Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Handelshögskolan vid Örebro universitet

Kursplan


Informatik, avancerad nivå, Informationsinfrastrukturer och e-tjänster, 7,5 högskolepoäng
Informatics, Information Infrastructures and E-services, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: IK4021 Utbildningsområde: Tekniska området
Huvudområde: Informatik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2012-11-28 Senast ändrad: 2015-03-26
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs:
- kunna förstå och redogöra för olika definitioner av och perspektiv på begreppet e-tjänst
- förmåga att kunna analysera och värdera e-tjänster
- kunna förstå och redogöra för olika definitioner av begreppet informationsinfrastruktur samt dess innebörd ur olika perspektiv; såsom tekniska, organisatoriska, och samhälleliga
- ha förmågan att identifiera, förstå och redogöra för ramverk för informationsinfrastrukturer, såsom Enterprise Architecture (EA), Service Oriented Architecture (SOA) och The Open Group Architecture Framework (TOGAF)
- förmåga att kunna kritiskt reflektera över relationen mellan e-tjänster och informationsinfrastrukturer
- förmåga att kunna analysera och bedöma design för informationsinfrastruktur
- förmåga att utveckla konceptuella modeller relaterade till såväl tekniska som organisatoriska aspekter av e-tjänster och informationsinfrastrukturer
- förmåga att utveckla design för e-tjänster och informationsinfrastrukturer.


Kursens huvudsakliga innehåll

- Introduktion till begreppet e-tjänster och informationsinfrastruktur.
- Principer, kritiska begrepp och exempel på informationsinfrastrukturer och e-tjänster.
- Exempel på olika e-tjänster och dessa infrastrukturella sammanhang.
- Olika perspektiv på e-tjänster och informationsinfrastrukturer; tekniska, ekonomiska, organisatoriska, och samhälleliga.
- Design och implementering av e-tjänster.
- Metoder för utveckling av informationsinfrastrukturer, såsom TOGAF.
- Modeller för analys och värdering av informationsinfrastrukturer och e-tjänster.


Studieformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar i grupp. Genomförande av övningar och deltagande på seminarier är obligatoriskt.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Kritiska faktorer för e-tjänster & info-infrastrukturer, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Demonstration & dokumentation av praktisk övning - rapport
Design av e-tjänster, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0120)
Demonstration & dokumentation av praktisk övning - rapport
Seminariedeltagande, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0130)
Aktivt deltagande i seminarier.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Kritiska faktorer för e-tjänster & info-infrastrukturer
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Design av e-tjänster
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminariedeltagande
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Slutbetyg
Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan.
För att erhålla betyget G på kursen som helhet skall studenten erhålla G på praktiska övningar och seminarier.

För att erhålla betyget VG på kursen som helhet skall studenten erhålla betyget VG på båda praktiska övningarna samt ha G på seminariedeltagandet.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Informatik A, 30 högskolepoäng, 30 högskolepoäng på B-nivå inom Informatik samt godkända resultat om minst 15 högskolepoäng på C-nivå inom Informatik, alternativt Datateknik A, 30 högskolepoäng, Datateknik B, 30 högskolepoäng och godkända resultat om minst 15 högskolepoäng på C-nivå inom Datateknik. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Open Group Standard, TOGAF Version 9.1, Document Number: G116
http://pubs.opengroup.org/architecture/togaf9-doc/arch/, [Webbsida]
The User Challenge Benchmarking The Supply Of Online Public Services 7th Measurement, September 2007.
http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/docs/benchmarking/egov_benchmark_2007.pdf, [Rapport]
Ask, Andreas (2012)
The Role of Enterprise Architecture in Local eGovernment Adoption
[Rapport]
Goldkuhl, Göran & Anders Persson (2006)
From e-ladder to e-diamond - re-conceptualising models for public e-services, in Proceedings of the 14th European Conference on Information Systems (ECIS2006) Göteborg
[Tidskriftsartikel]
Melin, Ulf & Karin Axelsson (2009)
Managing e-service development - A comparative e-government case study. Transforming Government: People, Process and Policy (TGPPP), 3(3)
22 sidor, pp. 248-270 [Tidskriftsartikel]

Referenslitteratur
Federal Enterprise Architecture (FEA)
http://www.whitehouse.gov/omb/e-gov/fea/, [Webbsida]
Eriksson, Hans-Erik & Magnus Penker (2000)
Business Modeling with UML Business Patterns and Business Objects
John Wiley & Sons Inc, 416 sidor
Heeks, Richard (2006)
Implementing and Managing eGovernment
Sage Publications Ltd, ISBN/ISSN: 81-7829-634-9, 293 sidor
Hjort-Madsen, Kristian & Jan Preis-Heje (2009)
"Enterprise Architecture in Government: Fad or Future?" 42th Annual Hawaii International Conference on System Sciences
[Tidskriftsartikel]
Janssen, Marijn & Kristian Hjort-Madsen (2007)
Analyzing Enterprise Architecture in National Governments: The Case of Denmark and the Netherlands
[Tidskriftsartikel]


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Additionally course material will be distributed. Approximately 200 pages.


Se denna kursplan som PDF