Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin, avancerad nivå, Bild- och funktionsdiagnostik II, 15 högskolepoäng
Medicine, Imaging and Functional Diagnostics II, Second Level, 15 Credits


Kurskod: MC2025 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2008-11-12 Senast ändrad: 2014-09-23
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter genomgången kurs har studenten:

Kunskap och förståelse
- förklara avancerad bildframställning, optimering och bildbearbetning inom bild- och funktionsdiagnostik
- förstå och härleda bakomliggande teknik och diagnostiska metoder som PET, CT, MRT, ultraljud, mutimodal imaging

Färdighet och förmåga
- för att förstå och beskriva vissa undersökningar inom den aktuella bild- och funktionsdiagnostiken

Värderingssätt och förmåga
- för att förklara och förstå värdet av att ha en god värderingsförmåga och förhållningssätt i samband med resultatbedömning och patientbemötande


Kursens huvudsakliga innehåll

- avancerad bildframställning, bildoptimering, bildbearbetning och 3D teknik
- diagnostiska metoder som PET, CT, MRT etc


Studieformer

Föreläsningar, studieuppgifter och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Obligatorisk inlämning av studieuppgifter vid bestämt datum. Vid frånvaro i samband med seminarier ska en ersättningsuppgift göras. Denna uppgift bestäms av kursansvarig. Vid för sent inlämnad studieuppgift ska en ersättningsuppgift göras. Denna uppgift bestäms av kursasnsvarig. Kursen ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Skriftlig tentamen, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Individuell skriftlig salstentamen
Rapport, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0202)
Individuell skriftlig rapport
Seminarier, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Deltagande vid seminarier

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Skriftlig tentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Rapport
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


---
Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs att minst 7 högskolepoäng är betygsatta med Väl Godkänd.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen eller röntgensjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Engelska kurs B/Engelska kurs 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i programmet Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik inriktning bild- och funktionsmedicin.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§

För ytterligare information se universitetets antagningsordning


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kalender, Willi (2005)
Computed tomography: fundamentals, system technology, image quality, applications with CD-ROM
Erlangen: Publicis, 304 sidor
Sandler, Martin P (2006)
Pet/CT: Essentials for Clinical Practice
Springer
Schmidt, G. (2007)
Ultrasound
Tuttgart,Thieme, 453 sidor
Sorenson James A & Phelps Michael E (2012)
Physics in Nuclear Medicine
Philadelphia: Saunders, 544 sidor
Westbrook, Catherine & Kaut Roth, Carolyn (2005)
MRI in Practice
Blackwell Publishers, 410 sidor

Referenslitteratur
Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning/
Day, Robert A & Gastel, Barbara (2006)
How to Write and Publish a Scientific Paper
Cambridge: Cambridge University Press
Henricsson Maria (red) (senaste upplagan)
Vetenskaplig teori och metod, från idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur
Moeller, Torsten B & Reif, Emil (2007)
Pocket atlas of sectional anatomy: computed tomography and magnetic resonance imaging. Vol. 1, Head and neck
Stuttgart: Thieme, 264 sidor
Moeller, Torsten B & Reif, Emil (2007)
Pocket atlas of sectional anatomy: computed tomography and magnetic resonance imaging. Vol. 3, Spine, extremities, joints
Stuttgart: Thieme, 334 sidor
Moeller, Torsten B & Reif, Emil (senaste upplagan)
Pocket atlas of sectional anatomy: computed tomography and magnetic resonance imaging. Vol. 2, Thorax, abdomen and pelvis
Stuttgart: Thieme
Runge, Val & Nitz, Wolfgang (2006)
Clinical 3T Magnetic Resonance
Thieme Medical Pub, 235 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Du kan läsa Day Robert & Gastel Barbara eller Henricsson Maria
- Viss litteratur används ej i sin helhet
- Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan

- You can read Day Robert & Gastel Barbara or Henricsson Maria
- Some of the books are not used in their entirety
- Articles and scientific publications will also be used as literature for the course
- The latest edition of each book listed is always the edition to be used


Se denna kursplan som PDF