Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Kulturgeografi, grundkurs, 30 högskolepoäng | |||
Human Geography, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | KG001G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Kulturgeografi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Kultur- och samhällsgeografi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2014-12-11 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- utvecklat och kunnat visa grundläggande kunskaper om och förståelse för centrala kulturgeografiska teorier, modeller och begrepp,
- utvecklat och kunna visa grundläggande kunskaper om hållbar utveckling, särskilt genusperspektiv och hållbarhetsfrågor, inom kulturgeografi, och
- tillägnat sig och kunna visa grundläggande kunskaper om kulturgeografiska metoder.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande visa grundläggande färdighet och förmåga att
- använda centrala kulturgeografiska teorier, modeller och begrepp,
- formulera problem utifrån ett givet fall,
- formulera och kommunicera sina kunskaper, och
- söka och värdera information som grund för kunskapsbildning och förståelse.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande visa förmåga att
- i grundläggande avseende kunna tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt till centrala kulturgeografiska teorier, modeller och begrepp.
I kursen studeras samhälleliga förhållanden i relation till platser och regioner. Platser och regioner ses som arenor för människors vardagsliv samt företags och organisationers verksamhet. Förhållanden på olika platser och i olika regioner, som resursutnyttjande, näringsliv, urbana förhållanden och sociala mönster, studeras som ett resultat av både lokala och globala samhälleliga processer. Detta leder till att människors levnadsvillkor varierar mellan olika platser, regioner och delar av världen. Inom ramen för hållbar utveckling återkommer kursens olika delar dels genusperspektivet, dels hållbarhetsperspektivet om hur människors (ut)nyttjande av naturresurser ibland leder till miljöproblem.
Delkurs 1
Introduktion till kulturgeografi, 7,5 högskolepoäng
Delkursen består av tre teman. Det första behandlar centrala begrepp som rum, plats och region sett i relation till kulturgeografins idéhistoria. Det andra utgörs av miljöfrågor i ett humanekologiskt och kulturgeografiskt perspektiv. Det tredje temat är genusperspektiv i ämnet, som särskilt inriktas mot vardagslivets geografi.
Delkurs 2
Ekonomisk geografi , 7,5 högskolepoäng
I delkursen behandlas det världsekonomiska systemets framväxt och de processer som formar och omformar den nutida globala ekonomin. Vidare studeras Sveriges ekonomiska geografi: lokalisering, regional sammansättning och förändring, strukturomvandling, samt internationalisering.
Delkurs 3
Befolkning, urbanisering och mobilitet, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar dels befolkningsfrågor dels frågor som rör det urbana. I befolkningsfrågorna ingår grundläggande demografi samt migration och annan form för rörlighet, i lokalt, regionalt och globalt sammanhang. I delkursens andra del behandlas översiktligt städers historiska utveckling, ortssystemets framväxt, relationer mellan stad och land, städers funktionella differentiering samt boendesegregation.
Delkurs 4
Samhällsplanering utifrån genus- och ekologiperspektiv, 7,5 högskolepoäng
Delkursen inriktas främst på samhällsplanering på kommunal nivå. Särskilt uppmärksammas fysisk planering, bostadsplanering och social planering, samt olika planeringsprocesser som tar upp miljöfrågor och användandet av naturresurser. Nya fenomen inom samhällsutvecklingen och dess konsekvenser för samhällsplaneringen belyses. Olika kommunala planer används som exempel.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisningen i alla delkurserna sker huvudsakligen i form av problembaserat lärande, PBL, men även föreläsningar, seminarier, gruppövningar och exkursioner förekommer. Informationssökning i biblioteket ingår. Deltagande i fallen i PBL, seminarier och exkursioner utgör obligatoriska moment.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Egidius, Henry (1999)
"Problembaserat lärande - en introduktion för lärare och lärande"
Lund: Studentlitteratur, läses på delkurs 1, 3 och 4
Delkurs 1: Tillkommer artiklar i anslutning till undervisningen, på ca 200 sidor.
Delkurs 2: Tillkommer artiklar och rapporter i anslutning till undervisningen, på ca 100 sidor.
Delkurs 3: Tillkommer artiklar i anslutning till undervisningen, på ca 100 sidor.
Delkurs 4: Tillkommer artiklar, på ca 100 sidor och olika planer enligt lärares anvisningar.
Se också ämnesguiden för kulturgeografi på universitetsbibliotektets hemsida: http://www.ub.oru.se/guider/kulturgeografi
Litteratur markerad med * finns tillgänglig via Blackboard.