Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Självständigt arbete för magisterexamen i kemi, avancerad nivå, 15 högskolepoäng | |||
Independent Project for the Degree of Master (60 Credits) in Chemistry, Second Cycle, 15 Credits |
Kurskod: | KE015A | Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Kemi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Kemi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1E |
Inrättad: | 2015-12-02 | Senast ändrad: | 2016-04-13 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2016 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande visa
- fördjupade teoretiska kunskaper inom ett av ämnets delområden, samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- kunskap om för examensarbetet relevanta tekniker, metoder och teorier.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna formulera och avgränsa ett vetenskapligt problem samt söka och kritiskt granska vetenskaplig information,
- visa förmåga att hantera komplexa företeelser och integrera kunskap på ett systematiskt sätt,
- kunna identifiera och formulera frågeställningar inom giva tidsramar, planera och genomföra ett eget vetenskapligt projekt i en professionell miljö,
- kunna bearbeta, analysera och utvärdera resultat av en vetenskaplig studie,
- visa förmåga att i olika sammanhang muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser på ett språkligt korrekt, välstrukturerat, begripligt, samt med ett innehåll som är relevant för projektet, logiskt och vetenskapligt korrekt sätt, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande
- förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga samhälleliga och etiska aspekter,
- förmåga att orientera sig om aktuell kunskapsutveckling och arbetsmetoder inom ett av ämnets delområden och ta ansvar för egen kunskapsutveckling,
- insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människor ansvar för hur den används,
- ett professionellt förhållningssätt i sina relationer till uppdragsgivare, medarbetare och andra grupper, och
- ett professionellt förhållningssätt när det gäller slutprodukten av ett projekt med särskild tonvikt på tillförlitlighet, användbarhet och dokumentation.
Studenten genomför enskilt projekt/forskningsuppgift eller teoretisk studie. Detta inkluderar problemformulering, inhämtande av relevant litteratur, planering/design och genomförande av experimentellt eller teoretiskt arbete. Därefter görs bearbetning, kritisk granskning samt skriftlig och muntlig redovisning av arbetet.
Undervisningen består av handledning och eget arbete.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
ECTS-betyg
Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i kemi samt Kemi, avancerad nivå, 15 högskolepoäng. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Referenslitteratur
Litteratur väljs i samråd med handledaren/ Literature will be chosen in consultation with the supervisor.