Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin C, Neurobiologi, 7,5 högskolepoäng
Medicine, Neurobiology, Advanced Course, 7.5 Credits


Kurskod: MC1729 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2010-03-29 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha kunskaper om
- struktur och funktion av nervceller och gliaceller
- struktur och funktion av det centrala nervsystemet
- nervsystemets högre funktioner, t.ex. språk, sömn, vakenhet, minne, beteende, motivering, sexualitet, intelligens
- struktur och funktion av det perifera nervsystemet
- struktur och funktion av det autonoma nervsystemet
- smärta och nervsystemets sjukdomar, läkemedel, narkotika, kliniska avbildnings- och undersökningsmetoder
- skelettmusklernas morfologi och fysiologi
- ögat, örat, luktsinnet och smak samt om vanliga sjukdomar förknippade med sinnesorganen
- utvecklingen av nervsystemet och sinnesorganen under embryonalperioden och hos barn

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- tillämpa de teoretiska kunskaperna för att förstå innehållet i de laborativa momenten
- självständigt planera och genomföra laborationer
- självständigt redovisa slutsatser från laborationsmoment i korrekt skrivna rapporter

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs ha förmåga
- tillämpa de teoretiska kunskaperna vid analys av vetenskapliga artiklar
- i seminarieform diskutera vetenskapliga forskningsresultat


Kursens huvudsakliga innehåll

- nervcellens cellbiologi, membranpotentialer, gliaceller
- nervsystemets histologi och embryonala utveckling
- funktionell anatomi av CNS (cerebrum, diencephalon, cerebellum, hjärnstammen, ryggmärgen)
- funktionell anatomi av PNS (kranialnerver, spinalnerver, reflexer)
- funktionell anatomi av det autonoma nervsystemet
- neurotransmittersubstanser, receptorer, signaltransduktion
- neuronala kretsar, plasticitet
- högre funktioner (språk, sömn/vakenhet, minne, motivering, känslor/sexualitet)
- smärta, nervsystemets sjukdomar och farmakologi, narkotika, kliniska avbildningsmetoder
- skelettmusklers morfologi och fysiologi
- sinnesorganens morfologi, fysiologi och patologi
- utvecklingen av nervsystemet och sinnesorganen under embryonalperioden och hos barn


Studieformer

Föreläsningar, laborationer, demonstrationer, seminarium. Obligatorisk närvaro vid laborationer, demonstrationer, och seminarier. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Neurobiologi, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig salstentamen
Laboration/demonstration, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Individuell skriftlig rapport
Seminarium, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Aktiv närvaro vid seminarium

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Neurobiologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Laboration/demonstration
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Seminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Medicin 30 högskolepoäng där Molekylär cellbiologi 15 högskolepoäng ingår.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Biomedicinprogrammet.

För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på skriftlig salstentamen.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordingen, 1 kap 14§


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Purves Dale (2008)
Neuroscience
Sunderland, MA: Sinauer Associates, 857 sidor

Referenslitteratur
Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Kompletterande material delas ut. Viss litteratur används ej i sin helhet.
Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angiva finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF