Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa] |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Litteraturvetenskap B, 30 högskolepoäng | |||
Comparative Literature, Intermediate Course, 30 Credits |
Kurskod: | LI2001 | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Litteraturvetenskap | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Litteraturvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1E |
Inrättad: | 2006-11-28 | Senast ändrad: | 2011-09-28 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2012 | Beslutad av: | Akademichef |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs ha
- ökad förståelse för den lyriska framställningens olika verkningsmedel
- ökad förståelse för hur faktiska och fiktionella framställningar fungerar och skiljer sig åt
- ökad och fördjupad förståelse för litterära verk som självständiga estetiska produkter men även som uttryck för genre och för sin tids och kulturs idéer och föreställningar
- grundläggande kunskap om litteraturvetenskapliga teorier, metoder och perspektiv
- kunskap om för ämnet relevanta informationskällor
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- föra en analytisk diskussion om olika slags framställningsformer
- resonera om och problematisera förhållandet mellan fakta och fiktion
- känna igen och förhålla sig till olika litteraturvetenskapliga teorier, metoder och perspektiv
- inta ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt
- självständigt författa en mindre vetenskaplig uppsats
- bedöma och använda för ämnet relevanta informationskällor
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- analysera och tolka litterära verk utifrån olika kontexter samt att välja och använda relevanta lässtrategier beroende på analysens/tolkningens syfte och sammanhang
- förhålla sig till olika framställningsformer bl.a. utifrån etiska överväganden
- på en grundläggande nivå i skrift föra litteraturvetenskapliga resonemang, kritiskt granska och muntligt opponera på arbeten av detta slag samt svara på framförd kritik
- aktivt följa forskningen inom ämnet
- Delkurs 1. Perspektiv på utomeuropeisk litteratur, 7,5 högskolepoäng (Perspectives on Non-European Literature, 7,5 higher education credits):
Skönlitterära texter från olika delar av världen läses och diskuteras bl.a. utifrån olika centrala begrepp inom postkolonial forskning.
- Delkurs 2. Lyrisk framställning, 7,5 högskolepoäng (Poetic and Lyrical Forms, 7,5 higher education credits):
Delkursen behandlar olika lyriska framställningssätt och verkningsmedel med exempel från skilda tider och genrer inklusive sångtexter och lyrisk prosa.
- Delkurs 3. Fakta och fiktion, 7,5 högskolepoäng (Fact and Fiction, 7,5 higher education credits):
Med exempel från olika genrer beskrivs, problematiseras och diskuteras hur faktisk och fiktionell framställning fungerar.
- Delkurs 4. Uppsats, 7,5 högskolepoäng (Essay, 7,5 higher education credits):
Genom författandet av en vetenskaplig uppsats uppövas förmågan att söka relevant information samt att föra litteraturvetenskapliga resonemang i skrift, och genom en oppositionsuppgift lär den studerande sig att kritiskt granska en framställning av detta slag.
Undervisningen på delkurserna 1, 2 och 3 bedrivs i form av lektioner. Delkurs 4 består av individuell handledning med ett avslutande seminarium där studenternas uppsatser ventileras. Obligatorisk närvaro under delkurs 4.
Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten skall fullgöra momentet vid ett senare kurstillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteraturvetenskap A, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Betyg på hel kurs:
- För att få betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på delkurser om sammanlagt minst 22,5 högskolepoäng.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av examinator bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Som obligatorisk läsning tillkommer följande verk:
Delkurs 1
Skönlitteratur
Chinua Achebe, Allt går sönder (Things Fall Apart)
Alejo Carpentier, Riket av denna världen
Coetzee, Mr Foe
Maryse Condé, en roman
Nam Le, Båten (urval)
E C Osondu, Voice of America (urval)
Jean Rhys, Sargassohavet (Wide Sargasso Sea)
Salman Rushdie, en roman
Arundhati Roy, De små tingens gud (The God of Small Things)
Junichiro Tanizaki, Somliga tycker om nässlor (Some Prefer Nettles)
Delkurs 2
Analyser i anslutning till de skönlitterära verk som läses (ca.200 sidor)
Skönlitteratur
En lyrisk roman
Dikter och sångtexter
Delkurs 3
Exempel på genrer som reportage, reseberättelse, självbiografi, dokumentärroman, s.k. "sann historia"
Analyser i anslutning till de valda verken
Delkurs 4.
Vetenskaplig litteratur och skönlitteratur relevant för uppsatsen, ca. 500 sidor, tillkommer som obligatorisk litteratur.
Visst utbyte av skönlitterära texter kan ske utifrån vad som finns tillgängligt att köpa.