Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin, Radiografi, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Medicine, Radiography, Introduction to the Theory of Science and Research Methods, 7.5 Credits


Kurskod: MC001G Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2015-02-24 Senast ändrad: 2015-03-23
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
- definiera etik, livsåskådning och människosyn tillämpliga inom området
- redogöra för allmän vetenskapsteori
- känna till grundläggande vetenskaplig formalia vid skriftlig redovisning inom radiografi
- redogöra för grundläggande statistik
- känna till områdets vetenskapliga grund

Färdighet och förmåga
- redovisa och presentera kunskapsinnehåll utifrån en logisk struktur, såväl muntligt som skriftligt
- söka, identifiera och beskriva vetenskapliga rapporter inom radiografi enligt forskningsprocessens steg
- utföra grundläggande statistiska beräkningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- inta ett självständigt och kritiskt förhållningssätt till kunskap och information
- förstå värdet av etik och etiska regler inom forskning och utveckling
- värdera kunskap på vetenskaplig nivå inom radiografi


Kursens huvudsakliga innehåll

Etik, människosyn och livsåskådning
- olika etiska frågeställningar och problem
- begreppet människosyn och dess olika idétraditioner
- livsåskådningsbegreppet och olika livsåskådningar

Vetenskapsteori
- grundläggande medicinsk vetenskapsteori
- skillnader mellan olika vetenskaps- och kunskapstraditioner, paradigmbegreppet
- kriterier på vetenskaplig kunskap och skillnaden mellan förklaring och förståelse
- skillnaden mellan induktiv och deduktiv slutledning, begreppen teori, hypotes och modell

Grundläggande forskningsmetodik
- forskningsprocessens steg
- innebörden och skillnaden mellan kvantitativ, kvalitativ metod samt litteraturstudier
- informationssökning i databaser relevanta för området
- granskning av vetenskapliga artiklar inom området
- forskningsetiska aspekter och begrepp
- rapportskrivning

Muntlig framställan

Statistik
- grundläggande statistik och statistiska begrepp
- kvalitativa och kvantitativa variabler samt mätnivåer
- statistisk beskrivning av data samt tabeller och diagram


Studieformer

Föreläsningar och seminarier. Arbete i studiegrupper. Obligatorisk närvaro vid seminarier och arbete i studiegrupper. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Forskningsmetodik, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig redovisning.
Statistik, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Individuell skriftlig salstentamen.
Vetenskapsteori och metod, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell skriftlig salstentamen.
Seminarier (Provkod: 0400)
Aktivt deltagande.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Forskningsmetodik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Statistik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Vetenskapsteori och metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarier
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


---
Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt lägst Godkänd på samtliga examinationsmoment.
För betyg Väl Godkänd (VG) på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på de två individuella skriftliga salstentamena.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Röntgensjuksköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 12-18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ejlertsson Göran Senaste upplagan
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur
Henricson, Marie (2012)
Vetenskaplig teori och metod
Lund: Studentlitteratur, 590 sidor

Referenslitteratur
Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning
Medicinsk-etiska frågor ur ett övergripande samhällsperspektiv
Stockholm: Statens medicinsk-etiska råd, (2007), http://www.smer.gov.se
Helgesson Gert (2006)
Forskningsetik för medicinare och naturvetare
Lund: Studentlitteratur, 262 sidor
Kristensson Jimmie (senaste upplagan)
Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap
Stockholm: Natur och Kultur
Vetenskapsrådet (2004)
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Stockholm: Vetenskapsrådet, http://www.codex.uu.se


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används inte i sin helhet. Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF