Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Medicin, Klinisk medicin I, 15 högskolepoäng | |||
Medicine, Clinical Medicine I, 15 Credits |
Kurskod: | MC027G | Utbildningsområde: | Medicinska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medicin | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medicin | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2015-06-24 | Senast ändrad: | 2017-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för basala begrepp inom farmakokinetik och farmakodynamik
- känna till olika beredningsformer och administrationsvägar för läkemedel
- redogöra för begreppen interaktioner och biverkningar
- redogöra för etiologi, patogenes och patofysiologi vid olika sjukdomstillstånd
- redogöra för hur olika sjukdomstillstånd kan diagnostiseras och behandlas
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- använda och tillämpa tidigare inhämtad kunskap i anatomi och fysiologi för att genomföra
fallanalyser och härleda funktionsstörningar till tänkbara orsaker
- tillämpa teoretisk kunskap i praktiken genom att reflektera, dra slutsatser och relatera till
patofysiologi utifrån kursens laborationer
- tillämpa farmakologisk kunskap i praktiken genom att reflektera och dra slutsatser gällande
läkemedelsanvändning, inklusive miljöaspekter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom ämnet
- reflektera över etiska frågor vid utredning, diagnos och medicinsk behandling
Allmän farmakologi
- farmakokinetik
- farmakodynamik
- beredningsformer och administrationsvägar
- interaktioner
- biverkningar
- klinisk prövning av läkemedel
Specifik farmakologi
- analgetika
- psykofarmaka
Medicin
- nervsystemets sjukdomar
- respirationsorganens sjukdomar
- psykiatri
- geriatriska sjukdomar
- blod- och immunsjukdomar
- mag-tarmkanalens sjukdomar
- leversjukdomar
- endokrina sjukdomar
- infektionssjukdomar
- rörelseapparatens sjukdomar
- onkologi och tumörbiologi
- palliativ medicin
Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentens aktiva ansvarstagande för sitt lärande. Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer. Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, casemetodik samt laborationer. Lärande sker även genom muntlig och skriftlig reflektion.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkända examinationer samt väl godkänt på Allmän farmakologi och specifik farmakologi 4 högskolepoäng, Klinisk medicin I 4 högskolepoäng och Klinisk medicin II 4 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).
eller
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar vetenskaplig publikationer och filmer tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se