Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Det svenska samhällets geografi, 7,5 högskolepoäng
The Geography of Sweden, 7.5 Credits


Kurskod: KG005G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Kulturgeografi Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Kultur- och samhällsgeografi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2016-11-01 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- grundläggande kunskap om geografiska särdrag i befolkningens utveckling i Sverige,
- grundläggande kunskap om regionala skillnader i ekonomisk utveckling och struktur i Sverige, och
- grundläggande kunskap om svensk planering och svensk regionalpolitik.

Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och analysera geografiska skillnader, och
- skriftligen och muntligen analysera en geografisk problemställning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- jämföra och utvärdera geografiska skillnader i Sverige med motsvarande skillnader i det egna landet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger en grundläggande introduktion till svensk samhällsutveckling utifrån ett geografiskt perspektiv. I kursen behandlas den historiska, sociala, ekonomiska och demografiska utvecklingen i olika delar av landet, med fokus på frågor som befolkningsstruktur, rörlighet och migration, boendesegregation, regional utveckling och strukturomvandling, samt samhällsplanering i en svensk kontext.


Studieformer

Undervisningen sker dels i form av problembaserat lärande, dels i form av föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom 2 veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Helmfrid, Staffan, Syrén, Märta, Arnberg, Ulla, Elg, Margareta (Eds.1996) (1996)
The Geography of Sweden.
National Atlas of Sweden. Stockholm: Almqvist & Wiksell International., 170 sidor
Hermelin, Brita, Jansson, Ulf. (Eds. 2010) (2010)
Placing Human Geography. Sweden through Time and Space.
Ymer 2010. Stockholm: Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi., 340 sidor
NORDREGIO Policy Brief 2016:2
Can planning combat segregation and strengthen social sustainability? 4 pages
NORDREGIO Working paper authored by Tunström, Moa, Anderson, Timothy & Perjo, Liisa 2016:3
Segregated cities and planning for social sustainability - a Nordic perspective. 45 pages


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Further literature in the amount och approximately 200 pages on contemporary geographical issues and problem will be added.

Ytterligare litteratur på ca 200 sidor om aktuella geografiska frågor och problem tillkommer.


Se denna kursplan som PDF