Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2016 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Matematik I, inriktning 4-6, 22,5 högskolepoäng | |||
Mathematics I, with Specialisation in Compulsary School Teaching Grades 4-6, Basic Course, 22.5 Credits |
Kurskod: | MA6102 | Utbildningsområde: | Tekniska området Verksamhetsförlagd utbildning |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Matematik | Högskolepoäng: | 22,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Matematik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2012-08-29 | Senast ändrad: | 2014-09-24 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande visa
- kunskaper om kursplanen i matematik och dess historia,
- förståelse för att både kunskap i matematik och matematiklärarkunskap kan beskrivas utifrån olika ramverk,
- grundläggande kunskaper om formativ bedömning i matematik,
- förståelse för olika elevers uppfattningar om vad matematik är i skola och vardag samt dess
möjliga konsekvenser,
- förståelse för de förutsättningar som skolmiljön innebär för undervisning och lärande i matematik,
- förståelse för kommunikationens roll för undervisning och lärande i matematik,
- kunskap om problemlösning i matematik och dess betydelse för undervisning och lärande i matematik,
- kunskap om huvudräkningsstrategier och dess betydelse för lärande i matematik,
- förståelse för matematikämnets karaktär och uppbyggnad, och
- grundläggande förståelse för matematiska objekt och resonemang inom aritmetik, algebra och geometri samt hur dessa relaterar till varandra.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- planera, genomföra och utvärdera undervisning av ett begränsat matematiskt avsnitt,
- beskriva och lösa matematiska problem med hjälp av olika strategier och representationsformer,
- undervisa matematik genom problemlösning,
- använda, förklara och motivera grundläggande begrepp, lagar och metoder inom de matematiska områden kursen behandlar, och
- beskriva lösningar till problem inom de matematiska områden kursen behandlar på ett logiskt sammanhängande och matematiskt korrekt sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande visa
- insikter om hur det personliga förhållningssättet till skolämnet matematik påverkar yrkesutövningen,
- tilltro till, och förmåga att bedöma, egna matematiska förmågor, och
- förmåga att systematisera och tillvarata egna och andras erfarenheter för utveckling inom
yrkesområdet.
Kursen problematiserar frågor som: Vad utmärker bra matematikundervisning? Vilka är dess förutsättningar och mål? Var ligger ansvaret och vilken roll spelar läraren med sina kunskaper och erfarenheter?
Matematik för lärare 1, 15 hp (Mathematics for Teachers 1, 15 Credits)
Grundskolans kursplan i matematik behandlas och diskuteras i relation till olika sätt att beskriva kunskap i matematik. Resultat från matematikdidaktisk forskning
om matematikkunskap, lärarkunskap och klassrumsundervisning berörs. Elevers kunskapsutveckling i matematik och hur denna kan utmanas genom undervisning diskuteras i relation till läroböcker, arbetssätt, formativ bedömning och representationsformer. Särskild vikt fästs vid problemlösning både som centralt innehåll, förmåga, arbetssätt och som klassrumspraktik.
Kursen behandlar matematik som är relevant för undervisning i förskoleklass och skolans årskurser 1 till och med 6 med tyngdpunkt på grundläggande talteori, aritmetik, algebra och geometri. Detta innefattar naturliga och rationella tal samt deras delbarhet och faktorer; positionssystemet; de fyra räknesätten, deras inbördes relationer och huvudräkningsstrategier avseende dessa; bråkräkning; procent-begreppet; uttryck och ekvationer av första och andra graden. Vidare behandlas linjer och vinklar; månghörningar, cirklar och enklare tredimensionella figurer; parallellitet; kongruens och likformighet; Pythagoras sats; mätning av längd, area och volym samt skala. Satser, bevis och konstruktioner från den Euklidiska geometrin används för att illustrera matematikens uppbyggnad och det matematiska arbetets karaktär.
Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 hp (Placement studies 2, 7,5 Credits)
Delkursen är verksamhetsförlagd och nära kopplad till de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska studierna. I kursen ingår pedagogisk planering, genomförande samt utvärdering av egen matematikundervisning. Kursen betonar vikten av att kontinuerligt reflektera över och utvärdera elevers lärande och den egna undervisningen i förhållande till varandra samt att kritiskt förhålla sig till arbetssätt och undervisningsmaterial utifrån undervisningens syfte och elevgrupp.
Matematik för lärare 1
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska.
Verksamhetsförlagd utbildning 2
Undervisningen består av verksamhetsförlagd utbildning och seminarier. Undervisningen är obligatorisk. Vid eventuell frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen ska den studerande i samråd med arbetslag/VFU-lärare komplettera den inom kursens ram.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs betyget Väl Godkänd på examinationsmoment om minst 11 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU-placering.
För verksamhetsförlagd utbildning inom Grundlärarprogrammet, inriktning 4-6, 240 högskolepoäng, har den studerande rätt till endast en förnyad prövning (Dnr CF 52-153/2006, Dnr CF 52-154/2006). Vid ej godkänd VFU skall handläggningen av studentens rätt till förnyad VFU handläggas i enlighet med Samverkansdokumentet bilaga 4. Begränsning av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning. Riktlinjer för stödåtgärder. https://vfu.oru.se/lp/
Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmän i regionen (Dnr CF 59-214/2010 ). Avtalen innebär att VFU skall göras inom skolhuvudmännens ansvarsområde. Den studerande anmäler önskemål om VFU-placering i skolområde/arbetslag genom Lärarutbildningsverktyget (LUV), som nås via https://vfu.oru.se/. För att kunna anmäla önskemål om VFU-placering måste den studerande använda den e-postadress som tilldelats av universitetet. Örebro universitet beslutar om slutlig VFU-placering utifrån anmälda önskemål. Beslutet kan avvika från önskemålen.
Den studerande, som är antagen på Grundlärarprogrammet, inriktning 4-6, ska anmäla önskemål inom skolår 4-6.
Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Utvalda forskningsartiklar och kompletterande material från Skolverket och/eller Institutionen för naturvetenskap och teknik kan komma att distribueras via länkar i Blackboard.