämnet idrott och hälsa. Formativ och summativ bedömning behandlas utifrån ett didaktiskt perspektiv och sätts i relation till begreppet likvärdighet. Deltagarna utvecklar också med utgångspunkt i Skolverkets bedömningsstöd förmåga att bedöma elevers kunskaper och rörelseförmågor
Kursen ges som en kombination av webbaserad distansutbildning och undervisning på campus. Lärplattformen Blackboard kommer att användas som verktyg och rum för kommunikation. Webbföreläsningar kan förekomma. Vid campusundervisningen sker undervisningen i form av föreläsningar, seminarier, workshops och praktiska moment. Undervisningen på campus sker vid tre träffar om tre dagar per termin, totalt 18 dagar.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 17,5 högskolepoäng.
Kurser inbegriper praktiska moment inom idrott och friluftsliv och studenten ansvarar för att ha lämplig klädsel och utrustning för detta.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer