Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Vetenskaplig metodik och projektledning med inriktning miljöforensik, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng | |||
Scientific Methodology and Project Management in Environmental Forensics, Second Cycle, 7.5 Credits |
Kurskod: | KE105A | Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Kemi | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Kemi | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1F |
Inrättad: | 2016-11-30 | Senast ändrad: | 2017-03-30 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna demonstrera översiktliga kunskaper om ledning, målformulering och projektstyrning,
- kunna genomföra projektledning med hjälp av relevanta strategier, verktyg och teorier,
- ha fördjupad förståelse för vetenskaplig hypotesbildning, och
- ha fördjupad förståelse för experimentell design.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna formulera och avgränsa ett projekt inom ett kommersiellt företag eller FoU-verksamhet,
- kunna planera och genomföra projektet och ta hänsyn till de problem som kan uppstå i dess genomförande,
- kunna använda relevanta metoder för planering och projektledning,
- ha förmåga att presentera projektet och dess resultat muntligt och skriftligt på ett sätt som följer givna instruktioner, är språkligt korrekt, välstrukturerat, begripligt, samt med ett innehåll som är relevant för projektägaren, logiskt, vetenskapligt korrekt och väl underbyggt,
- visa ökad förmåga att kritiskt granska och utvärdera vetenskaplig information, och
- visa ökad praktisk förmåga att kommunicera vetenskaplig information skriftligt och muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmåga att
- identifiera svagheter vilka kan äventyra ett framgångsrikt projekt,
- tillämpa ett professionellt och effektivt förhållningssätt i sina relationer till uppdragsgivare, projektdeltagare och andra grupper,
- förhålla sig på ett professionellt sätt till slutprodukten av ett projekt med särskild tonvikt på tillförlitlighet, användbarhet och dokumentation,
- kritiskt bedöma vetenskaplig information, och
- kritiskt granska och bedöma experimentell design.
Områden som behandlas är projektledning, målformulering, projektbudgetering, styrinstrument, utvärderingsmetodik, ledarskap och marknadskommunikation. Praktisk träning i projektledning och projektarbete är centralt och sker i konkreta fallstudier som PBL-block. Lika centralt är teoretisk och konceptuell reflektion av de praktiska erfarenheter man vinner under kursens praktiska träning. Ett antal metoder för ledarskap, produktionsstyrning och teamwork gås igenom inom ramen för kursen.
Avsikten med kursen är att möta de utmaningar en kemist möter i näringslivet och inom olika forskningsmiljöer. Kursen innehåller en översikt inom forskningsmetodik innefattande vetenskapligt skrivande och forskningskommunikation, forskningsetik, studiedesign, kvantitativ och kvalitativ forskning samt vetenskapsfilosofi. Kursen avslutas med att förbereda och presentera ett fall i en rättssal.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudier och gruppövningar. I kursen används problembaserat lärande.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
ECTS-betyg
Kursens betyg översätts till ECTS-betyg
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i ett naturvetenskapligt ämne, varav 60 högskolepoäng med successiv fördjupning inom kemi samt Kemi, avancerad nivå, 30 högskolepoäng. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Undervisningsspråk engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur