Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Kulturgeografi, grundkurs, 30 högskolepoäng
Human Geography, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: KG001G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Kulturgeografi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Kultur- och samhällsgeografi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2014-12-11 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- utvecklat och kunnat visa grundläggande kunskaper om och förståelse för centrala kulturgeografiska teorier, modeller och begrepp,
- utvecklat och kunna visa grundläggande kunskaper om hållbar utveckling, särskilt genusperspektiv och hållbarhetsfrågor, inom kulturgeografi, och
- tillägnat sig och kunna visa grundläggande kunskaper om kulturgeografiska metoder.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande visa grundläggande färdighet och förmåga att
- använda centrala kulturgeografiska teorier, modeller och begrepp,
- formulera problem utifrån ett givet fall,
- formulera och kommunicera sina kunskaper, och
- söka och värdera information som grund för kunskapsbildning och förståelse.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande visa förmåga att
- i grundläggande avseende kunna tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt till centrala kulturgeografiska teorier, modeller och begrepp.


Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen studeras samhälleliga förhållanden i relation till platser och regioner. Platser och regioner ses som arenor för människors vardagsliv samt företags och organisationers verksamhet. Förhållanden på olika platser och i olika regioner, som resursutnyttjande, näringsliv, urbana förhållanden och sociala mönster, studeras som ett resultat av både lokala och globala samhälleliga processer. Detta leder till att människors levnadsvillkor varierar mellan olika platser, regioner och delar av världen. Inom ramen för hållbar utveckling återkommer kursens olika delar dels genusperspektivet, dels hållbarhetsperspektivet om hur människors (ut)nyttjande av naturresurser ibland leder till miljöproblem.

Delkurs 1
Introduktion till kulturgeografi, 7,5 högskolepoäng
Delkursen består av tre teman. Det första behandlar centrala begrepp som rum, plats och region sett i relation till kulturgeografins idéhistoria. Det andra utgörs av miljöfrågor i ett humanekologiskt och kulturgeografiskt perspektiv. Det tredje temat är genusperspektiv i ämnet, som särskilt inriktas mot vardagslivets geografi.

Delkurs 2
Ekonomisk geografi , 7,5 högskolepoäng
I delkursen behandlas det världsekonomiska systemets framväxt och de processer som formar och omformar den nutida globala ekonomin. Vidare studeras Sveriges ekonomiska geografi: lokalisering, regional sammansättning och förändring, strukturomvandling, samt internationalisering.

Delkurs 3
Befolkning, urbanisering och mobilitet, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar dels befolkningsfrågor dels frågor som rör det urbana. I befolkningsfrågorna ingår grundläggande demografi samt migration och annan form för rörlighet, i lokalt, regionalt och globalt sammanhang. I delkursens andra del behandlas översiktligt städers historiska utveckling, ortssystemets framväxt, relationer mellan stad och land, städers funktionella differentiering samt boendesegregation.

Delkurs 4
Samhällsplanering utifrån genus- och ekologiperspektiv, 7,5 högskolepoäng
Delkursen inriktas främst på samhällsplanering på kommunal nivå. Särskilt uppmärksammas fysisk planering, bostadsplanering och social planering, samt olika planeringsprocesser som tar upp miljöfrågor och användandet av naturresurser. Nya fenomen inom samhällsutvecklingen och dess konsekvenser för samhällsplaneringen belyses. Olika kommunala planer används som exempel.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisningen i alla delkurserna sker huvudsakligen i form av problembaserat lärande, PBL, men även föreläsningar, seminarier, gruppövningar och exkursioner förekommer. Informationssökning i biblioteket ingår. Deltagande i fallen i PBL, seminarier och exkursioner utgör obligatoriska moment.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Introduktion till kulturgeografi, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1010)
Hemtentamen och deltagande i obligatoriska undervisningsmoment. (Delkurs 1)
Ekonomisk geografi, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1020)
Salstentamen och deltagande i obligatoriska undervisningsmoment. (Delkurs 2)
Befolkning, urbanisering och mobilitet, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1030)
Muntlig examination och deltagande i obligatoriska undervisningsmoment. (Delkurs 3)
Samhällsplanering utifrån genus- och ekologiperspektiv, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1040)
Hemtentamen och deltagande i obligatoriska undervisningsmoment. (Delkurs 4)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Introduktion till kulturgeografi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ekonomisk geografi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Befolkning, urbanisering och mobilitet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Samhällsplanering utifrån genus- och ekologiperspektiv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Andersson, Birgitta (2002)
"Rädslans rum" i Schough, Katarina (red.) Svensk kulturgeografi och feminism - rötter och rörelser i en rumslig disciplin
Karlstad: Karlstad University Studies 2002:3, *
Boverket (2010)
Plats för trygghet. Inspiration för stadsutveckling
http://www.boverket.se/
Friberg, Tora (2002)
"Om konsten att foga samman - kvinnors förflyttningsprojekt i tid och rum" i Schough, Katarina (red.) Svensk kulturgeografi och feminism - rötter och rörelser i en rumslig diciplin
Karlstad: Karlstad University Studies 2002:3, *
Knox, Paul L. & Marston, Sallie A. (senaste upplaga)
Human Geography. Places and Regions in Global Context
Upper Saddle River, N.J.; Pearson Education, (valda delar)
Länsstyrelsen i Örebro län (2011)
Vindkraft i Örebro län. Landskapsanalys och känslighetsbedömning. Publikation nr 2011:15
http://www.lansstyrelsen.se/orebro
Riksantikvarieämbetet (2012)
Landskap åt alla
http://www.raa.se
Åquist, Ann-Cathrine (2011)
Introduktion till genusperspektiv i kulturgeografi
Örebro: Örebro universitet, *
Åquist, Ann-Cathrine (2014)
Introduktion till kulturgeografins idéhistoria
Örebro: Örebro universitet, *
Åquist, Ann-Cathrine (2014)
Introduktion till tidsgeografi
Örebro: Örebro universitet, *

