Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
|
Kursplan |
Lean Grundkurs, distans, 7,5 högskolepoäng | |||
Lean Basics, Distance Learning Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | KV102G | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | - | Högskolepoäng: | 7,5 |
Annat område: | Kvalitetsteknik | Ämnesgrupp (SCB): | Industriell ekonomi och organisation |
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2014-12-09 | Senast ändrad: | 2016-09-29 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska den studerande
- ha kännedom om bakgrunden till Lean och varför Lean har fått en stor betydelse för dagens organisationer,
- ha en god förståelse för de grundläggande principer som Lean bygger på och hur de samverkar till en helhetssyn,
- inse kopplingen mellan kvalitetsutveckling och Lean,
- ha kunskap om hur man kan införa Lean i olika organisationer,
- ha kunskap om hur ekonomistyrning och logistik påverkas vid en framgångsrik implementering av Lean, och
- några inblickar i fördelarna med samverkan mellan Lean och Sex Sigma, spridning av Lean till nya områden och framtiden.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska den studerande
- ha förmåga att genomföra några steg i ett införande av Lean i det dagliga arbetet,
- ha förmåga att använda de grundläggande metoderna inom Lean för att till exempel analysera värdeflöden, reducera slöserier samt organisera arbetsplatsen genom att ta bort det som är onödigt och göra den effektiv, säker och trivsam, och
- ha en färdighet att använda några verktyg som är vanliga inom Lean och förstå när de är lämpliga att använda, hur de används och vilket resultatet kan bli vid rätt användning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska den studerande
- kunna värdera de fördelar som Lean kan medföra för en organisation och hur de kan nås,
- kunna analysera och värdera en organisation utgående från de kriterier som är viktiga för framgång med Lean,
- förstå varför motstånd uppstår under införandet av Lean och värdera hur de förändrade förhållandena för medarbetare och ledare påverkar möjligheterna till framgång samt hur man konkret kan hantera dessa förändringar, och
- kunna analysera och värdera hur Lean kan ge fördelar inom ekonomistyrning, logistik och för hela försörjningskedjan.
Kursen består av två delkurser:
Följande moment behandlas:
Delkurs I: Teori, 6 hp
- historik, bakgrund, utveckling
- Lean principer
- Lean begrepp
- införande av Lean
- grundläggande metoder
- lean och lärande organisation
- verktyg
- koppling till ekonomistyrning och logistik
- spridning och framtid.
Delkurs II: Inlämningsuppgifter, 1,5 hp
- grupparbete med uppgifter och praktikfall.
Undervisningen består av fem träffar (studenten kan delta på distans eller ta del av inspelning efteråt), individuellt arbete och grupparbete kopplat till praktikfall och webbmaterialet.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).
Som betyg på kursen ges betyget från provkod 0100 givet att övriga examinationsmoment är godkända.
Enligt rektorsbeslut, dnr 4.3.1-3289/2013 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Obligatorisk litteratur
Kursmaterialet nås via universitets portal för distansutbildning.