Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Medicin A, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 högskolepoäng | |||
Medicine, Introduction to the Theory of Science and Research Methods, Basic Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | MC1016 | Utbildningsområde: | Medicinska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medicin | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medicin | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2007-03-28 | Senast ändrad: | 2014-03-25 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2014 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- definiera etik, livsåskådning och människosyn
- redogöra för medicinsk vetenskapsteori
- redogöra för grundläggande statistik
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redovisa och presentera kunskapsinnehåll utifrån en logisk struktur, såväl muntligt som skriftligt
- kritiskt granska en vetenskaplig rapport enligt forskningsprocessens steg
- tillämpa grundläggande vetenskaplig formalia vid skriftlig redovisning
- utföra grundläggande statistiska beräkningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- inta ett självständigt och kritiskt förhållningssätt till kunskap och information
- förstå värdet av etik och etiska regler inom forskning och kunskapsutveckling
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
Etik, människosyn och livsåskådning
- olika etiska frågeställningar och problem
- begreppet människosyn och dess olika idétraditioner
- livsåskådningsbegreppet och olika livsåskådningar
Vetenskapsteori
- grundläggande medicinsk vetenskapsteori
- skillnader mellan olika vetenskaps- och kunskapstraditioner, paradigmbegreppet
- kriterier på vetenskaplig kunskap och skillnaden mellan förklaring och förståelse
- skillnaden mellan induktiv och deduktiv slutledning, begreppen teori, hypotes och modell
Grundläggande forskningsmetodik
- forskningsprocessen med problemformulering, forskningsdesign och metodbeskrivning, samt presentation av resultat och diskussion
- innebörden och skillnaden mellan kvantitativ respektive kvalitativ metod
- informationssökning i medicinska databaser
- kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
- forskningsetiska aspekter och begrepp
- rapportskrivning
Muntlig framställan
Statistik
- grundläggande statistik och statistiska begrepp
- kvalitativa och kvantitativa variabler samt mätnivåer
- statistisk beskrivning av data samt tabeller och diagram
Föreläsningar och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).
eller
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i Biomedicinska analytikerprogrammen inriktning laboratoriemedicin och inriktning fysiolologi samt Röntgensjuksköterskeprogrammet.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs att de två skriftliga salstentamena är bedömda med betyget VG.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
Viss litteratur används inte i sin helhet. Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.