Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Litteraturvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng
Comparative Literature, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: LI001G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Litteraturvetenskap Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Litteraturvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2014-12-11 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- grundläggande kunskaper om litteraturvetenskaplig begreppsapparat,
- grundläggande kunskaper om främst den västerländska litteraturen från forntid till nutid, och
- förståelse för litterära verk som självständiga estetiska produkter men även som uttryck för genre och för sin tids idéer och föreställningar.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt läsa, beskriva och förstå skönlitterära texter av skilda slag, och
- redogöra för centrala litterära strömningar, genrer och verk, temata och motiv, samt de kontexter i vilka de kommit till och använts.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- på en grundläggande nivå och med en litteraturvetenskaplig begreppsapparat beskriva och diskutera skönlitterära texter av olika slag.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Att läsa och förstå skönlitteratur, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar vad som utmärker litterär framställning och utgår från de tre skönlitterära grundformerna: berättande, lyrisk och dramatisk framställning. Stor vikt läggs vid textanalys.

Delkurs 2
Från antiken till 1700, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger en bred framställning av litteraturen under den aktuella perioden och uppmärksammar särskilt ett antal betydande och för de olika epokerna representativa verk.

Delkurs 3
Från 1700 t.o.m. naturalismen, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger en bred framställning av litteraturen under den aktuella perioden och uppmärksammar särskilt ett antal betydande och för de olika epokerna representativa verk.

Delkurs 4
Från symbolismen till idag, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger en bred framställning av litteraturen under den aktuella perioden och uppmärksammar särskilt ett antal betydande och för de olika epokerna representativa verk.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, lektioner och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Att läsa och förstå skönlitteratur, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Salstentamen. (Delkurs 1)
Från antiken till 1700, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Salstentamen. (Delkurs 2)
Från 1700 t.o.m. naturalismen, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Salstentamen. (Delkurs 3)
Från symbolismen till idag, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Salstentamen. (Delkurs 4)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Att läsa och förstå skönlitteratur
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Från antiken till 1700
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Från 1700 t.o.m. naturalismen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Från symbolismen till idag
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bergsten, Staffan & Elleström, Lars (2004)
Litteraturhistoriens grundbegrepp
Lund: Studentlitteratur
Claésson, Dick; Fyhr, Lars & Hansson, Gunnar D, red. (2006)
Texter från Sapfo till Strindberg
Lund: Studentlitteratur, (antologi, förkortad TSS nedan). Urval enligt "Tillägg och kommentarer till litteraturlistan"
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (valfri upplaga)
Litteraturens historia i Sverige
Stockholm: Nordstedts, (valda delar)
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (valfri upplaga)
Litteraturens historia i världen
Stockholm: Nordstedts (valda delar)

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Aspelin, Kurt, red. (1977)
Teaterarbete. Texter för teori och praxis
Stockholm: PAN/Norstedt, (Bogatyrev, Petr: "Teaterns tecken" läses)
Kleberg, Lars (1980)
Teatern som handling. Sovjetisk avantgarde-estetik 1917-1927
Stockholm: PAN/Norstedt, (valda delar läses)
Preminger, Alex & Brogan, T.V.F. (ed.) (1993)
Encyclopedia of Poetry and Poetics
Princeton, New Jersey: Princeton University Press, (valda delar)
Skalin, Lars-Åke (2010)
Kompendium i berättarteori
Wistrand, Sten (2016)
Dramatisk framställning
(Kompendium)
Wolosky, Shira (2008)
The Art of Poetry: How to Read a Poem
Oxford: Oxford University Press


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Som obligatorisk läsning tillkommer följande litteratur:

Delkurs 1:
Skönlitteratur
En roman
Minst ett skådespel
Dikter

Delkurs 2:
Skönlitteratur
Bibeln (urval)
Gilgamesheposet
Odysséen
Litteratur från den grekiska och romerska antiken (TSS)
Attisk dramatik
Vergilius, Aeneiden (urval)
Ett urval medeltida texter (TSS)
Ett urval texter av Dante Alighieri
Ett urval renässanstexter (TSS)
Ett urval Shakespearedramer
Ett urval engelska 1600-talstexter (TSS)
Miguel de Cervantes Saavedra, Don Quijote (urval)
Ett urval fransk-klassicistisk dramatik
En roman från 1600-talet
Ett urval svenska texter från 1600-talet (TSS)

Delkurs 3:
Skönlitteratur
Voltaire: Candide
Två realistiska 1700-talsromaner (urval)
Ett urval svenska texter från 1700-talet
Ett urval dikter och andra texter från perioden
Några representativa dramer
Romaner och noveller representativa för romantik, realism och naturalism och för det nordiska genombrottet
Några sagor

Delkurs 4:
Skönlitteratur
Symbolistisk lyrik och svensk nittitalslyrik
Selma Lagerlöf, en roman
Joseph Conrad: Mörkrets hjärta
Ett urval konstnärliga manifest
Ett urval lyrik från 1900-talet
Ett antal representativa pjäser
Romaner och noveller representativa för 1900-talets roman- och novellkonst


Se denna kursplan som PDF