Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2017 [Visa] |
|
Kursplan |
Medicin, avancerad nivå, Magnetisk resonanstomografi II, teknik, metodik och diagnostik, 15 högskolepoäng | |||
Medicine, Magnetic Resonance Tomography II, Technique, Metods and Diagnostic, Second Cycle, 15 Credits |
Kurskod: | MC038A | Utbildningsområde: | Medicinska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medicin | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medicin | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1F |
Inrättad: | 2014-11-25 | Senast ändrad: | 2015-09-26 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2016 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
- Redogöra för begrepp, forsknings- och utvecklingsarbeten samt redogöra för hur dessa kan implementeras inom området
- Redogöra för metodik i samband med en MR undersökning
- Analysera och redogöra för riskfaktorer och principer i samband med en MR undersökning
Färdighet och förmåga
- Förmedla information och instruktioner om MR undersökningen utifrån mottagarens/individens behov
- Självständigt föreslå och argumentera för sekvensval, inställningar etc. för att kunna ställa diagnos
- Kommunicera resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Värdera och bedöma en MR undersökning utifrån ett undersökarperspektiv
- Analysera och diskutera forskningsresultat i en självständigt skriven rapport
- Självständigt inhämta, kritiskt granska och omsätta ny kunskap från vetenskapliga artiklar eller motsvarande och relatera resultatet till den kliniska verksamheten
- Argumentera för behov av ytterligare forskning
- Bedöma, kritiskt granska och analysera vetenskapliga studier inom området
Beskrivning av MR undersökningar
Information, förberedelser, omhändertagande och eftervård av patienter i samband med en undersökning
Kvalitetssäkring av undersökningsprotokoll och sekvensoptimering
Bildoptimering vid olika frågeställningar för att få ett diagnostiserbart underlag
Artefakter och dess betydelse för undersökningen
Säkerhet och risker som kan uppkomma i samband med en MR undersökning
Funktionsbestämning, spektroskopi och olika flödesmätningar
Forskningsfronten inom området samt tillämpning av forskningsprocessen genom skriftlig rapportering
Föreläsningar, laborationer och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier och laborativa moment. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment beslutar examinator hur momentet ska fullgöras. Kursen bedrivs på halvfart. Undervisningen kan förläggas till kvällar och helger. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, tandläkarexamen, röntgensjuksköterskeexamen, sjukhusfysikerexamen eller veterinärmedicinsk examen samt Medicin, avancerad nivå, Magnetisk resonanstomografi I, teknik, metodik och diagnostik, 7,5 hp eller motsvarande.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs betyget VG på rapport samt att alla obligatoriska moment är bedömda med Godkänd (G) eller är fullgjorda.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används ej i sin helhet
- Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan