Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Kvalitetsutveckling I, distans, 7,5 högskolepoäng | |||
Quality Development I, Distance Learning Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | KV101G | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | - | Högskolepoäng: | 7,5 |
Annat område: | Kvalitetsteknik | Ämnesgrupp (SCB): | Industriell ekonomi och organisation |
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2014-12-09 | Senast ändrad: | 2016-09-29 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- ha grundläggande kunskaper om bakgrunden till dagens kvalitetsarbete och vad som händer i vår omvärld och förståelse för hur detta påverkar kvalitetsutvecklingen,
- ha förmåga att förklara de grundläggande begrepp som är centrala inom kvalitetsutveckling,
- ha förmåga att tillämpa principerna för processkartläggning i enkla konkreta fall,
- ha förståelse för hur ledningssystem införs och används,
- ha grundläggande kunskaper om användningen av vanligt förekommande kvalitetsverktyg,
- ha förståelse för och kunna tillämpa teorierna för variation och enklare statistiska metoder.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna diskutera betydelsen av kultur, värderingar och traditioner för ett framgångsrikt arbete med kvalitetsutveckling,
- kunna identifiera orsaker till motstånd mot förändringar och föreslå hur detta kan hanteras,
- kunna identifiera viktiga faktorer för framgångsrikt införande av ledningssystem,
- kunna ge exempel på hur verktygen kan användas och hur de passar in i ett strukturerat arbetssätt,
- kunna ge förslag till hur man i praktiken kan använda statistisk processtyrning och tolka styrdiagram.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande
- förmågan att värdera några av förgrundsgestalternas idéer samt visa hur de har aktualitet även i dagens arbete med kvalitetsutveckling,
- förmågan att analysera en processkarta och ge förslag till hur den kan användas i arbetet med ständiga förbättringar,
- förmågan att motivera och förklara hur ledningssystemet kontinuerligt utvecklas och blir uthålligt användbart,
- förmågan att värdera och föreslå för någon organisation hur man effektivt och strukturerat kan arbeta med ständiga förbättringar,
- förmågan att värdera och ge förslag till hur man kan använda statistiska metoder i konkreta fall.
Kursen består av två delkurser:
Följande moment behandlas:
Delkurs I: Teori, 6 högskolepoäng
- historik, bakgrund, omvärld,
- värderingar, offensiv kvalitetsutveckling,
- terminologi,
- kvalitetsledningsstandard (ISO 9001), uppbyggnad, tolkning, användning och revidering,
- metoder och verktyg för kvalitetssäkring och ständiga förbättringar,
- grundläggande statistiska metoder,
- grupparbete med uppgifter och praktikfall.
Delkurs II: Inlämningsuppgifter, 1,5 högskolepoäng
Delkurs I: Undervisningen består av fyra träffar (studenten kan delta på distans eller ta del av inspelning efteråt).
Delkurs II: Individuellt arbete och grupparbete kopplat till praktikfall och webbmaterialet.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).
Som betyg på kursen som helhet ges betyget från delkurs I, givet att delkurs II är godkänd.
Enligt rektorsbeslut dnr 4.3.1-3289/2013 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Obligatorisk litteratur