Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Informatik, Ledning och styrning av informationssäkerhet - tillämpningsområden, avancerad nivå, 10,5 högskolepoäng | |||
Informatics, Information Security Management - Application Areas, Second Cycle, 10.5 Credits |
Kurskod: | IK407A | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Informatik | Högskolepoäng: | 10,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Informatik/Data- och systemvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1F |
Inrättad: | 2017-11-17 | Senast ändrad: | 2018-09-27 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
1. Baserat på teorier om projektstyrning ha förmåga att planera ett projekt för att lösa ett informationssäkerhetsproblem i ett specifikt fall.
2. Kunna analysera, värdera och föreslå relevanta teorier, metoder, modeller och tekniker för att hantera informationssäkerhetsproblem i ett specifikt fall.
3. Kunna tillämpa relevanta teorier, metoder, modeller och tekniker för att hantera informationssäkerhetsproblem i ett specifikt fall.
4. Kunna redogöra för och kritiskt reflektera över genomförande av projekt för att lösa informationssäkerhetsproblem i ett specifikt fall, i relation till tidigare valda teorier, metoder, modeller och tekniker.
I kursen tillämpas och utvecklas sedan tidigare förvärvade informationssäkerhetskunskaper i ett projektarbete. Projektet genomförs i samarbete med externa problemställare. Projektet är ett grupparbete som där fokus är på planering, problemlösning och lägga fram en lösning på ett informationssäkerhetsproblem. Verktyg för problemlösningen är lämpligen metoder, modeller och tekniker vilka studenten tidigare försetts med under sin informationssäkerhetsutbildning. Även nya verktyg kan eventuellt komma ifråga utifrån fall, handledningsresurser och överenskommelse med kursansvarig lärare.
Kursen består av följande moduler:
1) Att initiera och planera projekt - omfattning, tidsplanering, resursfördelning, projektkvalitet och riskhantering. Momentet innefattar identifiering och analys av det problem projektarbetet fokuserar. (Adresserar mål 1)
2) Teoretisk fördjupning. Momentet innefattar teoretisk fördjupning utifrån informationssäkerhetsproblem i ett specifikt fall. (Adresserar mål 2)
3) Genomförande av det föreslagna projektet, utifrån tidigare föreslagna teorier, metoder och verktyg, i ett specifikt fall. (Adresserar mål 3)
4) Presentation och reflektion över genomförande av informationssäkerhetsprojektet i ett specifikt fall. (Adresserar mål 4)
Undervisningsmetoderna är baserade på det omvända klassrummet och fallbaserat lärande. Omvänt klassrum innebär att lektionerna ägnas åt fördjupning och analyser för att skapa meningsfullt lärande, medan genomgångar av kursmaterial sker utanför lektionstid. Fallbaserat lärande innebär att scenarios baserade på riktiga exempel används som en utgångspunkt för lektionerna och arbetsuppgifter. I denna kurs appliceras dessa undervisningsmetoder genom onlineföreläsningar, individuell läsning, informationssökning, seminarier, studentpresentationer och handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SLUTBETYG
Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan.
För betyget Godkänd måste alla examinationsmoment ha fått betyget Godkänd. För att få betyget Väl Godkänd måste Examination 4 ha fått betyget Väl Godkänd och övriga examinationsmoment ha fått betyget Godkänd.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 hp och 30 hp på fortsättningsnivå i informatik samt 15 hp på kandidatnivå i informatik. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp och Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 hp samt 15 hp på kandidatnivå i företagsekonomi. Alternativt 30 hp i datateknik på G1N-nivå och 45 hp i datateknik på G1F-nivå. Dessutom krävs godkända resultat om minst 22,5 hp från kurserna Informatik, Introduktion till informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp, Informatik, Regulativa aspekter av informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp, Informatik, Sociala aspekter av informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp, Informatik, Introduktion till IT-säkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp samt Informatik, Tillämpad styrning av informationssäkerhet, avancerad nivå, 12 hp och Engelska B/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
.