Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Handelshögskolan vid Örebro universitet

Kursplan


Informatik A, IT för lärare - Informationskompetens, 7,5 högskolepoäng
Informatics, IT for teachers, Information Literacy, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: IK1013 Utbildningsområde: Tekniska området
Huvudområde: Informatik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2007-11-27 Senast ändrad: 2010-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2010 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs skall studenten:
- ha, ur ett lärarperspektiv, teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter om IT som stöd för undervisning för att uppnå undervisningens mål
- ha, ur ett lärarperspektiv, kunskaper om hur IT kan användas för att stödja förverkligandet av läroplanens mål avseende demokrati, jämställdhet och delaktighet

Efter avslutad kurs skall studenten vidare:
- ha grundläggande kunskap om informationssökning
- ha grundläggande kunskap om informationsvärdering
- ha grundläggande kunskap om lagar och regler med anknytning till IT
- ha grundläggande kunskap om hur handledning kan bedrivas för att undvika fusk och plagiat


Kursens huvudsakliga innehåll

- Begreppet Informationskompetens
- IT-juridik
- Informationsresurser, sökstrategier, sökverktyg, källkritik
- Plagiat och fusk och hur det kan undvikas


Studieformer

Kursen sker helt på distans och på kvartsfart och består av fyra moment som vart och ett inleds med en digital föreläsning och utdelning av en inlämningsuppgift. Föreläsningsmaterial, laborationer och inlämningsuppgifter distribueras via en Internetbaserad pedagogisk plattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Begreppet informationskompetens, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examineras genom inlämningsuppgift
IT-juridik, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Examineras genom inlämningsuppgift
Informationsresurser, sökstrategier, sökverktyg, källkritik, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0310)
Examineras genom inlämningsuppgift
Plagiat och fusk och hur det kan undvikas, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0320)
Examineras genom inlämningsuppgift

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Om inte annat är föreskrivet i kursplanen ska, enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen [HF], betyg sättas på en genomgången kurs. Betyget skall bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).

Som betyg ska, enligt 6 kap. 19 § [HF], användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd, om inte högskolan föreskriver annat betygssystem.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Begreppet informationskompetens
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
IT-juridik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Informationsresurser, sökstrategier, sökverktyg, källkritik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Plagiat och fusk och hur det kan undvikas
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Pedagogik med didaktisk inriktning I, 30 högskolepoäng, alternativt Lärarexamen 180-330 högskolepoäng eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg:
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att erhålla betyget godkänd skall studenten ha fått minst betyget godkänd på samtliga inlämningsuppgifter.
För att erhålla betyget väl godkänd skall studenten ha fått betyget väl godkänd på inlämningsuppgifter som motsvarar minst hälften av 7,5 högskolepoäng och betyget Godkänd på resterande inlämningsuppgifter.

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Myndigheten för skolutveckling: Kolla källan
Myndigheten för skolutveckling, Stockholm, http://www.skolutveckling.se/skolnet/kolla/, [Webbsida]
Alexandersson, Mikael & Louise Limberg (2004)
Textflytt och sökslump informationssökning via skolbibliotek
Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, ISBN/ISSN: 91-85128-82-1, 128 sidor, http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A//publ/178&cmd=view, [Rapport]
Fransson, Jonas (2007)
Effektivare informationssökning på webben. Handbok i konsten att söka information
Hexa förlag, 185 sidor, ISBN: 9789197710909
Hedin, Christer (1999)
Etik i IT-samhället: Skolans värdegrund och informationsteknologin
Utbildningsdepartementet, 154385_Skolans_vardegrund_IT.pdf [Rapport]
Limberg, Louise (2006)
Undervisning i informationssökning. Slutrapport från projektet informationssökning, didaktik och lärande (IDOL)
Borås, Valfrid, ISBN: 9789189416130
Nilsson, Monica (2003)
Skolbiblioteket - Skolans informationscentrum - En praktisk handledning för skolbibliotekarier, lärare och skolledare
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 91-44-00682-9, 100 sidor

Referenslitteratur
Mimers brunn
http://www.mimersbrunn.se/, [Webbsida]
Association of College and Research Libraries (2003)
Mål för informationskompetens inom högre utbildning
http://web.abo.fi/library/services/informationskompetens_ACRL_sv.pdf, [Rapport]
Kuhlthau, Carol Collier (2006)
Informationssökningsprocessen : en lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i fokus
Lund, Btj, 216 sidor, ISBN: 9789170185601
Limberg, Louise (2001)
Att söka information för att lära. En studie av samspel mellan informationssökning och lärande
Borås: Valfrid, ISBN/ISSN: 91-89416-04-X, 281 sidor, Doktorsavhandling
Limberg, Louise, Hultgren, Frances & Bo Jarneving (2002)
Informationssökning och lärande: en forskningsöversikt
Stockholm: Skolverket, ISBN/ISSN: 91-89314-93-X, 147 sidor, http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/935.pdf, [Rapport]
Ullström, Margaretha (red.) (2004)
Sök för att lära [Elektronisk resurs] : om lärande, informationssökning och bibliotek
Lund : Btj, ISBN/ISSN: 91-7018-523-9, 168 sidor, e-bok
Woody Hornton Jr Forest (2008)
Understanding Information Literacy: A Primer
UNESCO, http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001570/157020e.pdf, [Rapport]
Våge, Lars, Dalianis, Hercules & Lars Iselid (2003)
Informationssökning på Internet
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 91-44-03178-5, 227 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Senaste upplagan av böckerna används.

Litteratur som studenten själv skall söka fram under kursen tillkommer, ca 100 sidor.


Se denna kursplan som PDF