Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Kvalitetsutveckling II, distans, 7,5 högskolepoäng | |||
Quality Development II, Distance Learning Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | KV104G | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | - | Högskolepoäng: | 7,5 |
Annat område: | Kvalitetsteknik | Ämnesgrupp (SCB): | Industriell ekonomi och organisation |
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2014-12-09 | Senast ändrad: | 2015-09-09 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- ha förmåga att definiera grundläggande termer och ha kunskaper om huvuddragen i standarden för kvalitetsledningssystem,
- ha förmåga att definiera vad som kännetecknar ett väl fungerande ledarskap,
- ha förståelse för hur man genomför processkartläggning,
- ha ökad förmåga att beskriva trender och väsentliga attribut för tjänster,
- ha ökad förståelse för hur man praktiskt kan genomföra en integrering av ledningssystem,
- ha bättre förmåga att beskriva och förklara några viktiga faktorer som har betydelse för kvalitetsutvecklingen i framtiden.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna identifiera viktiga faktorer för ett framgångsrikt arbete med ledningssystem,
- kunna illustrera hur ledarskap och kommunikation kan bidra till att skapa en miljö för ständiga förbättringar och strukturerat arbete med kvalitetsutveckling,
- kunna tillämpa metoder för att analysera, strukturera och utnyttja de data som samlas in från kunderna via enkäter mm,
- kunna ge ett översiktligt förslag till en struktur för ett integrerat ledningssystem,
- kunna redovisa vad som är viktigt för att en organisation ska kunna möta framtidens kvalitetskrav på ett effektivt sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande
- förmågan att identifiera och värdera viktiga faktorer för ett framgångsrikt långsiktigt arbete med ledningssystem,
- förmågan att ta fram viktiga kriterier för ledarskap och kommunikation och hur de kan bidra till en hållbar utveckling,
- förmågan att föreslå och motivera hur man i en organisation kan hantera de svårigheter som kan uppstå när det gäller att skapa en helhetssyn i organisationen med processer som grund,
- förmågan att jämföra och värdera olika metoder för att mäts och säkra tjänstekvalitet och kundnöjdhet,
- förmågan att värdera fördelar och nackdelar med integrering av ledningssystem,
- förmågan att ge exempel på trender när det gäller arbetssätt och verktyg samt värdera dem med tanke på hur de kan passa in i och påverka kvalitetsutvecklingen.
Kursen består av två delkurser:
Följande moment behandlas:
Delkurs I: Teori, 6 högskolepoäng
- en gemensam bas för kvalitetsutveckling,
- ledarskap och kommunikation,
- processer, processkartläggning, validering och ständiga förbättringar,
- tjänstekvalitet, Kano- och Gap-modellerna,
- kundorientering och metoder för att mäta kundnöjdhet,
- integrering av ledningssystem,
- metoder (Six Sigma, Lean production) och framtid.
Delkurs II: Inlämningsuppgifter, 1,5 högskolepoäng
Delkurs I: Undervisningen består av tre träffar (studenten kan delta på distans eller ta del av inspelning i efterhand).
Delkurs II: Individuellt arbete och grupparbete kopplat till praktikfall och webbmaterialet.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).
Som betyg på kursen som helhet ges betyget från delkurs I, givet att delkurs II är godkänd.
Enligt rektorsbeslut dnr 4.3.1-3289/2013 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kvalitetsutveckling I, 7,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
När en kurs har upphört eller genomgått förändringar finns särskilda regler om examination/fullgörande obligatoriska moment.
Obligatorisk litteratur