Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Samhällsplanering och hållbar utveckling, 30 högskolepoäng
Urban and Regional Planning and Sustainable Development, 30 Credits


Kurskod: KG004G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Tekniska området
Huvudområde: Kulturgeografi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Kultur- och samhällsgeografi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2016-06-14 Senast ändrad: 2017-09-26
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa kunskap om och förståelse för
- de samhällsfrågor som samhällsplanering grundas i,
- idéströmningar och diskussioner inom samhällsplanering,
- hållbar utveckling i relation till samhällsplanering, och
- kommunal och regional samhällsplanering i praktiken.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmåga att
- analysera kommunala och regionala dokument och planer, dels ur hållbarhetsperspektiv, dels utifrån idéströmningar inom samhällsplanering,
- tillämpa geografiska informationssystem (GIS) och andra visualiseringsverktyg, dels för analys, dels för presentation, och
- på ett professionellt sätt muntligt presentera sitt arbete inför en grupp.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- förmåga att värdera hur olika perspektiv framkommer och hanteras i kommunala och regionala dokument och planer, och
- grunddrag i ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Hållbar utveckling och samhällsplanering i teoretiskt perspektiv, 15 högskolepoäng
Delkursen inleds med samhällsplaneringens och stadsplaneringens idéhistoria. I kurslitteraturen ingår klassiska texter. Vidare behandlas nutida idéströmningar och diskussioner inom samhälls- och stadsplanering, samt de nutida samhällsfrågor som ligger till grund. Här ingår hållbar utveckling i socialt, ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Teman som tas upp är exempelvis: genusperspektiv, hållbara städer (vilket inkluderar segregationsprocesser), hållbar landsbygd, grönstruktur, stadsodling, relationer stad-landsbygd, ekosystemtjänster, trafikplanering, handel och konsumtion.

Delkurs 2
GIS och visualisering, 7,5 högskolepoäng
I delkursen utvecklar de studerande kunskaper och förmåga att presentera, visualisera och kommunicera planeringsprojekt av olika slag. Delkursen består av tre sammanlänkade moment: fördjupad analys med hjälp i bland annat medborgardialog av geografiska informationssystem, visualiseringsverktyg för presentation av planer och program samt muntlig presentationsteknik. Delkursen examineras i form av en laborationsrapport där de tre momenten integreras.

Delkurs 3
Kommunal och regional samhällsplanering i praktiken, 7,5 högskolepoäng
I delkursen arbetar studenterna med projektarbete som rör mål för hållbar utveckling på olika nivåer (FN:s Agenda 2030, nationella mål för hållbar utveckling, samt kommunala mål) i relation till kommunal och regional planering. Planeringen i kommuner och regioner av olika karaktär utgör fall i projektarbetet.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning sker huvudsakligen i form av problembaserat lärande (PBL), seminarier,
laborationer i datasal och projektarbete med handledning. Föreläsningar, exkursioner och studiebesök kan förekomma.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Hållbar utveckling och samhällsplanering, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Hemtentamen och deltagande i obligatoriska undervisningsmoment i form av PBL och andra seminarier. (Delkurs 1)
GIS och visualisering, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Laborationsrapport, där visualisering ingår, presenteras skriftligt och muntligt samt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment i form av övningar och seminarier. (Delkurs 2)
Kommunal och regional samhällsplanering i praktiken, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0301)
Projektrapport som seminariebehandlas samt granskning av annan projektrapport och deltagande i obligatoriska undervisningsmoment i form av handledning och seminarier. (Delkurs 3)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Hållbar utveckling och samhällsplanering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GIS och visualisering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kommunal och regional samhällsplanering i praktiken
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Kulturgeografi, grundkurs, 30 högskolepoäng och Kulturgeografi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Min stund på jorden. Artikelserie 2013
Dagens Nyheter, (Blackboard)
Blewitt, John (2014)
Understanding Sustainable Development
London: Routledge, (Finns som e-bok på Örebro universitetsbiblioteks databaser)
Grundel, Ida (2014)
Jakten på den attraktiva regionen. En studie om samtida regionaliseringsprocesser
Karlstad: Karlstad University, (Studies 2014:58) (Finns i DIVA)
Gustavsson, Eva & Elander, Ingemar (2015)
Sustainability potential of a redevelopment initiative in Swedish public housing: The ambiguous role of residents' participation and place identity. Progress in Planning 103 (2016)
(valda delar) (Finns i Örebro universitetsbiblioteks databaser)
Howard, Ebenezer (1985)
Garden Cities of To-Morrow
Attic Books, (Original 1902)
Jacobs, Jane (2005)
Den amerikanska storstaden liv och förfall
Göteborg: Bokförlaget Daidalos, (Original: The Death and Life of Great American Cities, 1961)
Lidskog, Rolf & Elander, Ingemar (2012)
Ecological Modernization in Practice? The Case of Sustainable Development in Sweden. Journal of Environmental Policy & Planning, vol 14 nr 4
(Finns i Örebro universitetsbiblioteks databaser)
Mattsson, Kristina (2011)
Landet utanför. Ett reportage om Sverige bortom storstaden
Stockholm: Leopard förlag
Sanne, Christer (2012)
Hur kan vi leva hållbart 2030
Naturvårdsverket, (www.naturvardsverket.se)
Slätmo, Elin (2014)
Jordbruksmark i förändring. Drivkrafter bakom och förutsättningar för offentlig styrning i Sverige och Norge
Göteborg: Avdelningen för kulturgeografi, Göteborgs universitet, (http://hdl.handle.net/2077/37012)
Tunström, Moa (2009)
På spaning efter den goda staden. Om konstruktioner av ideal och problem i svensk stadsbyggnadsdiskussion
Örebro: Örebro Studies in Human Geography 4, (finns i Örebro universitetsbiblioteks databaser)

Delkurs 1: Referenslitteratur
LeGates, Richard & Stout, Frederic (2011)
The City Reader. (5:e utgåvan)
London: Routledge

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Boverket
Medborgardialog, (2017), http://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/kommunal-planering/medborgardialog1/
Arnstein, Sherry R. (1969)
"A Ladder of Citizen Participation," JAIP, Vol. 35, No. 4, July 1969, pp. 216-224
http://www.lithgow-schmidt.dk/sherry-arnstein/ladder-of-citizen-participation_en.pdf
Fällman, Barbro (2013)
Tala och engagera: populär presentationsteknik. (3:e upplagan)
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 2: Referenslitteratur
Harrie, Lars (2013)
Geografisk informationsbehandling. Teori, metoder och tillämpningar
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Litteratur och regionala och kommunala planer väljs i samråd med lärare.
Gustavsson, Eva & Elander, Ingemar (2013)
Social hållbarhet: inte bara "sustainababble"?
Örebro: Örebro universitet, (Centrum för urbana och regional studiers skriftserie nr 69) (www.oru.se)
Naturvårdsverket (2016)
Miljömålen - 2016. Årlig uppföljning av miljökvalitetsmål och etappmål 2016
(www.naturvardsverket.se)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillkommer ytterligare litteratur om 200 sidor


Se denna kursplan som PDF