Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Informatik, Kravställande för informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng | |||
Informatics, Setting Requirements for Information Security, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | IK406A | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Informatik | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Informatik/Data- och systemvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2017-11-17 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
1. Ha förmågan att kommunicera informationssäkerhetskrav med relevanta aktörer i en organisation (ex. systemutvecklare, seniora ledningsgrupper, intressenter) genom att använda välkända tekniker för kravinsamling
2. Ha förmågan att analysera när och var det är lämpligt att definiera informationssäkerhetskrav i en upphandlingsprocess av informationssystem
3. Ha förmågan att analysera när och var det är lämpligt att definiera informationssäkerhetskrav baserat på en förståelse av livscykeln för systemutveckling
4. Ha färdigheten att utveckla strategier för utvärdering och test av informationssäkerhetskrav baserat på kunskaper om kända tekniker
5. Ha förmågan att i tal presentera strategier för utvärdering och test av informationssäkerhetskrav
6. Baserat på teorier förstå informationssäkerhetskrav och andra krav på informationssystem, och hur de påverkar varandra.
Kursen består av följande moduler:
1. Introduktion till krav som begrepp och informationssäkerhetskrav
2. Metoder för insamling av informationssäkerhetskrav (Adresserar mål 1)
3. En översikt kring hur policyer, standarder och riskanalyser används vid analys av informationssäkerhetskrav (Adresserar mål 2, 3, 6)
4. Den roll som insamling av informationssäkerhetskrav har både i systemutvecklingsprocessen och vid upphandling av informationssystem (Adresserar mål 2, 3)
5. Metoder för att utvärdera och testa informationssäkerhetskrav (Adresserar mål 4, 5)
6. En översikt kring olika typer av krav (ex. informationssäkerhetskrav och generella krav) på informationssystem (Adresserar mål 6)
Undervisningsmetoderna är baserade på det omvända klassrummet och fallbaserat lärande. Omvänt klassrum innebär att lektionerna ägnas åt fördjupning och analyser för att skapa meningsfullt lärande, medan genomgångar av kursmaterial sker utanför lektionstid. Fallbaserat lärande innebär att scenarios baserade på riktiga exempel används som en utgångspunkt för lektionerna och arbetsuppgifter.
I den här kursen tar sig undervisningmetoderna konkreta uttryck i form av föreläsningar online, individuellt läsande, klassundervisning baserat på case, och gruppuppgifter baserade på case.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SLUTBETYG
Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan.
För att erhålla betyget Godkänd på kursen skall studenten ha erhållit minst betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen skall studenten ha erhållit betyget Väl Godkänd på den individuella hemtentamen samt fått godkända resultat på övriga examinationsmoment.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 hp och 30 hp på fortsättningsnivå i informatik samt 15 hp på kandidatnivå i informatik. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp och Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 hp samt 15 hp på kandidatnivå i företagsekonomi. Alternativt 30 hp i datateknik på G1N-nivå och 45 hp i datateknik på G1F-nivå. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur