Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Medicin, Medicinsk mikrobiologi, 7,5 högskolepoäng | |||
Medicine, Medical Microbiology, 7.5 Credits |
Kurskod: | MC016G | Utbildningsområde: | Medicinska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medicin | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medicin | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2015-11-25 | Senast ändrad: | 2017-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- förstå samspelet mellan vanliga patogena bakterier och sjukdom
- kunna redogöra för morfologi/uppbyggnad, indelning, metabolism, tillväxtbetingelser, förökning, genetik, patogenes och virulensfaktorer hos bakterier och virus
- antibiotikas molekylära verkningsmekanismer samt bakteriers möjlighet till resistensutveckling
- känna till maskars, protozoers och svampars morfologi/uppbyggnad, förökning och patogenes
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande
- tillämpa de teoretiska kunskaperna för att förstå innehållet i de laborativa momenten
- självständigt kunna utföra laborationer
- kunna redogöra för och förklara resultat från laborationer
- kunna tillämpa säkerhetsregler och arbeta enligt basala hygienföreskrifter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande
- självständigt och med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över aktuell teoretisk och praktisk kunskap samt att kunna diskutera specifika forskningsrön inom ämnesområdet
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- visa förmåga att arbeta i individuellt och i grupp där grunden för kunskapshämtande är studentens egna studier
Bakteriologi
- bakteriecellers uppbyggnad och förökning
- genetik, metabolism och tillväxtbetingelser
- klassificering av bakterier
- allmänna egenskaper, patogenes och virulensfaktorer med koppling till olika sjukdomstillstånd hos olika bakterier (gramnegativa kocker, grampositiva kocker, gramnegativa stavar, grampositiva stavar, spirocheter, chlamydia, mycoplasma)
- diagnostik och smittvägar
Antibiotika
- verkningsmekanismer
- bakteriers resistensutveckling
Virologi
- virioners uppbyggnad och förökning
- genetik, tropism
- indelning (klassificering) av virus
- allmänna egenskaper och patogenes med koppling till olika sjukdomstillstånd hos olika virus
- behandlingsprinciper och profylax
- diagnostik och smittvägar
Mykologi
- svampcellernas uppbyggnad och förökning
- genetik och metabolism
- allmänna egenskaper hos olika svampar av klinisk relevans
- medicinsk klassificering och patogenes vid kutana mykoser, subkutana mykoser, systemmykoser, opportunistiska mykoser
- diagnostik av svampinfektioner
Parasitologi
- maskar och protozoers uppbyggnad, förökning, patogenes och laboratoriediagnostik
Föreläsningar, laborationer/ demonstrationer och seminarier. Arbete i studiegrupper. Obligatorisk närvaro vid laborationer, studiegrupper, demonstrationer och seminarier. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
---
Betyg på hel kurs
För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs betyget G på samtliga examinationsformer.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs dessutom betyget VG på skriftlig salstentamen.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Medicin 30 högskolepoäng där Medicin, Molekylär cellbiologi, 15 högskolepoäng ingår.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i Biomedicinska analytikerprogrammet inriktning laboratoriemedicin.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
Övrig litteratur presenteras i Studiehandledningen (separat dokument)
Viss litteratur används ej i sin helhet.
Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer.