Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Avancerade analytiska metoder inom miljöforensik, avancerad nivå, 15 högskolepoäng | |||
Advanced Analytical Methods in Environmental Forensics, Second Cycle, 15 Credits |
Kurskod: | KE103A | Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Kemi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Kemi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1F |
Inrättad: | 2015-12-02 | Senast ändrad: | 2016-09-29 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna förklara avancerad teori bakom miljöforensiska metoder,
- ha en djupgående förståelse för relevanta tekniker, metoder och teorier i miljöforensik,
- kunna beskriva hur kemiska ämnens egenskaper påverkar analysförfarandet vad gäller provtagning, förvaring, provförberedning och kemisk karaktärisering,
- ha en djup förståelse för metodvalidering och hur den används vid kvalitetssäkring och kvalitetskontroll av kemiska analyser,
- genomgående kunna förklara hur stabila isotoper kan användas inom miljöforensik, och
- ha en förståelse för hur kemisk analys kan användas inom miljötoxikologi, miljörätt och för informationsspridning i andra sammanhang.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna motivera val av metod och arbetsplan för att utföra miljöforensiska undersökningar,
- kunna planera och utföra validering och kvalitetssäkring av analytiska metoder,
- kunna tolka analysresultat från komplexa blandningar från både riktade och screeninganalyser,
- kunna använda analytiska metoder och tekniker för att ta fram data som kan koppla ihop förorening med toxicitet, metabolism och dess ursprung, och
- muntligt och skriftligt kunna kommunicera resultat från miljöforensiska undersökningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- identifiera och definiera en vetenskapligt frågeställning,
- söka och kritiskt granska vetenskaplig information,
- bedöma analysresultat från validering och kvalitetssäkring av analytiska metoder,
- planera och utföra miljöforensiska undersökningar och presentera resultaten av dessa både muntligt och skriftligt på ett korrekt, välstrukturerat och förståeligt sätt, och
- kunna reflektera över PBL som arbetsprocess och den egna rollen i denna.
Kursen behandlar avancerade metoder för kemisk analys och tolkning av komplexa blandningar, t.ex. miljöprover. Kursen behandlar metoder och tekniker för att generera data som kopplar samman toxicitet, källor och omvandling/metabolism av miljöföroreningar. Avancerad kemisk analys i kombination med olika avancerade statistiska metoder t.ex. mönstertolkning, multivariat statistik och experimentell design. Kursen innefattar även masspektrometri med ett särskilt fokus på högupplösande masspektrometriska tekniker för screening av okända organiska föroreningar i komplexa miljöprover. Kursen behandlar även kemisk separation, med särskild vikt på stabilitet hos prover, strukturella skillnader hos analyter, analys av enantiomerer, och tvådimensionell analys. Analys av stabila isotoper och dess användning inom miljöforensik ingår också. Den laborativa delen av kursen innefattar provtagning, förvaring, provupparbetning och bestämning.
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, fallstudier, seminarier och grupparbeten. I kursen tillämpas problembaserat lärande (PBL).
Om ett litet antal studenter registrerar sig på kursen kan de ovan nämnda undervisningsformerna ersättas av handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
ECTS-betyg
Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i kemi samt Kemi, avancerad nivå 15 högskolepoäng. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Undervisningen ges helt eller delvis på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur
Studenten ska även välja ytterligare litteratur till kursen. Förslag på litteratur, relevanta tidsskrifter och databaser tillkommer, liksom laboratorieinstruktioner./ Students are required to select additional reading for the course. A list of suggested reading, relevant journals, and databases will be added. Laboratory instructions will also be available.