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Andersson, Frida, Ek, Richard & Molina, Irene (red.) (2008)
Regionalpolitikens geografi: regional tillväxt i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)
Forsberg, Gunnel (red.) (2013)
Planeringens utmaningar och tillämpningar
Uppsala: Uppsala Publishing House, (valda delar)
Knox, Paul L. & Marston, Sallie A (senaste upplaga)
Human Geography. Places and Regions in Global Context
Upper Saddle River, N.J.; Pearson Education, (valda delar)
Malmberg, Anders (2001)
"Lokala miljöer för industriell innovations - och utvecklingskraft". I kunskap och handling för företagande och regional utveckling Ekstedt, Eskil (red)
Arbetsliv i omvandling 2001:4, Arbetslivsinstitutet, http://ebib.sub.su/aio/2001/aio2001_04.pdf

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Byström, Mikael & Frohnert, Pär (2017)
Invandringens historia - från "folkhemmet" till dagens Sverige
Kunskapsöversikt: 2017:5 Deligationen för Migrationsstudier, http://www.delmi.se/publikationer-seminarier/invandringens-historia-fran-folkhemmet-till-dagens-sverige-kunskapsoversikt-20175
Forsberg, Gunnel (red.) (2013)
Planeringens utmaningar och tillämpningar
Uppsala: Uppsala Publishing House, (valda delar)
Knox, Paul L. & Marston, Sallie A. (senaste upplaga)
Human Geography. Places and Regions in Global Context
Upper Saddle River, N.J.; Pearson Education, (valda delar)
Ohlander, Ann-Sofie (1994)
Kvinnor, barn och arbete i Sverige 1850-1993. SOU 1994:38
Stockholm: Fritzes, *

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Plan- och bygglagen och Miljöbalken
Sök via: www.boverket.se
Rapporter om samhällsplanering
Boverket, www.boverket.se
Andersson, Frida, Ek, Richard & Molina, Irene (red.) (2008)
Regionalpolitikens geografi: regional tillväxt i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)
Broms Wessel, Ola, Tunström, Moa, & Bradley, Karin (red.) (2006)
Bor vi i samma stad? Om stadsutveckling, mångfald och rättvisa
Stockholm: Pocky, *
Dahl, Emmy & Henriksson, Malin (2010)
Genusdimensioner i svensk kommunal planering och krishantering. En forskningsöversikt
VTI Rapport 677. Linköping: VTI, *
Forsberg, Gunnel (red.) (2013)
Planeringens utmaningar och tillämpningar
Uppsala: Uppsala Publishing House, (valda delar)
Åquist, Ann-Cathrine (2001)
Den miljövänliga staden - kompakt eller gles? En forskningsöversikt
Örebro: Örebro universitet, Centrum för stadsmiljöforsknings skriftserie, nr 49, *


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Egidius, Henry (1999)
"Problembaserat lärande - en introduktion för lärare och lärande"
Lund: Studentlitteratur, läses på delkurs 1, 3 och 4

Delkurs 1: Tillkommer artiklar i anslutning till undervisningen, på ca 200 sidor.
Delkurs 2: Tillkommer artiklar och rapporter i anslutning till undervisningen, på ca 100 sidor.
Delkurs 3: Tillkommer artiklar i anslutning till undervisningen, på ca 100 sidor.
Delkurs 4: Tillkommer artiklar, på ca 100 sidor och olika planer enligt lärares anvisningar.

Se också ämnesguiden för kulturgeografi på universitetsbibliotektets hemsida: http://www.ub.oru.se/guider/kulturgeografi

Litteratur markerad med * finns tillgänglig via Blackboard.


Se denna kursplan som PDF