Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Kursplan


Kvalitetsteknik B, Kvalitetsutveckling II, distans, 7,5 högskolepoäng
Quality Engineering, Quality Development II, Intermediate Course, 7.5 Credits


Kurskod: KV2002 Utbildningsområde: Tekniska området
Huvudområde: - Högskolepoäng: 7,5
Annat område: Kvalitetsteknik Ämnesgrupp (SCB): Industriell ekonomi och organisation
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2006-12-15 Senast ändrad: 2012-03-30
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- ha förmåga att definiera grundläggande termer och ha kunskaper om huvuddragen i standarden för kvalitetsledningssystem
- ha förmåga att definiera vad som kännetecknar ett väl fungerande ledarskap
- ha förståelse för hur man genomför processkartläggning
- ha ökad förmåga att beskriva trender och väsentliga attribut för tjänster
- ha ökad förståelse för hur man praktiskt kan genomföra en integrering av ledningssystem
- ha bättre förmåga att beskriva och förklara några viktiga faktorer som har betydelse för kvalitetsutvecklingen i framtiden.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna identifiera viktiga faktorer för ett framgångsrikt arbete med ledningssystem
- kunna illustrera hur ledarskap och kommunikation kan bidra till att skapa en miljö för ständiga förbättringar och strukturerat arbete med kvalitetsutveckling
- kunna tillämpa metoder för att analysera, strukturera och utnyttja de data som samlas in från kunderna via enkäter mm
- kunna ge ett översiktligt förslag till en struktur för ett integrerat ledningssystem
- kunna redovisa vad som är viktigt för att en organisation ska kunna möta framtidens kvalitetskrav på ett effektivt sätt.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande
- förmågan att identifiera och värdera viktiga faktorer för ett framgångsrikt långsiktigt arbete med ledningssystem
- förmågan att ta fram viktiga kriterier för ledarskap och kommunikation och hur de kan bidra till en hållbar utveckling
- förmågan att föreslå och motivera hur man i en organisation kan hantera de svårigheter som kan uppstå när det gäller att skapa en helhetssyn i organisationen med processer som grund
- förmågan att jämföra och värdera olika metoder för att mäts och säkra tjänstekvalitet och kundnöjdhet
- förmågan att värdera fördelar och nackdelar med integrering av ledningssystem
- förmågan att ge exempel på trender när det gäller arbetssätt och verktyg samt värdera dem med tanke på hur de kan passa in i och påverka kvalitetsutvecklingen.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen består av två delkurser:

Följande moment behandlas:
Delkurs I: Teori, 6 högskolepoäng
- en gemensam bas för kvalitetsutveckling
- ledarskap och kommunikation
- processer, processkartläggning, validering och ständiga förbättringar
- tjänstekvalitet, Kano- och Gap-modellerna
- kundorientering och metoder för att mäta kundnöjdhet
- integrering av ledningssystem
- metoder (Six Sigma, Lean production) och framtid.

Delkurs II: Inlämningsuppgifter, 1,5 högskolepoäng


Studieformer

Delkurs I: Undervisningen består av tre träffar (studenten kan delta på distans eller ta del av inspelning i efterhand).
Delkurs II: Individuellt arbete och grupparbete kopplat till praktikfall och webbmaterialet.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Teori, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell hemtentamen, som bygger på ett praktikfall, för betyget 3 och/eller skriftligt prov för möjlighet till betyget 4 eller 5.
Inlämningsuppgifter, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Godkända gruppvis inlämnade uppgifter.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).

Teori
Som betyg används 3, 4, 5 eller Underkänd (U).
Inlämningsuppgifter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Kvalitetsteknik A, Kvalitetsutveckling I, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på hel kurs
Som betyg på kursen som helhet ges betyget från delkurs I, givet att delkurs II är godkänd.

Enligt rektorsbestlut nr 54/95, dnr 4.6 148-95 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.


Övergångsbestämmelser

Om en kurs genomgått förändringar som är så omfattande att studenten inte på grundval av tidigare genomgången kurs kan ta del av den förändrade kursens ordinarie tentamen, skall studenten beredas möjlighet till minst tre särskilda prov jämnt fördelade under en tidsperiod av arton månader efter det att kursen upphört eller förändringarna ägt rum. Tiden räknas från och med utgången av den termin kursen upphört eller förändringen inträdde.

Skulle kurslitteraturen ha förändrats så att den bedöms som väsentligt annorlunda, skall studenten ges möjlighet att göra minst tre prov baserade på den tidigare gällande kurslitteraturen, om den fortfarande kan bedömas relevant i kunskapshänseende, under en tidsperiod av arton månader. Tiden räknas från och med utgången av den termin som kurslitteraturen förändrades.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bäckström, Ingela, Edenhagen, Görgen, Schön, Lennart (2003)
Kvalitet - en integrerad helhetssyn - fördjupning
Detta kursmaterial nås via universitetets portal för distansutbildning.
Edvardsson, Bo m fl (1998)
Mätning av tjänstekvalitet i praktiken
Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 91-44-00706-X
Klefsjö, Bengt, Bergman, Bo (Senaste upplagan)
Kvalitet från behov till användning
Lund Studentlitteratur AB


Se denna kursplan som PDF