Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin C, Smärta och smärtbedömning, 7,5 högskolepoäng
Medicine, Pain and Pain Assessment - Multidimensional Perspective, Advanced Course, 7.5 Credits


Kurskod: MC1708 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2006-11-01 Senast ändrad: 2008-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2009 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall, utifrån aktuell forskning, den studerande kunna
- förstå smärta som fenomen ur ett historisk och filosofiskt perspektiv
- smärtteori
- definitioner och begrepp inom smärtområdet
- identifiera och urskilja smärtans underhåll/påverkansmekanismer av obehandlad/underbehandlad smärta
- identifiera och urskilja olika aspekter på smärta
- organisation och modeller av smärtvård

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande, utifrån aktuell forskning kunna självständigt
- granska och jämföra samt genomföra en smärtbedömning utifrån tillämpligt smärtbedömningsinstrument
- tillämpa dokumentation av smärtbedömning
- identifiera tillämpliga lagar och författningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande ökad förmåga att
- bemöta och kommunicera med smärtpatiener vid smärtbedömning och utredning
- självständigt söka och värdera aktuell smärtforskning


Kursens huvudsakliga innehåll

- historiskt och filosofiskt perspektiv på smärta
- smärtteori
- definitioner och begrepp
- genus, ålders-, kulturella, psykologiska, kognitiva, kulturella och existentiella aspekter på smärta
- akut och postoperativ smärtservice
- multidisciplinär smärtutredning
- smärtdiagnostik och bedömning/utredning hos barn, vuxna och äldre med tillämpliga smärtbedömningsinstrument
- bemötande av och kommunikation med smärtpatienter samt vid smärtdiagnostik/bedömning
- dokumentation av smärta och smärtbedömning
- informationssökning
- aktuell forskning
- tillämpliga lagar och författningar


Studieformer

Undervisningen innefattar föreläsningar, individuella fältstudier samt individuellt skriftligt arbete som redovisas och diskuteras vid seminarium.

Arbetssättet är självstyrt lärande vilket innebär att studenten tar eget ansvar för kunskapssökande och lärande.

Obligatorisk närvaro vid seminarier och fältstudier. Fältstudier görs i samråd med kursansvarig. Vid frånvaro från fältstudier och seminarier krävs individuell ersättningsuppgift som skall genomföras vid lämpligt tillfälle under terminstid. Detta bestäms i samråd med kursansvarig lärare.

Undervisningen ges på engelska då utländska studenter deltar i kursen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Smärta och smärtbedömning, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuellt skriftligt och muntligt redovisad smärtbedömning

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Om inte annat är föreskrivet i kursplanen ska, enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen [HF], betyg sättas på en genomgången kurs. Betyget skall bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).

Som betyg ska, enligt 6 kap. 19 § [HF], användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd, om inte högskolan föreskriver annat betygssystem.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Smärta och smärtbedömning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Medicin B, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Fullgörande av obligatoriska moment
Obligatoriska moment skall normalt fullgöras före tentamen. Undantagsvis kan det fullgöras i efterhand. Student får normalt inte tillgodoräkna sig sitt betyg innan obligatoriet är fullgjort.Om en student inte kan delta i ett obligatoriskt utbildningsmoment kan befrielse begäras. Ett negativt beslut kan överklagas. Om ett obligatoriskt moment kan fullgöras på annat sätt ska det framgå.

För att få betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs betyget VG på den skriftliga tentamen.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Haegerstam Glenn (2007)
Smärta hos äldre
Lund: Studentlitteratur, 269 sidor
Linton Steven J (2005)
Att förstå patienter med smärta
Lund: Studentlitteratur, 370 sidor
Melzack Ronald (2004)
Evaluation of the Neuromatrix Theory of Pain. The Prithvi Raj lecture: Presented at the third World Congress of World Institute of Pain
Barcelona, Pain Practice 2005, 5(2):85-94
Melzack Ronald (1999)
From the gate to neuromatrix
Aug;Suppl.6:S121-6 [Tidskriftsartikel]
Olsson Gunnar L & Jylli Leena (2001)
Smärta hos barn och ungdomar
Lund: Studentlitteratur, 453 sidor
Strang Peter & Lyons Lena (2003)
Cancerrelaterad smärta: onkologiska och palliativa aspekter
Lund: Studentlitteratur, 313 sidor
Werner Mads & Strang Peter (2003)
Smärta och smärtbehandling
Stockholm: Liber, 504 sidor

Referenslitteratur
Stora Sökguiden
http://www.ub.oru.se
Berg Eberhard (2002)
Smärtförvandling: om den långa smärtans onda cirklar och hur man bryter dem
Lund: Studentlitteratur, 207 sidor
Bragée Britt & Bragée Björn (1999)
Kroppens vrede: en bok om smärta
Stockholm: Bonnier, 306 sidor
Fillingim Roger (2000)
Sex, gender, and pain
Seattle: IASP Press, 393 sidor
Gibson Stepehn J & Weiner Debra K (2005)
Pain in older persons
Seattle: IASP Press, 432 sidor
Haegerstam Glenn (2008)
Smärta: ett mångfacetterat problem
Lund: Studentlitteratur, 239 sidor
Jakobsson Ulf (2007)
Långvarig smärta
Lund: Studentlitteratur, 227 sidor
Rice Andrew, Breivik Harald, Campbell William & Eccleston Christopher (2003)
Clinical pain management [v. 4] Practical applications and procedures
London: Arnold, 632 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns läses denna


Se denna kursplan som PDF