Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Litteraturvetenskap B, 30 högskolepoäng
Comparative Literature, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: LI2001 Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Litteraturvetenskap Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Litteraturvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1E
Inrättad: 2006-11-28 Senast ändrad: 2011-09-28
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2012 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs ha
- ökad förståelse för den lyriska framställningens olika verkningsmedel
- ökad förståelse för hur faktiska och fiktionella framställningar fungerar och skiljer sig åt
- ökad och fördjupad förståelse för litterära verk som självständiga estetiska produkter men även som uttryck för genre och för sin tids och kulturs idéer och föreställningar
- grundläggande kunskap om litteraturvetenskapliga teorier, metoder och perspektiv
- kunskap om för ämnet relevanta informationskällor

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- föra en analytisk diskussion om olika slags framställningsformer
- resonera om och problematisera förhållandet mellan fakta och fiktion
- känna igen och förhålla sig till olika litteraturvetenskapliga teorier, metoder och perspektiv
- inta ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt
- självständigt författa en mindre vetenskaplig uppsats
- bedöma och använda för ämnet relevanta informationskällor

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- analysera och tolka litterära verk utifrån olika kontexter samt att välja och använda relevanta lässtrategier beroende på analysens/tolkningens syfte och sammanhang
- förhålla sig till olika framställningsformer bl.a. utifrån etiska överväganden
- på en grundläggande nivå i skrift föra litteraturvetenskapliga resonemang, kritiskt granska och muntligt opponera på arbeten av detta slag samt svara på framförd kritik
- aktivt följa forskningen inom ämnet


Kursens huvudsakliga innehåll

- Delkurs 1. Perspektiv på utomeuropeisk litteratur, 7,5 högskolepoäng (Perspectives on Non-European Literature, 7,5 higher education credits):
Skönlitterära texter från olika delar av världen läses och diskuteras bl.a. utifrån olika centrala begrepp inom postkolonial forskning.

- Delkurs 2. Lyrisk framställning, 7,5 högskolepoäng (Poetic and Lyrical Forms, 7,5 higher education credits):
Delkursen behandlar olika lyriska framställningssätt och verkningsmedel med exempel från skilda tider och genrer inklusive sångtexter och lyrisk prosa.

- Delkurs 3. Fakta och fiktion, 7,5 högskolepoäng (Fact and Fiction, 7,5 higher education credits):
Med exempel från olika genrer beskrivs, problematiseras och diskuteras hur faktisk och fiktionell framställning fungerar.

- Delkurs 4. Uppsats, 7,5 högskolepoäng (Essay, 7,5 higher education credits):
Genom författandet av en vetenskaplig uppsats uppövas förmågan att söka relevant information samt att föra litteraturvetenskapliga resonemang i skrift, och genom en oppositionsuppgift lär den studerande sig att kritiskt granska en framställning av detta slag.


Studieformer

Undervisningen på delkurserna 1, 2 och 3 bedrivs i form av lektioner. Delkurs 4 består av individuell handledning med ett avslutande seminarium där studenternas uppsatser ventileras. Obligatorisk närvaro under delkurs 4.

Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten skall fullgöra momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Perspektiv på utomeuropeisk litteratur, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter enligt examinators anvisningar.
Lyrisk framställning, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter enligt examinators anvisningar.
Fakta och fiktion, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter enligt examinators anvisningar.
Uppsats, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Kursen examineras genom författande av ett självständigt arbete som försvaras vid ett seminarium och genom opposition på ett annat självständigt arbete.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Perspektiv på utomeuropeisk litteratur
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Lyrisk framställning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Fakta och fiktion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Uppsats
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Litteraturvetenskap A, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på hel kurs:
- För att få betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på delkurser om sammanlagt minst 22,5 högskolepoäng.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av examinator bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bergsten, Staffan (red.) (2002)
Litteraturvetenskap: En inledning
Lund: Studentlitteratur, 2 uppl, 227 sidor
Leth, Göran, Thurén, Torsten (2000)
Källkritik för internet
Stockholm: Styrelsen för psykologiskt försvar, 152 sidor. https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/SPF/kallkritik_internet.pdf
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 263 sidor

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Ashcroft, Bill, Griffiths, Gareth and Tiffin, Helen (2001)
Key Concepts in Post-Colonial Studies
London: Routledge, 275 sidor [electronic resource] (ca. 50 sidor läses)
Ashcroft, Bill, Griffiths, Gareth and Tiffin, Helen (1995)
Post-Colonial Studies Reader
London: Routledge, 526 sidor [electronic resource] (ca.50 sidor läses)
Bladh, Elisabeth & Kullberg, Christina (red.) (2010)
Litteratur i gränszonen: Transnationella litteraturer i översättning ur ett nordiskt perspektiv
Falun: Högskolan i Dalarna, 175 sidor (Christina Kullberg, "Textens fönster mot världen", s. 53-63 läses) [kompendium]
Brydon, Diana (ed.) (2000)
Postcolonialism: Criticial Concepts in Literary and Cultural Studies: Volume III
London: Routledge, 528 sidor, (Edward W. Said, "Orientalism Reconsidered", s. 846 - 861 läses) [kompendium]
Chew, Shirley and Richards, David (ed.) (2010)
A Concise Companion to Postcolonial Literature
Malden, MA: Wiley-Blackwell, 241 sidor [electronic resource] (s. 1-140, 162-181 läses)
Landmark, Dan (2003)
"Vi, civilisationens ljusbärare": Orientalistiska mönster i det sena 1800-talets svenska litteratur och kultur
Örebro: Universitetsbiblioteket, 227 sidor ("Orientalismdebatten", s. 35-44 läses) [kompendium]
Leitch, Vincent B. (ed.) (2001)
The Norton Anthology of Theory and Criticism
New York: W.W. Norton & Company, 2624 sidor (Chinua Achebe, "An Image of Africa", s. 1783-1794 läses) [kompendium]
Petersson, Margareta (2008)
Globaliseringens ansikten: Den indoengelska romanen
Stockholm: Carlssons, 399 sidor (Arundhati Roy, "Dystopi", s. 314-328 ) [kompendium]

