Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Kvalitetsstyrning av tid, distans, 7,5 högskolepoäng | |||
Quality Control of Time, Distance Learning Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | KV103G | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | - | Högskolepoäng: | 7,5 |
Annat område: | Kvalitetsteknik | Ämnesgrupp (SCB): | Industriell ekonomi och organisation |
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2014-12-09 | Senast ändrad: | 2015-03-25 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- ha grundläggande kunskaper om mekanismerna mellan tid, ekonomi och kvalitetsstyrning,
- ha förmåga att sammanställa, definiera och mäta tidsläckage i tjänsteprocesser,
- ha förståelse för och kunna tillämpa teorier om hur tidsläckage påverkar arbetsmiljö, stress och vinst.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- kunna använda kursens modeller och formler för analys av tidsläckage i tjänsteprocesser,
- kunna kritiskt jämföra projekt med avseende på kvalitetsstyrning av tid,
- kunna förstå och beakta de hävstångseffekter som finns mellan tid, ekonomi och kvalitetsstyrning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- ha förmågan att värdera kunskap/vetenskap inom kvalitetsstyrning av tjänsteorganisationer,
- ha förmågan att tillämpa teoretisk kunskap om tid i tjänstesystem i praktiken,
- ha förmågan att placera kvalitetsstyrning av tid i ett samhälleligt perspektiv,
- ha förmågan att ansvara för att självständigt genomföra kvalitetsstyrning av tid i tjänstesystem .
Kursen består av två delkurser:
Delkurs I, Teori 6 högskolepoäng:
- historik, bakgrund, utveckling; varuproduktion tidsproduktion,
- tidsbegreppet, kvalitet- och Leanprinciper,
- tid och systemvetenskap; ekonomiska beräkningar på tidsläckage,
- tid i tjänsteprocesser,
- införande och organisationsförändring,
- verktyg,
- spridning och framtid.
Delkurs II, Inlämningsuppgifter 1,5 högskolepoäng:
Kursen syftar till att ge studenten kunskaper om de grundläggande mekanismerna mellan kvalitet, ekonomi och tid. Mycket tid ägnas åt att lära ut teknik för beräkning och styrning av kvalitetsbrister knutna till tid och tidsläckage i såväl projekt som tjänsteprocesser.
Undervisningen består av fem föreläsningar (studenten kan delta på distans eller ta del av inspelning efteråt). Vidare ingår grupparbete kopplat till ett praktikfall. Deltagande i grupparbete är obligatoriskt moment.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
Som betyg på kursen som helhet ges betyget från delkurs I, givet att delkurs II är godkänd.
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa skall i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
När en kurs har upphört eller genomgått förändringar finns särskilda regler om examination/fullgörande obligatoriska moment.
Obligatorisk litteratur