Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin A, Barns synutveckling I, 15 högskolepoäng
Medicine, Vision Development in Children, Basic Course, 15 Credits


Kurskod: MC1007 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2006-11-01 Senast ändrad: 2012-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för ögats anatomi och fysiologi
- redogöra för synutvecklingen och vilka faktorer som kan skada utvecklingen av synförmågan
- diskutera behovet av samarbete med olika professioner för att optimera patientens behov av diagnostik, behandling och rehabilitering
- redogöra för patientomhändertagande och pedagogiska möjligheter för barn med försämrad synutveckling
- självständigt kunna söka aktuell forskning inom området och på ett vetenskapligt sätt kunna rapportera skriftligt och muntligt


Kursens huvudsakliga innehåll

- ögats anatomi och fysiologi
- nomenklatur
- synutveckling
- mätmetodik i klinik och forskning
- faktorer som kan skada synutvecklingen
- genetikens grunder
- prematuritet och synutveckling
- synutveckling hos CP-skadade
- pedagogiska möjligheter


Studieformer

Föreläsningar, metodikövningar, demonstrationer och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Vid frånvaro i samband med seminarium skall en skriftlig ersättningsuppgift göras. Detta bestäms i samråd med kursansvarig lärare. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Barns synutveckling, 10 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig rapport
Patologisk synutveckling, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Muntligt seminarium

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Barns synutveckling
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Patologisk synutveckling
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För att få betyget väl godkänd (VG) på hel kurs krävs att båda examinationerna är betygsatta med VG.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Hahnenberger Rudolph (1992)
Ögonundersökningar
Lund: Studentlitteratur, 176 sidor
Hyvärinen Lea (1994)
Synbedömning av barn och ungdomar på tidig utvecklingsnivå
Stockholm: Ala; Örebro: Ekeskolan, 125 sidor
Kugelberg Maria & Ygge Jan (senaste upplagan)
Ögonboken
Stockholm: Liber
Lennerstrand Gunnar & Ödman Maj (1999)
Barnögonsjukdomar
Stockholm: Johansson & Skyttmo, 158 sidor
Lindstedt Eva (1998)
Vad kan barnet se?
Solna: SIH-läromedel, 67 sidor

Referenslitteratur
Stora Sökguiden
http://www.oru.se/ub/
Ahreborg Pia & Lindberg Annika Senaste upplaga
Ögonordbok
Stockholm: Alcon
Blohmé Jonas (2000)
On visual impairment in Swedish children
Lund:, 69 sidor
Dutton N Gordon & Bax Martin (senaste upplagan)
Visual impairment in children due to damage to the brain
London: Mac Keith
Eriksson Håkan Senaste upplaga
Neuropsykologi
Köpenhamn: Hans Reitzel
Fosse Per & Klingberg Oliv G (2008)
Pedagogiske og psykologiske perspektiver på opplaering av synhemmede
Tambartun kompetasesenter
Josefin Ohlsson (2003)
Amblyopia and subnormal visual acuity. Akademisk avhandling
Göteborg:, 48 sidor
Rydberg Agneta (1998)
Clinical assessment of visual function
Stockholm:, 41 sidor
Sjöström Anders (1985)
Functional development of the visual system in normal and protein deprived rats
Göteborg:, 40 sidor
Sterner Bertil (2001)
Accommodative facility training
Göteborg:, 38 sidor
Taylor David senaste upplaga
Pediatric ophthalmology and strabismus
New York: Elsevier Saunders
Ygge, Jan (2011)
Ögat & Synen
KI University Press, 270 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer samt utdrag ur referenslitteratur
Viss litteratur används ej i sin helhet
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan, om en senare upplaga än den angivna finns läses denna


Se denna kursplan som PDF