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Preminger, Alex and Brogan, T.V.F. (ed.) (1993)
The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics
Princeton, NJ: Princeton University Press, 1383 sidor (James William Johnson, "Lyric", s. 713-727 läses) [kompendium]
Wolosky, Shira (2008)
The Art of Poetry: How to Read a poem
Oxford: Oxford University Press, 248 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Bergsten, Staffan (red.) (2002)
Litteraturvetenskap en inledning
Lund: Studentlitteratur, 2 uppl, 227 sidor (Eva Haettner Aurelius, "Litteratur och idéer", s. 33-50, Carina Burman, "Biografisk litteraturforskning", s. 71-80 och Johan Svedjedal, "Litteratursociologi", s. 81-98 läses)
Götselius, Thomas & Haettner Aurelius, Eva (red.) (1997)
Genreteori
Lund : Studentlitteratur, 303 sidor, (Alastair Fowler, "Genrebegrepp", s. 254-273 läses)
Mink, Louis O. (1993)
Den berättande formen som kognitivt verktyg
I: Tidskrift för litteraturvetenskap, nr. 2-3, s. 161-177 [kompendium]
Ooijen, Erik van (2011)
Cinematic shots and cuts: on the ethics and semiotics of real violence in film fiction
I: Journal of Aesthetics & Culture, vol. 3, s. 1-15 /www.aestheticsandculture.net/index.php/jac/article/view/6280/8407
Rosengren, Henrik & Östling, Johan (red.) (2011)
Med livet som insats: Biografin som humanistisk genre
Lund: Sekel, 190 sidor. (Johan Svedjedal, "Skrivna ord, skrivna liv", s. 63-79 läses) [kompendium]
Sandberg, Robert (1996)
Historiskt arbete 1
Stockholm: Almqvist & Wiksell, 159 sidor (s. 5-11 läses) [kompendium]
Skalin, Lars-Åke (red.) (2003)
Berättaren: En gäckande röst i texten
Örebro: Örebro universitet, 345 sidor (Carina Lidström, "Berättaren på resa: Om persona och berättarhållning i några svenska reseberättelser", s. 229-256 läses) [kompendium]
Skalin, Lars-Åke (red.) (2008)
Narrativity, Fictionality, and Literariness: The Narrative Turn and the Study of Literary Fiction
Örebro: Örebro universitet, 270 sidor (Lars-Åke Skalin, "Telling a Story: Reflections on Fictional and Non-Fictional Narratives", s. 201-260 läses) [kompendium]
Thurén, Torsten (2006)
Författarens verktygslåda: Att läsa och skriva sakprosa.
Stockholm: Liber, 166 sidor
Wistrand, Sten (2011)
Time for Departure?:The principle of Minimal Departure - A Critical Examination
Örebro: Örebro universitet, 18 sidor. [kompendium]
Årheim, Annette (2007)
När realismen blir orealistisk: Litteraturens "sanna historier" och unga läsares tolkningsstrategier
Växjö: Växjö University Press, 219 sidor (kap. "Teoretiska utgångspunkter", s. 17-52 och "Samtidslitteraturens sanningsanspråk", s. 151-187 läses)

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Wistrand, Sten (2011)
Att skriva B-uppsats: Litteraturvetenskap
Örebro: HumUS, Örebro Universitet, 26 sidor [kompendium]


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Som obligatorisk läsning tillkommer följande verk:

Delkurs 1
Skönlitteratur
Chinua Achebe, Allt går sönder (Things Fall Apart)
Alejo Carpentier, Riket av denna världen
Coetzee, Mr Foe
Maryse Condé, en roman
Nam Le, Båten (urval)
E C Osondu, Voice of America (urval)
Jean Rhys, Sargassohavet (Wide Sargasso Sea)
Salman Rushdie, en roman
Arundhati Roy, De små tingens gud (The God of Small Things)
Junichiro Tanizaki, Somliga tycker om nässlor (Some Prefer Nettles)

Delkurs 2
Analyser i anslutning till de skönlitterära verk som läses (ca.200 sidor)
Skönlitteratur
En lyrisk roman
Dikter och sångtexter

Delkurs 3
Exempel på genrer som reportage, reseberättelse, självbiografi, dokumentärroman, s.k. "sann historia"
Analyser i anslutning till de valda verken

Delkurs 4.
Vetenskaplig litteratur och skönlitteratur relevant för uppsatsen, ca. 500 sidor, tillkommer som obligatorisk litteratur.

Visst utbyte av skönlitterära texter kan ske utifrån vad som finns tillgängligt att köpa.


Se denna kursplan som PDF