Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Kemometri, statistik för kemisten, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng | |||
Chemometrics, Statistics for Chemists, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | KE104A | Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Kemi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Kemi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1F |
Inrättad: | 2016-11-30 | Senast ändrad: | 2018-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- välja statistisk metod för att lösa en given problemställning med tillhörande dataset,
- visa kunskap om grundläggande univariat statistik och dess tillämpning på dataset,
- förklara och använda grundläggande metoder inom datareduktionanalys, hierarkisk klusteranalys, diskriminant- och prinicipalkomponentanalys, samt regressionsmetoder för klassificering (Partial Least Square),
- förstå hur visualisering av stora dataset kan komplettera statistiska metoder, och
- föreslå kemisk/analytisk provtagningsstrategi och projektplanering för aktuella problemställningar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- strukturera fragmenterad information så att den kan användas för statistisk analys,
- tillämpa grundläggande univariat statistik,
- välja och tillämpa multivariat statistisk metod för ett givet problem,
- identifiera problem och visualisera dem som grafer eller tabeller,
- strukturera och analysera flerdimensionella datamaterial med hjälp av datorprogram för multivariata metoder och kritiskt granska resultatet, och
- tillämpa principer för multivariat analys inom försöksplanering.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- formulera och avgränsa ett vetenskapligt problem samt söka och kritiskt granska vetenskaplig information rörande uppgiften,
- utföra en dataanalys med statistiska och kemometriska hjälpmedel, och
- redogöra för lösningen/arna baserat på univariata och multivariata statistiska metoder i rapporter och/eller muntligt vid seminarier.
Kursen kräver grundläggande men god förståelse för beräkningar och generell statistik. Kursen ger en grundförståelse för tillämpningar av matematiska och statistiska metoder för planering och genomförande av mätningar och dataanalys med hjälp av univariat och multivariat statistisk problemlösning. Kursen omfattar introduktion till statistik, univariat och multivariat statistik för dataanalys och tolkning, samt experimentell design och provtagningsstrategier. Vidare genomförs datorbaserade laborativa övningar som är relevanta inom miljökemi. Kursen fokuserar stor del på pivotdiagram, box-whisker diagram, klusteranalys, principalkomponentanalys (PCA) och Partial Least Squares (PLS).
Exemplen behandlas med statistisk mjukvara (R).
Föreläsningar, övningar, projekt med datorlaborationer och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
Som betyg på kursen som helhet ges betyget från teoridelen, givet att de praktiska momenten är godkända.
Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i ett naturvetenskapligt ämne, varav 60 högskolepoäng med successiv fördjupning inom kemi samt Kemi, avancerad nivå, 30 högskolepoäng. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ges på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kompendier och digitalt material tillkommer. Written instructions and digital materials to be added.