Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Kemi C, Instrumentella analytiska metoder, 15 högskolepoäng | |||
Chemistry, Instrumental Analytical Methods, Advanced Course, 15 Credits |
Kurskod: | KE3005 | Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Kemi | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Kemi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2013-10-23 | Senast ändrad: | 2015-03-31 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna beskriva teorier för masspektrometrisk detektion av grundämnen och organiska föreningar,
- kunna beskriva hur teorin används i tekniska konstruktioner,
- kunna redogöra för olika typer av jonisatorer, massanalysatorer samt kopplade tekniker, och
- kunna tolka masspektra och redogöra för vanliga fragmenteringsreaktioner.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-visa förmåga att självständigt planera och genomföra kvalitativa och kvantitativa experiment med LC/MS, GC/MS och ICP-MS,
-visa färdighet i att tolka både kvantitativa och kvalitativa data från kromatogram och masspektra,
- självständigt tolka egenproducerade experimentella data,
- redogöra för och diskutera sina resultat i form av muntlig och skriftlig framställning, och
- identifiera, utifrån kursens innehåll, sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande
- förmågan att värdera och välja masspektrometrisk metod utifrån analyternas egenskaper och provets beskaffenhet,
- utvecklat förmågan att värdera och kritisera såväl mätdata som teoretiska tolkningar, och
- förmåga att kunna söka och värdera relevant vetenskaplig information inom området.
Kursen behandlar teoretiskt masspektrometriska analysatorer och kopplade masspektrometriska tekniker såsom GC-MS, GC-MS/MS, LC-MS, LC-MS/MS och ICP-MS. Vid sidan av masspektrometrisk detektion så läggs stor vikt på tolkning av masspektrometriska data. I kursen ingår praktiska laborationer där olika masspektrometriska tekniker tillämpas med tyngdpunkt på frågeställningar inom kriminaltekniska utredningar och miljöforensik. Stor vkt läggs vid kvalitetssäkringsmetoder och speciering av relevanta matriser.
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1: Masspektrometri och kopplade tekniker, 9,5 högskolepoäng (Mass Spectrometry and Hyphenated Techniques, 9,5 Credits)
Delkursen behandlar teori och praktisk tillämpning av olika massanalysatorer och kopplade masspektrometriska tekniker för analys av organiska föreningar och grundämnen.
Delkurs 2: Masspektrometri, 5,5 högskolepoäng (Mass Spectrometry, 5,5 Credits)
Delkursen behandlar tolkning och utvärdering av masspektrometriska data och fragmenteringsreaktioner under främst elektronjonisation.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och laborationer.
Om kursen endast får ett fåtal registrerade deltagare kan ovan beskrivna undervisningsformer helt eller delvis ersättas av handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på kursen som helhet krävs Väl Godkänd (VG) på båda teoretiska delkurserna.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kemi B, Analytisk kemi, 7,5 högskolepoäng och Kemi B, Analysvetenskap och Forensik, 15 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
När en kurs har upphört eller genomgått större förändringar finns särskilda regler om examination/fullgörande av obligatoriska moment.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur