Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Kursplan


Aritmetik, algebra och geometri för grundlärare, 3 högskolepoäng
Arithmetic, Algebra and Geometry for Primary Education Teachers, 3 Credits


Kurskod: MA600G Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området
Huvudområde: Matematik Högskolepoäng: 3
    Ämnesgrupp (SCB): Matematik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2016-01-29 Senast ändrad: 2016-02-29
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- reflektera kring hur olika arbetssätt kan gynna elevernas lärande inom de matematiska innehållsområden som kursen behandlar,
- reflektera kring vilket lärande elever erbjuds i olika matematiska aktiviteter inom de matematiska områden som kursen behandlar,
- konstruera och planera matematiska aktiviteter där eleverna får möta olika representationsformer och träna olika matematiska förmågor, och
- reflektera över vilka matematiska förmågor eleverna får möjlighet att utveckla i olika slags aktiviteter och/eller representationsformer.


Kursens huvudsakliga innehåll

De matematiska förmågor som beskrivs i nuvarande läroplan (Lgr11), huvudräkningsstrategier och valda delar från grundläggande algebra, aritmetik och geometri, samt deras relation till de didaktiska frågorna hur, vad och varför.


Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Kollegialt arbete med aktivitetsplanering, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Förberedelse inför och aktivt deltagande i samtliga seminarier

Om en student blir underkänd eller inte närvarar vid ett seminarium examineras det genom skriftlig ersättningsuppgift.
Matematikdidaktisk reflektion, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Skriftlig inlämningsuppgift

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Kollegialt arbete med aktivitetsplanering
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Matematikdidaktisk reflektion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng inom ämnet pedagogik.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Häggblom, Lisen (Senaste upplagan)
Med matematiska förmågor som kompass
Lund: Studentlitteratur, 252 sidor
Smith, Margaret S. & Stein, Mary Kay (Senaste upplagan)
5 undervisningspraktiker i matematik - för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm: Natur och kultur, 160 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Onlinematerial från Skolverkets Matematiklyftet tillkommer.


Se denna kursplan som PDF