Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Informatik, avancerad nivå, Informationsinfrastrukturer och e-tjänster, 7,5 högskolepoäng | |||
Informatics, Information Infrastructures and E-services, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | IK4021 | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Informatik | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Informatik/Data- och systemvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2012-11-28 | Senast ändrad: | 2015-03-26 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Den studerande ska efter avslutad kurs:
- kunna förstå och redogöra för olika definitioner av och perspektiv på begreppet e-tjänst
- förmåga att kunna analysera och värdera e-tjänster
- kunna förstå och redogöra för olika definitioner av begreppet informationsinfrastruktur samt dess innebörd ur olika perspektiv; såsom tekniska, organisatoriska, och samhälleliga
- ha förmågan att identifiera, förstå och redogöra för ramverk för informationsinfrastrukturer, såsom Enterprise Architecture (EA), Service Oriented Architecture (SOA) och The Open Group Architecture Framework (TOGAF)
- förmåga att kunna kritiskt reflektera över relationen mellan e-tjänster och informationsinfrastrukturer
- förmåga att kunna analysera och bedöma design för informationsinfrastruktur
- förmåga att utveckla konceptuella modeller relaterade till såväl tekniska som organisatoriska aspekter av e-tjänster och informationsinfrastrukturer
- förmåga att utveckla design för e-tjänster och informationsinfrastrukturer.
- Introduktion till begreppet e-tjänster och informationsinfrastruktur.
- Principer, kritiska begrepp och exempel på informationsinfrastrukturer och e-tjänster.
- Exempel på olika e-tjänster och dessa infrastrukturella sammanhang.
- Olika perspektiv på e-tjänster och informationsinfrastrukturer; tekniska, ekonomiska, organisatoriska, och samhälleliga.
- Design och implementering av e-tjänster.
- Metoder för utveckling av informationsinfrastrukturer, såsom TOGAF.
- Modeller för analys och värdering av informationsinfrastrukturer och e-tjänster.
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar i grupp. Genomförande av övningar och deltagande på seminarier är obligatoriskt.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Slutbetyg
Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan.
För att erhålla betyget G på kursen som helhet skall studenten erhålla G på praktiska övningar och seminarier.
För att erhålla betyget VG på kursen som helhet skall studenten erhålla betyget VG på båda praktiska övningarna samt ha G på seminariedeltagandet.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Informatik A, 30 högskolepoäng, 30 högskolepoäng på B-nivå inom Informatik samt godkända resultat om minst 15 högskolepoäng på C-nivå inom Informatik, alternativt Datateknik A, 30 högskolepoäng, Datateknik B, 30 högskolepoäng och godkända resultat om minst 15 högskolepoäng på C-nivå inom Datateknik. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Additionally course material will be distributed. Approximately 200 pages.