Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2014 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin A, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Medicine, Introduction to the Theory of Science and Research Methods, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: MC1016 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2007-03-28 Senast ändrad: 2012-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- definiera etik, livsåskådning och människosyn
- redogöra för medicinsk vetenskapsteori
- redogöra för forskningsmetodik
- redogöra för grundläggande statistik

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- kritiskt granska en rapport enligt forskningsprocessens steg
- söka och sammanställa vetenskaplig information
- kommunicera muntligt genom att tala inför grupp
- skriva en formellt korrekt laborationsrapport
- göra grundläggande statistiska beräkningar och redovisa resultat i tabeller och diagram

Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- inta ett självständigt och kritiskt förhållningssätt till kunskap och information
- förstå värdet av etik och etiska regler inom forskning och kunskapsutveckling


Kursens huvudsakliga innehåll

Etik, människosyn och livsåskådning
- olika etiska frågeställningar och problem
- begreppet människosyn och dess olika idétraditioner
- livsåskådningsbegreppet och olika livsåskådningar

Vetenskapsteori
- grundläggande medicinsk vetenskapsteori
- skillnader mellan olika vetenskaps- och kunskapstraditioner, paradigmbegreppet
- kriterier på vetenskaplig kunskap och skillnaden mellan förklaring och förståelse
- skillnaden mellan induktiv och deduktiv slutledning, begreppen teori, hypotes och modell

Muntlig framställan

Grundläggande forskningsmetodik
- forskningsprocessen med problemformulering, forskningsdesign och metodbeskrivning, samt presentation av resultat och diskussion
- innebörden och skillnaden mellan kvantitativ respektive kvalitativ metod
- informationssökning i medicinska databaser
- kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
- rapportskrivning
- forskningsetiska aspekter och begrepp
- litteraturstudie

Statistik
- grundläggande statistik och statistiska begrepp
- kvalitativa och kvantitativa variabler samt mätnivåer
- statistisk beskrivning av data samt tabeller och diagram


Studieformer

Föreläsningar, seminarier och laboration. Obligatorisk närvaro vid seminarier och laboration. Vid frånvaro i samband med seminarium skall en ersättningsuppgift göras. Vid frånvaro i samband med laboration skall studenten genomföra denna vid lämpligt tillfälle. Detta bestäms i samråd med kursansvarig lärare. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Artikelseminarium (Provkod: 0400)
En muntlig redovisning
Informationssökningsseminarium (Provkod: 0500)
Skriftlig inlämningsuppgift
Litteraturöversikt, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
En skriftlig och muntlig rapport
Forskningsmetodik och statistik, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Skriftlig laborationsrapport

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Artikelseminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Informationssökningsseminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Litteraturöversikt
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Forskningsmetodik och statistik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Biomedicinska analytikerprogrammen inriktning laboratoriemedicin och inriktning fysiologi, Biomedicinprogrammet och Röntgensjuksköterskeprogrammet.

För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs att de två poänggivande examinationerna är bedömda med betyget VG.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Backman Jarl Senaste upplagan
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur
Ejlertsson Göran Senaste upplagan
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur
Medicinsk-etiska frågor ur ett övergripande samhällsperspektiv
Stockholm: Statens medicinsk-etiska råd, (2007), http://www.smer.gov.se
Stora Sökguiden
http://www.oru.se/ub
Helgesson Gert (2006)
Forskningsetik för medicinare och naturvetare
Lund: Studentlitteratur, 262 sidor
Kallenberg Kjell & Larsson Gerry (2004)
Människans hälsa: livsåskådning & personlighet
Stockholm: Natur och kultur, 234 sidor
Vetenskapsrådet (2004)
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Stockholm: Vetenskapsrådet, http://www.codex.uu.se


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF