Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin, avancerad nivå, Arbetsmedicin, 15 högskolepoäng
Medicine, Occupational Medicine, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: MC033A Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2014-11-25 Senast ändrad: 2015-09-26
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för olika exponeringars betydelse för folksjukdomar som exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar, luftvägssjukdomar, hörselnedsättningar, besvär från rörelseapparaten, smärttillstånd och stressrelaterad ohälsa
- skilja mellan obstruktiva och restriktiva lungfunktionsnedsättningar inklusive patofysiologi
- redogöra för hudsjukdomar och deras handläggning i relation till arbetslivet
- redogöra för symtom och patofysiologi vid vibrationsrelaterade skador
- omhänderta akuta ögonskador
- tillämpa det regelverk, som rör medicinska kontroller i arbetslivet
- ge råd om prevention och känna till principer för screening

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- utföra spirometri, audiometri och synscreening

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- avgöra riskfaktorers relevans för män och kvinnor vid olika hälsotillstånd
- identifiera etiska dilemman som kan uppstå i företagshälsovårdens verksamhet som exempelvis hälsoundersökningar


Kursens huvudsakliga innehåll

- arbetsfysiologi
- ergonomi och arbetsplatsbedömningar
- fysikaliska arbetsmiljöfaktorer
- fysiologisk undersökningsmetodik
- kemiska arbetsmiljörisker och toxikologi
- principer för screening
- arbetsmedicin
- yrkesdermatologi
- lungfysiologi och lungsjukdomar
- syn- och hörselproblematik i arbetslivet
- riskkommunikation


Studieformer

Föreläsningar, praktiska övningar och studiebesök. Obligatorisk närvaro vid praktiska övningar. Vid frånvaro i samband med obligatoriskt moment ska en ersättningsuppgift göras. Denna uppgift bestäms av kursansvarig. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Lungfunktion, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuellt skriftligt arbete
Arbetsmiljöns regelverk, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Individuellt skriftligt arbete
Hörsel-, ögon- och belastningsskador, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuellt skriftligt arbete
Arbetsmedicin I, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell skriftlig salstentamen
Arbetsmedicin II, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Individuell skriftlig salstentamen
Praktisk examination, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Praktiskt genomförande av spirometri, audiometri och synscreening

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Lungfunktion
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Arbetsmiljöns regelverk
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Hörsel-, ögon- och belastningsskador
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Arbetsmedicin I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Arbetsmedicin II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Praktisk examination
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


För betyget Väl Godkänd (VG) fordras VG på Arbetsmedicin I och Arbetsmedicin II


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Kandidatexamen inom något av huvudområdena biomedicinsk laboratorievetenskap eller medicin. Alternativt biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, sjuksköterskeexamen, röntgensjuksköterskeexamen, tandläkarexamen eller veterinärexamen.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet- företagssjuksköterska, 60 högskolepoäng


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning/
AFS
Arbetsmiljöverkets författningssamling
Stockholm. Arbetsmiljöverket, https://www.av.se
Arbetsmiljöverket (2007)
Hur påverkas våra muskler vid stress - om sambandet mellan fysisk belastning och psykisk påfrestning
56 sidor
Arbetsmiljöverket (2005)
Vibrationer: Hur du minskar risken för skador
Solna: Arbetsmiljöverket, 138 sidor
Edling Christer, Nordberg Gunnar, Albin Maria & Nordberg Monica 2010, 3:e uppl
Arbets- och miljömedicin - en lärobok om hälsa och miljlö
Lund: Studentlitteratur, 391 sidor
Fregert, Sigfrid (2011)
Yrkesdermatologi
Lund: Studentlitteratur, 384 sidor
Hansson, T., & Westerholm, P. Arbete och hälsa 2011:12
Arbete och besvär i rörelseorganen: En vetenskaplig värdering av frågor om samband
Solna: Arbetslivsinstitutet, 203 sidor, www.ub.gu.se
Hedenström Hans, Albin Maria, Aringer Leif, Underskog Rune & Wålinder Robert (2008)
Spirometriundersökningar inom företagshälsovården vid medicinska kontroller av arbetsmiljöskäl
Arbetsmiljöverket, 12 sidor, http://www.av.se/dokument/teman/diverse
Jonson, Björn & Wollmer, Per (2011)
Klinisk fysiologi
Stockholm: Liber, 432 sidor, (3. uppl)
Martin Andersson (2013)
Spirometri
Boehringer Ingelheim; Stockholm, 88 sidor
Prevent (2014)
Ergonomi för ett gott arbete
Stockholm: Prevent, 132 sidor
Prevent (2012)
Syn och belysning i arbetslivet
Stockholm: Prevent, 121 sidor
Statens beredning för medicinsk utvärdering (2012)
Arbetets betydelse för uppkoms av besvär och sjukdomar. Nacken och övre rörelseapparaten. En systematisk litteraturöversikt (SBU-rapport, nr 210)
Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering, 721 sidor, http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Arbetets betydelse del 1 fulltext.pdf
Statens beredning för medicinsk utvärdering (2014)
Arbetsmiljöns betydelse för ryggbesvär. En systematisk litteraturöversikt (SBU-rapport, nr 227)
Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering, 643 sidor, http://www.sbu.se/227
Theorell, Töres (2012)
Psykosocial miljö och stress
Lund: Studentlitteratur, 299 sidor
Toomingas, Allan, Mathiassen, Svend Erik & Wigaeus Tornqvist, Ewa (2008)
Arbetslivsfysiologi
Lund: Studentlitteratur, 373 sidor
Westerholm, P. (Red). (2002)
Arbetssjukdom: Skadlig inverkan: Samband med arbete (Arbete och hälsa 2002:15)
Stockholm: Arbetslivsinstitutet, 274 sidor, http://www.ub.gu.se
Åstrand Irma 1990, 4:e uppl
Arbetsfysiologi
Stockholm: Almqvist & Wiksell, 207 sidor, Har utgått-tillhandahålls uppkopierad med författarens och förlagets tillstånd. sid. 98-99, 102-103, 108-111, 114-115


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF